„Caterwil GTS“ pavadintas vežimėlis praplečia negalią turinčių žmonių galimybes. Jis ypač reikalingas neįgaliesiems, kurie gyvena nepritaikytuose namuose ir kuriems išeinant iš namų tenka įveikti laiptus.
Pirmasis iš lietuvių „Caterwil GTS“ išbandęs asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentas Ričardas Dubickas kalba atvirai: iš pradžių leistis laiptais atrodė baisoka. Vis dėlto baimės greitai išsisklaidė. „Pajutau, kad vežimėlis tarsi „priauga“ prie žmogaus, jis reaguoja į kiekvieną pasvirimą ir fiksuojasi taip, kad žmogus jaustųsi saugiai ir patogiai. Jau po pirmojo bandymo supranti, kad vežimėlis nevirs, iš jo neiškrisi“, – tvirtina R. Dubickas.
Techninės savybės
Vilniuje pristatytasis vežimėlis – elektrinis, jame sumontuota ličio jonų baterija. Įkrovus ją „Caterwil GTS“ gali nuvažiuoti iki dvidešimties kilometrų. Baterija visiškai įkraunama per šešias valandas. Maksimalus vežimėlio greitis – iki 7 km/val.
„Caterwil GTS“ turi dvi platformas: viena jų – ratinė, kita – vikšrinė. Važiuojant lygiu paviršiumi naudojama ratinė platforma, o prireikus lipti ar leistis laiptais – vikšrinė. Dėl sumontuotų vikšrų „Caterwil GTS“ įveikia ne tik laiptus, bet ir šaligatvių bortelius ar kitas kliūtis. Vežimėlis gali užlipti ant 20 centimetrų aukščio laiptų pakopos, įveikti 40 laipsnių statumo laiptus.
„Caterwil GTS“ valdyti nesudėtinga – vežimėlis iš įprasto vikšriniu virsta nuspaudus vieną mygtuką specialiame pultelyje. Ratai tada pakyla, o vikšrai nusileidžia žemyn, taip pat aktyvinama giroskopinė sistema, kuri palaiko vežimėlį horizontalioje padėtyje net ir kopiant ar leidžiantis laiptais – taip užtikrinamas vežimėlyje sėdinčio žmogaus saugumas. Jei žmogus prie laiptų privažiuoja netinkamu kampu, sistema automatiškai pakeičia vežimėlio padėtį arba jį sustabdo, taigi, pasak gamintojų, iškristi iš vežimėlio praktiškai neįmanoma.
Gamintojų teigimu, vežimėlio gabaritai neviršija įprasto elektrinio vežimėlio. „Caterwil GTS“ kartu su baterijomis sveria apie 100 kilogramų. Juo gali naudotis iki 120 kg sveriantis žmogus.
Nuomonės – įvairios
„Caterwil GTS“ pristatymą stebėję neįgaliųjų atstovai ypač domėjosi jo techninėmis galimybėmis, gamintojų atstovams uždavė daug įvairių klausimų. „Manau, toks vežimėlis būtų geriau nei kopiklis. Anksčiau teko turėti kopiklį, kai gyvenau penktajame aukšte, be lifto. Vis dėlto dažnai naudotis juo pritrūkdavo kantrybės – aplinkiniai greičiau mane užnešdavo laiptais ant rankų. Turėdamas tokį vežimėlį, galėtum keltis ar leistis laiptais savarankiškai“, – svarsto vilnietė Agnė Susnytė.
Jaroslavas Milevskij taip pat pabrėžia, kad „Caterwil GTS“ būtų puiki alternatyva kopikliui. „Manau, toks vežimėlis reikalingiausias negalią turintiems žmonėms, kurie nori būti visai savarankiški, apsieiti be aplinkinių pagalbos, patekti ten, kur yra laiptai. Gaila, bet Lietuvoje vis dar apstu vietų, kur įprastu neįgaliojo vežimėliu neįvažiuosi“, – dėsto vyras.
Pažiūrėti į naujovę atvyko ir vilnietė Inga Filipovič. „Esu per mažo ūgio, kad galėčiau naudotis panašiu vežimėliu. Tokio, kuris tiktų man, nėra. Kol galiu, kol leidžia jėgos, mėgstu važiuoti vežimėliu pati, nesinaudoti elektriniu. Vis dėlto apžiūrėti naujovę buvo labai įdomu“, – teigia Inga.
Monika Ošmianskienė mano, kad vežimėlio konstrukcija kol kas dar neatrodo baigta. „Pati funkcija – gera, lipantis laiptais vežimėlis neįgaliesiems reikalingas. Vis dėlto man jis atrodo pernelyg stambus, nepraktiškas. Akivaizdu, kad jis sunkiai tilptų automobilio bagažinėje. Galbūt žmogui, kuris turi namą ir didelį kiemą, juo važinėti būtų patogu“, – spėlioja Monika. Pasak jos, toks vežimėlis pastato viduje, parduotuvėje ar įstaigoje būtų pernelyg griozdiškas. Ne itin patrauklus M. Ošmianskienei pasirodė ir „Caterwil GTS“ dizainas.
A. Susnytė sako, kad, įsigijus tokį vežimėlį, reikėtų jį turėti ne vieną. „Caterwil GTS“ tinkamas kilti ir leistis laiptais, o prie namų tektų persėsti į lengvesnį, patogesnį, manevringesnį, kad būtų galima patogiai važinėti bute.
R. Dubicko teigimu, „Caterwil GTS“ būtų nepamainomas tais atvejais, kai techniškai neįmanoma pritaikyti žmogaus gyvenamojo būsto. Su šiuo vežimėliu galima ne tik nusileisti laiptais, bet ir pasiekti visas įstaigas, poliklinikas, apsilankyti lauko kavinėse.
„Caterwil GTS“ būtų puiki paspirtis tiems, kurie turi sunkią negalią, kurie negali gyventi savarankiškai, išvykti iš namų, išeiti į gatvę, pasivaikščioti. Sakote, jis kyla ir leidžiasi lėtai? Taip, galbūt pakilti į trečią aukštą užtruks apie 20 minučių. Vis dėlto ką reiškia toks laikas, jei žmogus metų metus iki tol sėdėjo namuose ir matė pasaulį per savo buto langą?“ – retoriškai klausia R. Dubickas.
Jo teigimu, įsigijus tokį vežimėlį, nebereikėtų kopiklio, taip pat asistento, kuris jį prižiūri. „Aptarėme su gamintojais, kad vežimėlis galėtų turėti robotizuotą ranką, kuri atvertų negalią turinčiam žmogui duris. Tada jis taptų dar savarankiškesnis, pagerėtų jo gyvenimo kokybė, nuotaika“, – kalba asociacijos prezidentas.
Pasak R. Dubicko, žadama su Techninės pagalbos neįgaliesiems centro darbuotojais tartis dėl vežimėlio kompensavimo, bent jau tiems žmonėms, kuriems jis būtinas: „Žinoma, panaši technika – brangi. Vis dėlto kiekvienas žmogus nusipelno teisės būti kartu su visais, dalyvauti bendruomenės gyvenime. Tereikia teigiamesnio valdžios institucijų požiūrio.“
Pigesni nei vakarietiški analogai
Rusijoje, Novosibirske, gaminami vežimėliai populiarėja Europoje ir kitur pasaulyje. Pasak gamintojų atstovų, jais važinėjančių žmonių jau galima sutikti Estijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Italijoje, Ispanijoje, Didžiojoje Britanijoje, taip pat Indijoje, Honkonge, Singapūre, Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Rusijoje jau važinėja apie 200 „Caterwil GTS“. Pasak gamintojų atstovų, paprastai šį vežimėlį įsigyja ne tie, kuriems norisi išbandyti moderniausias naujoves, o tie, kurie kitais būdais negali išeiti iš namų.
Vežimėlis jau pristatytas ne vienoje tarptautinėje parodoje. Šiais metais Japonijoje vykusioje „CYBATHLON Wheelchair Series Japan 2019“ surengtose neįgaliųjų vežimėlių varžybose „Caterwil GTS“ laimėjo antrąją vietą.
Pasak gamintojų atstovų, vienas didžiausių „Caterwil GTS“ privalumų yra kaina – ji gerokai mažesnė nei Europoje gaminamų analogų. Vis dėlto laiptais kopiančio vežimėlio kaina nemaža – per 10 tūkst. eurų.
Straipsnio autorė: Lina Jakubauskienė.