49-erių šilutiškis į naujienų portalą tv3.lt kreipėsi pasipiktinęs sveikatos paslaugų prieinamumu. Jis skundėsi negalintis šalia namų greitai pakliūti nemokamai gydytojo dermatovenerologo konsultacijai.
Nors šis gydytojas yra vienas tų specialistų, pas kurį nereikia šeimos gydytojo siuntimo ir galima registruotis tiesiai pačiam pacientui, pasirodo, užduotis gali nebūti tokia lengva.
„Sergu diabetu ir dėl ligos komplikacijų reikia pakliūti pas dermatovenerologą. Jau koks pusmetis ar daugiau bandau, skambinausi į ligonių kasas, jos sako, kad yra Šilutėje „Affidea“, kuri turi sutartį su ligonių kasomis. Tačiau ten paskambinus pasakė, kad teikia tik mokamas konsultacijas. Tai kaip čia yra – turi sutartį su ligonių kasomis, bet, jei nemoki pinigų, daktarų nėra.
Jau metus laiko nebegaliu normaliai patekti pas tokius gydytojus, važiavau už pinigus. Man tai paūmėja problema, tai vėl nustoja, o kai nustoja, tada pagaliau prieinu pas gydytojus, o jie sako, viskas tau gerai. Vėl užklumpa problema, vėl neįmanoma prieiti“, – pasakojo Tomas.
Nenormalu, kad mėnesiais turi laukti eilėje
Jis tvirtino, kad su panašiomis bėdos susiduria ir norėdamas patekti pas gydytojus reumatologus.
„Vėlgi dėl diabeto komplikacijų turiu pas jį lankytis. Tai registravo kovo pabaigoje, žmona po kelių minučių perskambino man paklausti, ar laikas tinka, tai vėl paskambinus į gydymo įstaigą jau nebebuvo vietų. O už pinigus tai greitai prieisi – po kelių dienų ar savaitės. Bet pas reumatologą jau už pinigus einu, o ką daryti – priverčia aplinkybės. Greičiausiai ir pas dermatologą teks eiti mokamai“, – svarstė Tomas.
Paklaustas, ar nebandė pas dermatovenerologą nemokamam vizitui registruotis Klaipėdoje, vyras ironiškai siūlė pabandyti patiems tą padaryti.
„Tai žmogus moka mokesčius, o mėnesiais turi laukti eilėje, tai kažkas nenormalaus, negauna paslaugų.“
„Arba vietų nėra, arba registruos už mėnesio, kad dar už poros mėnesių prieitum. Tai didelė problema. Gerai, kad aš nujaučiu, kad bėda – dėl diabeto konsultacijos, o jei kokios venerinės ligos? Tai žmogus moka mokesčius, o mėnesiais turi laukti eilėje, tai kažkas nenormalaus, negauna paslaugų. Už pinigus nėra jokių problemų, ta kam tuos mokesčius moku?“ – kalbėjo šilutiškis.
Pašnekovo teigimu, nors situacija ir anksčiau su eilėmis nebuvo gera, bet viskas dar labiau pablogėjo po pandemijos.
Kadangi vyras serga diabetu, turi periodiškai gultis ir į ligoninę išsamesniems tyrimams, tai tą žinant laiką bent galima kažkiek pasiplanuoti. Tačiau jis neslėpė apmaudo, kad, rodosi, niekam nerūpi ypač mažesniuose miesteliuose gyvenantys žmonės.
VLK: būna įvairių situacijų
Paprašyta pakomentuoti situaciją Valstybinė ligonių kasa (VLK) visų priminė, kad kreipiantis į gydytoją dermatovenerologą šeimos gydytojo siuntimo nereikia.
„Tačiau labai svarbu privalomuoju sveikatos draudimu apdraustam pacientui kreiptis į tą gydymo įstaigą, kuri yra sudariusi sutartį su ligonių kasomis (TLK) dėl atitinkamų paslaugų teikimo ir apmokėjimo iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšų“, – aiškino VLK specialistai.
Nurodoma, kad visas sveikatos priežiūros įstaigas, sudariusias sutartis su ligonių kasomis, ir jų teikiamas paslaugas visoje Lietuvoje galima patogiai rasti interaktyvioje ligonių kasų specialistų sukurtoje paieškoje – laukelyje „Paslaugos“ reikia pasirinkti reikiamą paslaugą, pvz., dermatovenerologo (ambulatorinė specializuota), o „Savivaldybės“ laukelyje – norimą savivaldybę).
Ir iš tiesų – patikrinus informaciją, „Affidea“ klinikoje Šilutėje galima gauti iš PSDF apmokamas dermatovenerologo paslaugas.
Komentuodama situacijas, kodėl sutartis yra, o paslauga neteikiama, VLK pateikė kelis galimus variantus.
„Gydymo įstaigose būna įvairių situacijų, pavyzdžiui, medikas suserga, išeina iš darbo ir pan. Todėl registruojantis svarbu išsiaiškinti, ar šio metu teikiamos iš PSDF apmokamos paslaugos. Dėl dermatovenerologo paslaugų pacientui būtų galima kreiptis į kitas, tokias paslaugas teikiančias įstaigas. Pavyzdžiui, į VšĮ Respublikinę Klaipėdos ligoninę“, – rašoma portalui pateiktame atsakyme.
Priduriama, kad kilus klausimams ir neaiškumams dėl registracijos pas gydytoją specialistą tvarkos siūloma kreiptis į gydymo įstaigos administraciją.
„Jeigu gydymo įstaigos atsakymas netenkina, tuomet pacientas su skundu dėl jo pažeistų teisių, susijusių su sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumu ir kokybe, gynimo turi teisę kreiptis į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą, dėl jo pažeistų teisių, susijusių su privalomojo sveikatos draudimo klausimais, gynimo – į teritorinę ligonių kasą (kartu su pasirašytu prašymu pateikiant ir gydymo įstaigos atsakymo kopiją (jei gydymo įstaiga nepateikia atsakymo per teisės aktų nustatytą laikotarpį (t. y. 20 darbo dienų) – pateikiama rašto, adresuoto šiai įstaigai, kopija)“, – išdėstė ligonių kasos.
Eilė ištirpsta susimokėjus
„Asmeniškai labai neigiamai tai vertinu ir manau, kad taip neturi būti, kad už pinigus gali nusipirkti greitesnę paslaugą, nes tai tikrai primena sovietmetį su pagrindinėmis durimis į tuščią parduotuvę ir galinėmis durimis, kur tiesiai iš sandėlio, bet už pinigus.
Taigi, manau, kad mūsų teisės aktai turėtų šia prasme būti patobulinti taip, kad nebūtų galima už pinigus nusipirkti paslaugą greičiau. Nes tai reiškia, kad galbūt atsiranda interesas kai kur neskubėti pacientui suteikti nemokamos paslaugos, kad jis pradėtų galvoti apie tai, kad jam geriau susimokėti ir gauti anksčiau“, – „Žinių radijo“ eteryje yra kalbėjęs jis.
Pakomentuoti situaciją portalas tv3.lt paprašė ir „Affidea Lietuva“, tačiau atsakymo nesulaukė. Gavę atsakymą straipsnį papildysime.