Toliau pateikiamos penkios skaudžiausios istorijoje aviakatastrofos.
5. „Turkish Airlines“ 981-asis skrydis: žinomas konstrukcinis trūkumas
1974 m. kovo 3 d. „Turkish Airlines“ 981-ojo reiso lėktuvas, skridęs iš Londono į Paryžių, sudužo Prancūzijos miške. Lėktuvo gedimas buvo neteisingai uždarytas krovinių skyriaus užraktas, dėl kurio skrydžio metu prasivėrė krovinių skyriaus durys.
Kai lėktuvo fiuzeliaže atsiranda pažeidimas, pavyzdžiui, didelė skylė krovinio durų srityje, įvyksta reiškinys, vadinamas sprogstamąja dekompresija. Dėl didelio slėgio skirtumo tarp lėktuvo vidaus ir išorės, suslėgtas oras staiga išsiveržia iš salono. Šis procesas primena sprogimą, nes oras itin greitai „išsiurbiamas“ pro pažeistą vietą.
„Turkish Airlines“ 981-ojo skrydžio atveju kelios sėdynių eilės ir jose sėdėję keleiviai buvo tiesiog išplėšti iš lėktuvo, o salono grindys iš dalies sugriuvo. Dėl didžiulių lėktuvo pažeidimų pilotai negalėjo jo nuleisti. Per katastrofą žuvo 346 žmonės, išgyvenusiųjų nebuvo.
4. Čarkhi Dadri: susidūrimas ore
Čarkhi Dadri katastrofa buvo didžiausias istorijoje susidūrimas oro erdvėje. 1996 m. lapkričio 12 d. virš Indijos susidūrė Saudo Arabijos oro linijų bendrovės „Saudi Arabian Airlines“ 763-ojo reiso lėktuvas ir „Kazakhstan Airlines“ 1907-ojo reiso lėktuvas. Žuvo abiejuose lėktuvuose buvę 349 žmonės, nė vienas lėktuvuose buvęs žmogus neišgyveno.
Nustatyta, kad avarijos priežastis – kazachų pilotų klaida, nes jie neteisingai interpretavo skrydžių valdymo tarnybos nurodymus ir artėdami prie Delio oro uosto per greitai leidosi žemyn, todėl atsidūrė tiesiai Saudo Arabijos lėktuvo kelyje. Dėl šios klaidos įvyko už kelių kilometrų girdimas sprogimas, nusinešęs ne vieną šimtą gyvybių.
3. „Japan Airlines“ skrydis nr. 123: lėktuvo katastrofa kalnuose
1985 m. rugpjūčio 12 d. iš Hanedos oro uosto Tokijuje pakilo „Japan Airlines“ 123-asis reisas, skridęs į Osaką. Tačiau praėjus 46 minutėms nuo skrydžio pradžios kilo chaosas. Įtrūko galinė slėginė pertvara (padedanti išlaikyti slėgį lėktuve ir apsauganti lėktuvą nuo sprogimo).
Dėl šio gedimo salone greitai sumažėjo slėgis, be to, nulūžo lėktuvo uodegos dalis ir neveikė hidraulinės sistemos, kuriomis pilotai gali valdyti kitus lėktuvo mechanizmus, skelbiama owlcation.com.
Neturėdami šių esminių funkcijų, pilotai turėjo nutupdyti lėktuvą, kuriuo beveik neįmanoma skraidyti. Lėktuvas ėmė nevaldomai suktis ir po siaubingos 32 minutes trukusios desperatiškos kovos pilotai galiausiai pralaimėjo kovą, o lėktuvas rėžėsi į Oguros kalno šoną.
Žuvo 505 keleiviai ir 15 įgulos narių, išgyveno tik keturi. Dėl šių skaičių „Japan Airlines“ 123-ojo reiso lėktuvo katastrofa tapo didžiausia vieno lėktuvo katastrofa istorijoje.
2. Tenerifės oro uostas: susidūrimas ant kilimo ir tūpimo tako
Miglotą 1977 m. kovo 27 d. popietę Kanarų salose įvyko pražūtingiausias istorijoje lėktuvų susidūrimas. Dėl ankstesnio teroristinio incidento kaimyniniame oro uoste, Tenerifėje, buvo susidariusios didelės eismo spūstys.
„KLM“ skrydžio 4805 ir „Pan Am“ skrydžio 1736 lėktuvai riedėjo perpildyto oro uosto kilimo ir tūpimo taku, kai įvyko neįsivaizduojamas dalykas: „KLM“ „Boeing 747“ rėžėsi tiesiai į „Pan Am“ lėktuvą.
Stebėtina, kad 61 iš 396 „Pan Am“ lėktuvo keleivių išgyveno, o visi „KLM“ lėktuvo keleiviai ir įgulos nariai žuvo, kai lėktuvą apėmė liepsnos, kilo baisus gaisras. Iš viso žuvo 583 abiejų lėktuvų keleiviai.
Tyrėjai nustatė, kad katastrofos priežastimi tapo keletas nelaimingų įvykių, pradedant prastu matomumu ant kilimo ir tūpimo tako dėl rūko ir baigiant pražūtingomis „KLM“ 4805 reiso lėktuvo piloto klaidomis, kuris, atrodo, neteisingai išgirdo skrydžių vadovų nurodymus ir pakilo į orą dar negavęs leidimo kilti nuo kilimo ir tūpimo tako.
1. 9/11: Teroristinis išpuolis
Rugsėjo 11-osios išpuoliai neabejotinai yra liūdniausiai pagarsėjusios visų laikų lėktuvų katastrofos. 2001 m. rugsėjo 11 d. „Al-Qaeda“ teroristai užgrobė du „Boeing 767“ ir du „Boeing 757“ lėktuvus.
Pirmieji du lėktuvai rėžėsi į Pasaulio prekybos centrą Niujorke, trečiasis rėžėsi į Pentagoną Vašingtone, o paskutinysis, kuris buvo skirtas Baltiesiems rūmams, sudužo lauke Pensilvanijoje. Iš viso per išpuolius žuvo 2996 žmonės.
Šis išpuolis turėjo rimtų platesnių pasekmių, įskaitant karo su terorizmu pradžią.
Aviacijos pramonėje, ypač JAV, buvo atliktos didžiulės reformos, susijusios su lėktuvų saugumu, siekiant užtikrinti, kad tokio masto nelaimė daugiau niekada nepasikartotų.