Kartais vaikų talentai išsiskleidžia kaip gražus gėlės žiedas iš karto: dar nepradėjęs kalbėti mažylis balso moduliacija jau primena Robertiną Loretį, dar nepradėjęs vaikščioti jau tobulai ritmiškai tūpčioja pagal muziką. Tačiau kur kas dažniau talentai snaudžia. Kažkur giliai, šiltai užsikloję įprastais kasdieniais vaiko gebėjimais, niekuo neišsiskiriančiais pomėgiais ir veikla. Neretai pasitaiko ir tokių atvejų, kai mažylio talentai apskritai supainiojami su blogu elgesiu, hiperaktyvumu ar kaprizais. Kaip atpažinti, kokiais gabumais ir talentais apdovanotas jūsų vaikas?
Rūšiuotojas Jis būtinai suporuos kojines, sustatys mašinėles lygiomis eilėmis ar sugrupuos jas pagal spalvą, dydį, formą. Jis dievina tvarką, atranda vietą kiekvienam daiktui.
Ką tai reiškia? Jei mažylis taip elgiasi neraginamas – veikiausiai tai pirmieji požymiai, kad jo analitinis mąstymas vystosi greičiau nei bendraamžių. Tvarkydamas savo daiktus jis atkreipia dėmesį į detales, stebi ir analizuoja jį supančios aplinkos dėsnius. Tai – talentingų matematikų, mokslininkų bruožas.
Kaip skatinti? Parinkite atžalai daugiau žaidimų, kuriuose reikėtų stebėti įvairius objektus, juos poruoti, grupuoti. O kad šis įprotis praverstų kasdieniame gyvenime, paraginkite dažniau tvarkyti, savaip dėlioti buities
daiktus: į atskirus stalčiaus skyrelius sudėlioti šaukštelius ir šakutes, pagal spalvas surūšiuoti pieštukus, flomasterius, didėjimo tvarka surikiuoti indelius lentynoje.
Čiauškutis. Jo žodynas turtingas, sakiniai – kasdien vis ilgesni, vaikas kalba greitai ir... atrodo, kad liausis tik užmigęs. Šis mažylis bandys jūsų kantrybę nuolat prieštaraudamas, ginčydamasis ar tiesiog kalbėdamasis su savimi.
Ką tai reiškia? Spartesnis kalbinių įgūdžių vystymasis – gana aiškus ženklas, kad jūsų vaikas talentingas. Vaikai, kurie anksčiau už bendraamžius išmoksta argumentuoti, pagrįsti savo nuomonę, geriau mokosi mokykloje, turi galimybių ateityje tapti teisės specialistais, žurnalistais, visuomenės ir politikos veikėjais.
Kaip skatinti? Padrąsinkite šnekutį žodžių žaidimais, paraginkite atpasakoti matyto filmuko ar perskaitytos pasakos istoriją. Užduokite ir sudėtingesnių klausimų, raginkite išmąstyti atsakymą, kurio nežino. Beje, nepamirškite įrašyti tokių interviu – vėliau šnekučiui bus smagu paklausyti, kaip būdamas dvejų–trejų metų aiškino, kas yra geras ir blogas vairuotojas, kodėl medžių lapai žali arba kaip įsivaizduoja savo svajonių
namus. Šnekiems vaikučiams labai svarbu patobulinti klausymo įgūdžius – paprastai jiems būna sunku susikoncentruoti, iki galo išklausyti pašnekovą.
Konstruktorius. Šiam mažyliui vienu metu reikia daug žaislų. Ne todėl, kad išmėtytų, o todėl, kad iš jų sukurtų savo žaidimų erdvę. Statydamas kaladėlių bokštą jis būtinai įkomponuos jame ir buteliuką nuo jogurto bei keletą sagų, o šalimais įkurs atrakcionų parką, sudėliotą iš kamuolio ir popierinių dėlionės detalių.
Ką tai reiškia? Suderinti nesuderinamus dalykus, viską ardyti ir tikrinti, kaip tai veikia – savitas menas, kuris gali parodyti apie bundantį talentą. Jūsų vaikas demonstruoja puikius vizualinio ir erdvinio pasaulio suvokimo gebėjimus. Galbūt ateityje jis taps sumaniu inžinieriumi, architektu ar mokslininku.
Kaip skatinti? Žinoma, kuo daugiau įvairesnių daiktų bus jūsų aplinkoje, tuo labiau tobulės mažojo eksperimentatoriaus įgūdžiai. Apsišarvuokite kantrybe: jis tikrai daug ką sudaužys, sulaužys, sugadins. Jūsų užduotis – pasirūpinti, kad visi daiktai būtų nepavojingi naudoti, o „avarijos“ padariniai operatyviai likviduojami. Lankykitės žaidimų aikštelėse, galite užrašyti vaiką į dailės ar lipdymo būrelius. Leiskite žaisti su
išmontuojamais ir sudedamais žaislais, tarp jų turėtų būti daugiau mechaninių, o ne elektroninių priemonių. Ir, žinoma, nė akimirkai nenuleiskite akių nuo mažojo atradėjo – nespėsite apsidairyti, o jis jau ieškos peilio norėdamas perpjauti niekaip neatsidarančią dėžutę ar švystelės į ką tik prileistą vonią jūsų mobilųjį telefoną, kad pažiūrėtų, ar šis moka plaukti.
Svajoklis. Atrodo, kad jo mintys dažniau skraidžioja padebesiais nei sukasi apie tai, kas yra šalia. Mažyliui patinka vaidinti, piešti, jis nuolat kupinas įvairiausių idėjų, svajonių, kūrybingai sprendžia problemas. Meniniais
gebėjimais apdovanotiems mažyliams kasdienis gyvenimas retai būna įdomus, tad jie dažniausiai pabėga į savo vaizduotės pasaulį.
Ką tai reiškia? Jūsų vaikas tikrai turi meninių gabumų. Neslopinkite jo ir padėkite atsiskleisti – galbūt auginate mažąjį dizainerį, dailininką, aktorių ar rašytoją!
Kaip skatinti? Kuo daugiau kūrybos – tuo geriau. Sudarykite sąlygas išbandyti įvairiausias meninės raiškos priemones – nuo pasakos situacijų vaidinimo ir pirštukų teatro iki tapymo pasistačius tikrą molbertą ir klasikinės muzikos klausymo. Jūsų šeima turėtų dažniau apsilankyti įvairiuose spektakliuose, koncertuose, parodose.
Seklys. Dėlionės, galvosūkiai, žaidimai, kai reikia surasti paslėptus daiktus – štai tikroji jūsų vaiko aistra. Jis nenurims, kol nesuras paskutinės trūkstamos dėlionės dalies ar nežinia kur nukritusio meškiuko.
Ką tai reiškia? Vaikas mąsto vaizdiniais ir meistriškai geba įžvelgti dalykų ir aplinkybių visumą. Šių gebėjimų itin reikia sekliams, detektyvams, archeologams, mokslininkams, tyrinėtojams.
Kaip skatinti? Žinoma, kuo daugiau dėlionių, taip pat žaidimų, kurie skatintų grupuoti daiktus pagal jų kategorijas. Vėliau ateis metas žodžių žaidimams, kryžiažodžiams, galvosūkiams, detektyvinėms istorijoms.
Vadovas. Jūsų vaikas nuo pat gimimo visiems vadovauja. Jei kas vyksta ne taip, kaip jam norėtųsi – audringai prieštarauja. Jam patinka judrieji žaidimai, siekia nuolat pirmauti ir viską daryti geriau nei kiti.
Ką tai reiškia? Auginate lyderį. Gebėjimas vadovauti ir troškimas pirmauti tikrai pravers ir mokykloje, ir būreliuose. Siekdamas būti vienu žingsniu priekyje jis išmoks pažvelgti į situaciją iš įvairių pusių, išpešti naudos
net iš kebliausių aplinkybių, organizuoti komandos darbą.
Kaip skatinti? Kai tik galėsite – leiskite jam vadovauti: tegul jis išrenka pasivaikščiojimų maršrutą ar sugalvoja, ką visa šeima veiks savaitgalį. Savo kambaryje toks vaikas anksčiau nei kiti gali keisti tvarką savaip, jis nesunkiai sugalvos savo gimtadienio temą, suorganizuos žaidimų. Jums skirtas tik patarėjo ir pagalbininko vaidmuo. Tačiau turite svarbią užduotį – išmokyti vaiką tikslų siekti neįskaudinant kitų, pirmauti sąžiningai.
Nenustygstantis vietoje. Jūsų vaikui patinka bet kokia veikla, kur galima nevaržomam judėti,
šokinėti, sukiotis. Ilgesnį laiką išsėdėti vienoje vietoje jam sunku – mažylis nuolat griebiasi keleto darbų vienu metu.
Ką tai reiškia? Mažylis pasaulį pažįsta per judesį ir empirinę patirtį. Tokie žmonės vadinami kinestetikais – jiems būtina viską paliesti, pačiupinėti, apžiūrėti ir taip susivokti supančioje erdvėje. Galbūt jūsų atžala – būsima sporto ar šokių žvaigždė? Užaugęs talentą galės išnaudoti ir plačiau, vienu metu imdamasis įvairios veiklos skirtingose srityse.
Kaip skatinti? Kasdienis fizinis krūvis mažyliui būtinas. Todėl judrieji žaidimai jam – tokia pat svarbi dienos dalis,
kaip ir prausimasis ar valgymas. Šiuos mažylius ypač veikia muzika, todėl leiskite jiems patiems šokti, dainuoti. Kad susipažintų su įvairiais daiktais, suteikite galimybę imtis įvairių rankdarbių: lipdyti, piešti ar verti karoliukus – jiems tikrai seksis.
Parengė Laura Mureikaitė