Savaitės žmogus - Turizmo departamento vadovė Nijolė Kliokienė, kurios pavaldiniai pasislėpusių verslininkų apgautus turistus siunčia pas prokurorus.
Šią savaitę galbūt net pusė tūkstančio Lietuvos piliečių, įsigijusių poilsines keliones į Egiptą ar egzotišką kruizą Nilo upe kelionių agentūroje „Novus Orbis”, pasijuto apgauti.
Patarė neieškoti teisybės
Nors Turizmo departamentas dar prieš šventes sužinojo apie šios bendrovės bankrotą, apie „nuplaukusias” keliones Nilu jiems buvo pranešta tik po Velykų.
Taip pat nesiskubindami valdininkai kreipėsi į Generalinę prokuratūrą, kad ši pradėtų ikiteisminį tyrimą dėl nežinia kur dingusių kelionių agentūros savininkų ar vadovų.
Į Turizmo departamentą skambinantys išsigandę, pinigų ir kelionių netekę žmonės išgirsdavo siūlymą teisybės ieškoti pas prokurorus. Kai kuriems nukentėjusiesiems valdininkai vietoj pagalbos siūlė nesivarginti, nes esą iš bankrutavusios įmonės jokių pinigų ir neverta tikėtis.
Tuo tarpu dar užvakar „Novus Orbis” interneto svetainėje buvo skelbiama, kad į šias keliones dar yra laisvų vietų. O įmonės būstinėje, kur įkurta egiptietiškų prekių parduotuvė, žmonės skubiai pakavo likusias prekes.
Nėra jokių garantijų
• Ar Turizmo departamentas turi galimybių apsaugoti kelionių agentūrų klientus, pareikalauti, kad bankrutuojančių įmonių sąskaitos būtų bent laiku areštuotos, t.y. išsaugoti klientų sunešti pinigai? – „Respublika” paklausė Turizmo departamento direktorės N.KLIOKIENĖS.
• Nuo 2003 metų, kai Turizmo įstatyme buvo įtvirtinta esama kontrolės tvarka, kelionių organizatoriams keliame tokius reikalavimus: pirmiausia jie turi gauti veiklos pažymėjimą.
O norėdami jį gauti kelionių organizatoriai privalo pateikti prašymą, nuostatus, įstatus, registravimo pažymėjimą, laidavimo draudimą ir įmonės finansinės atsakomybės dokumentus.
Remiantis šiais dokumentais ir yra nustatoma draudimo suma. Šiandien 200 tūkst. litų draudimo suma taikoma įmonėms, kurių metinės įplaukos siekia iki 4 mln. litų.
„Novus Orbis” veikia nuo 2003 metų ir per šį laikotarpį mes neturėjome dėl jos jokių problemų. Taip pat dar nėra pasitaikę atvejo, kad keliautojų nuostoliams padengti nebūtų pakakę kelionių organizatoriaus draudimo pinigų.
Pernai taip pat bankrutavo pora kelionių organizatorių, tačiau visiškai užteko draudimo įmokų nuostoliams padengti, o vienu atveju pinigų net liko. Todėl iki šiol nebuvo precedento, kad neužtektų bankrutavusios kelionių agentūros lėšų jų klientų nuostoliams atlyginti.
• Tačiau kokia garantija, kad bus atsiskaityta su keliones pirkusiais “Novus Orbis” klientais, nes šios firmos atstovai tiesiog dingo - bendrovės telefonai yra arba išjungti, arba atsiliepia autoatsakiklis?
• „Novus Orbis” atveju negaliu garantuoti, kad užteks 200 tūkst. litų draudimo lėšų. Įmonės vadovai su mūsų departamentu tikrai nepalaiko jokių ryšių. Jie kažkodėl užsiblokavo ir nebendrauja ne tik su mumis, bet ir su susirūpinusiais klientais.
Kadangi nėra jokio geranoriško bendradarbiavimo sprendžiant šią problemą, lieka tik spėlioti, kiek gali būti nukentėjusių žmonių - gal 500, gal 400, o gal tik 300. Mes nieko patys nežinome iki galo, o šiandien (ketvirtadienį - red. past.) girdėjau tik gandus, kad „Novus Orbis” vadovai esą jau teikia dokumentus dėl savo įmonės bankroto. Jeigu taip yra, tuomet turėtume sužinoti tikslius šios įmonės klientų, jau nusipirkusių keliones, sąrašus.
Delsė tris dienas
• Kada Turizmo departamentas sužinojo apie staiga išgaravusią šią kelionių agentūrą?
• Blogiausia yra tai, kad informacija apie šią problemą pasirodė balandžio 2 dieną, kai mūsų departamentas jau baigė darbą ir čia nieko nebebuvo.
„Novus Orbis” pirmiausia atsiuntė raštą aviakompanijai „Aurela”, kartu šis dokumentams buvo “prikabintas” ir mums. Aviakompanija buvo įspėta, kad nutrauktų „Novus Orbis” keliautojams numatytus skrydžius.
Mes apie šį raštą sužinojome atsitiktinai, kai balandžio 3-iąją, t.y. poilsio dieną, į darbą užsuko viena mūsų darbuotoja. Tuomet ši informacija iškart buvo paviešinta mūsų interneto svetainėje, o žiniasklaidai pranešėme tik po šv.Velykų.
Kadangi negalėjome susisiekti su „Novus Orbis” darbuotojais, gauti keliautojų sąrašų, po švenčių savo iniciatyva kreipėmės į Generalinę prokuratūrą, kad būtų pradėtas ikiteisminis tyrimas. Departamentas, atrodo, padarė viską, kas yra pagal jo kompetenciją.
• Kodėl nebuvo priimtas sprendimas iškart kreiptis į teismą, nes ir per šventes dirba budintys teisėjai, galintys iškart pritaikyti laikinąsias apsaugos priemones kelionių agentūros sąskaitai banke?
• Tai galėjo padaryti nukentėjusieji keliautojai, kurie turi kelionių pirkimo sutartis.
• Tačiau kodėl informacija apie „Novus Orbis” problemas buvo paviešinta tik po švenčių?
• Taip, iš tiesų teko girdėti, kad buvo žmonių, kurie vyko į oro uostus, nes nežinojo, jog „Novus Orbis” kelionių nebėra.
Bet jeigu pasirodys, kad ši kelionių agentūra savo sąskaitoje nebeturi pinigų ar jų pritrūks visiems nuostoliams padengti, reikės žiūrėti, ką galima keisti turizmo verslą reglamentuojančiuose teisės aktuose.
Agentūra ar parduotuvė?
• Kodėl interneto paieškoje įvedus „Novus Orbis” pavadinimą atsiranda kitos agentūros – „Izidės” interneto puslapis, o tokiu pat pavadinimu ir tame pat pastate yra ir egiptietiškų prekių parduotuvė?
• Kai savininkai turi kelis verslus, galbūt vieną jų stengiasi pareklamuoti papildomai.
• Tačiau ar jums nekelia įtarimo tai, kad vos tik kilus skandalui, tos parduotuvės darbuotojai ėmė skubiai pakuoti prekes?
• Todėl mes ir kreipėmės į Generalinę prokuratūrą. Be to, norisi paraginti visus keliautojus iškart kreiptis į mus, jei tik kyla bent menkiausių abejonių dėl turizmo bendrovių veiklos.
• Bet kodėl apgauti žmonės Turizmo departamente išgirsdavo, kad jie turi kreiptis į prokurorus, tačiau už keliones sumokėtų pinigų vis tiek neatgaus?
• Aš galiu tik apgailestauti ir atsiprašyti už mūsų darbuotoją, jeigu ji suteikė nukentėjusiems žmonėms tokią informaciją.
• Nuo “Novus Orbis” problemų pradžios praėjo beveik savaitė. Ar pavyko išsiaiškinti, kur yra šios įmonės vadovai ir kaip jie ketina pasielgti su apgautais klientais?
• Reikia tikėtis, kad tai ir išsiaiškins prokurorai. Mes negalime nieko daugiau pasakyti, nes į mane ir, kiek žinau, į mano pavaldinius šie asmenys tikrai nesikreipė.
Taip pat teko girdėti gandus, kad dėl galimai staigaus “Novus Orbis” bankroto gali būti kalti ir šios įmonės verslo partneriai Egipte, pakeitę savo sąlygas. Bet tai - tik spėlionės.
• Ar turizmo bendrovių kontrolė yra pakankama?
• Iki šiol šis mechanizmas veikė patikimai. Dabar kaip tik rengiamos Turizmo įstatymo pataisos, tad galbūt kai ką reikės koreguoti. Panašu, kad draudimo suma galbūt yra per maža. Turizmas irgi yra verslas, tad jeigu įmonė brangina savo įvaizdį, net kritinėje situacijoje ji, matyt, stengiasi elgtis garbingai.
Julius GIRDVAINIS