• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šią savaitę šeimos gydytojų bendruomenėje kilo didžiulis sujudimas po to, kai Sveikatos apsaugos ministerija pateikė derinimui Vyriausybės nutarimą. Jame numatyti pokyčiai paliko gydytojus be žado – juodu ant balto perskaitė, kad teks dirbti naktimis, o 1200 pacientų neturinčioms mažoms šeimos medicinos paslaugas teikiančioms įstaigoms teks užsidaryti. 

Šią savaitę šeimos gydytojų bendruomenėje kilo didžiulis sujudimas po to, kai Sveikatos apsaugos ministerija pateikė derinimui Vyriausybės nutarimą. Jame numatyti pokyčiai paliko gydytojus be žado – juodu ant balto perskaitė, kad teks dirbti naktimis, o 1200 pacientų neturinčioms mažoms šeimos medicinos paslaugas teikiančioms įstaigoms teks užsidaryti. 

REKLAMA

Apie sveikatos apsaugos sistemos reformavimo istorijos vingius ir naujus iššūkius – Lietuvos bendrosios praktikos (šeimos) gydytojų asociacijos prezidento habil. prof. dr. Juliaus Kalibato komentaras.

Per 30 metų šeimos medicina įsitvirtino

Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę vienas iš pagrindinių uždavinių buvo reorganizacija sovietinės sveikatos apsaugos sistemos, kuri, vertinant Vakarų šalių standartais, buvo gremėzdiška dėl perteklinio kiekio neracionaliai dirbančių darbuotojų, neefektyvi bei savo išlaikymui reikalaujanti didžiulių finansinių išteklių. Svarbiausios sveikatos sistemos grandies – pirminės sveikatos priežiūros – paslaugas miestuose teikė didžiulės poliklinikos, kuriose darbavosi vos ne visų specialybių gydytojai, o kaimiškuosius regionus aptarnavo ambulatorijos, kuriose dirbdavo terapeutai, felčeriai, akušerės, dažnai ne pilno etato krūviu pediatrai.  

Tuo metu sveikatos apsaugos reformos būtinybei pritarė tiek Seimo valdantieji, tiek ir opozicija. Kalbant apie tolimesnę sveikatos apsaugos sistemos raidą, atrodo, tai buvo vienintelis atvejis absoliutaus politikų konsensuso.

REKLAMA
REKLAMA

Šeimos medicinos institucijos kūrimui Lietuvoje buvo uždegta žalia šviesa. Ekspertinė parama iš Europos, JAV, Kanados, Australijos sudarė sąlygas per santykinai trumpą laiką, darant minimalų kiekį klaidų, įdiegti Lietuvoje pirminės sveikatos priežiūros modelį, paremtą racionaliai funkcionuojančia šeimos medicina. Per 30 metų šeimos medicina buvo įtvirtinta kaip bazinė sveikatos apsaugos sistemos grandis. Siekiant decentralizuoti sistemą ir priartinti prie gyventojų teikiamas medicinines paslaugas, buvo įkurtas platus tinklas šeimos medicinos įstaigų (šeimos medicinos klinikų, kabinetų, pirminės sveikatos priežiūros centrų, ambulatorijų). 

REKLAMA

Įpareigojimas dirbti visą parą sukėlė šaršalą

Deja, dabartinu metu, atrodo, Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) inicijuojamų reformų Damoklo kardas pakibo virš daugelio privačių šeimos medicinos įstaigų. Didelį nerimą šeimos gydytojų tarpe sukėlė paruoštas Vyriausybės nutarimo projektas, kuriuo įtvirtinamas būtinumas šeimos gydytojui teikti pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugas visą parą. 

REKLAMA
REKLAMA

Įdomu tai, kad diskutuojant apie tai LTR radijo laidoje „Ryto garsai“, ministerijos atstovė pareiškė, kad tiek prof. V. Kasiulevičius, tiek aš nesupratome, kad kalba eina ne apie 24 val., o apie 12 val. Nieko nuostabaus, juk jau A. Einšteinas įrodė, kad laikas yra reliatyvus. O kalbant rimtai, tai tikrai yra problema. 

Atrodo, aišku kiekvienam, kad joks gydytojas negali dirbti 24 val. per parą. Todėl, diegiant šeimos medicinos instituciją, buvo pasirinktas modelis, kai tiek poliklinikos, tiek ir mažos šeimos gydytojų įstaigos pasirašydavo sutartis su ligoninėmis, kad, esant reikalui, nakties metu šeimos gydytojų pacientus aptarnauja ligoninių priėmimo skyriai, kurie už paslaugas gautų atitinkamą finansavimą iš pirminei sveikatos priežiūrai skiriamų lėšų. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Gydytojų neužtenka

Kuriant šeimos medicinos instituciją Lietuvoje, teko susipažinti su šeimos medicinos modeliais įvairiose pasaulio šalyse. Kai kur teko stebėti, kad ir naktimis šeimos gydytojai, esant reikalui, teikia medicinines paslaugas. Schema labai paprasta – 30 šeimos gydytojų kooperuojasi, todėl per mėnesį vienam gydytojui tekdavo tik vienas naktinis budėjimas, per mėnesį būdavo tik 1–2 atvejai, kada reikėdavo pacientą nukreipti į ligoninę.

REKLAMA

Ar toks modelis tinka Lietuvai, kada yra ženklus trūkumas šeimos gydytojų bei didžiuliai pacientų srautai? Ir kokią pagalbą naktį gali suteikti šeimos gydytojas, kada yra labai ribotos diagnostinės galimybės? Matyt, iškviesti greitąją pagalbą pervežimui į ligoninę. 

Turbūt reikėtų taip pat prisiminti, kad po naktinio budėjimo priklauso poilsio diena, kada šeimos gydytojas nedirbs, todėl tai ne tik nemažins eilių poliklinikoje, o jas dar padidins. Beje, kai kurios poliklinikos Lietuvoje jau bando organizuoti šeimos gydytojų naktinius budėjimus. Ar tai kažkaip pagerins sveikatos paslaugų prieinamumą – abejoju, bet įstaigų vadovai tikrai gaus padėkas iš SAM.

REKLAMA

Kilpa mažoms įstaigoms

Didelį nerimą šeimos gydytojams taip pat kelia nustatytas  minimalus prisirašiusių pacientų skaičius vienoje įstaigoje. Jei per 3 metus  nesurenkate 1200 pacientų, tokia įstaiga negauna ligonių kasų finansavimo ir užsidaro. Beje, tokios taisyklės nebus taikomos kariuomenės ir laisvės atėmimo vietų asmens sveikatos priežiūros įstaigoms. Atrodo, kad diegiant šiuos kriterijus, tuoj bus užnerta kilpa 75 nedidelėms šeimos medicinos įstaigoms. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kadangi asmeniškai aktyviai prisidėjau prie pirminės sveikatos priežiūros tinklo decentralizavimo, steigiant smulkesnes šeimos medicinos įstaigas, tikrai galiu konstatuoti, kad tai ženkliai pagerino sveikatos paslaugų prieinamumą ypač kaimiškuose regionuose. Tikrai nesuprantu, kodėl pensinio amžiaus šeimos gydytojas negali dirbti savo privačiame kabinete turėdamas net ir 500 žmonių apylinkę. Tokį daktarą kaip tik turėtume skatinti, o neišguiti iš darbo rinkos. Atrodo, prasidėjęs centralizacijos vajus nušluos visas mažas šeimos medicinos įstaigas.

REKLAMA

Ar pasiteisins savivaldybių sveikatos centrai, laikas parodys

Sveikatos apsaugos reformai skirta 710,9 mln. eurų Europos Sąjungos ir valstybės biudžeto lėšų, todėl numatoma, kad sveikatos sistemos reorganizacija vyks 60-tyje savivaldybių ir užtruks penkerius metus. Ar pasiteisins kuriami savivaldybėse sveikatos centrai, kurie rūpintųsi visuomenės sveikata, teiktų ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugas, skubią medicinos pagalbą, dienos paslaugas, vidaus ligų stacionarines paslaugas, užsiimtų ilgalaike priežiūra, ateitis parodys. 

REKLAMA

Bet jau dabar didesnė dalis šeimos gydytojų abejoja, kad sveikatos centrai padės toliau vystyti šeimos medicinos instituciją, palengvins šeimos gydytojų darbą, nes kolūkio koncepcija, kaip rodo istorija, seniai save diskreditavo. Siūlomas sveikatos reformos modelis tai pat numato ženklų šeimos gydytojo komandos išplėtimą, įjungiant kineziterapeutą, gyvensenos medicinos specialistą, atvejo vadybininką, akušerę, socialinį darbuotoją. Atrodo, kad reikėtų sveikinti numatomą šeimos gydytojo komandos išplėtimą, bet kyla klausimas, ar ilgai mums užteks europinių lėšų, norint išlaikyti tokį būrį šeimos gydytojo pagalbininkų. 

Ar reformos eigoje neprarasime dalies pensinio ir priešpensinio amžiaus šeimos gydytojų ir ar neatsitiks taip, kad turėsime išplėstinę šiuolaikinę šeimos gydytojo komandą tik, deja, be šeimos gydytojo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų