Apie tai, ką svarbu žinoti skrendant lėktuvu, kaip elgtis viešbutyje ar prie pusryčių stalo pasakoja etiketo specialistė Indrė Sapagovaitė-Briedelienė.
Gero elgesio taisyklės skrendant lėktuvu
Indrė Sapagovaitė-Briedelienė pabrėžia, kad keliaujant lėktuvu, galioja tie patys etiketo principai, kaip ir kasdienėje veikloje – svarbiausia, kad šalia esantys asmenys gerai jaustųsi ir nebūtų trukdomas jų kelionės laikas.
„Įlipę į lėktuvą ir radę savo vietą, daiktus susidėkite taip, kad jie neužimtų kitų keliautojų erdvės. Atsilenkite abu porankius, tačiau neužimkite jų abiejų – naudokitės tik vienu. Jei nešatės į lėktuvą savo maistą, apgalvokite, ar jis nesukels aitrių, erzinančių kvapų“, – vardija ekspertė.
Skrendant užsakomaisiais skrydžiais, maistą galima užsisakyti iš anksto, tokiems keliautojams jis būna patiekiamas prioriteto tvarka. „Piktintis ar kaltinti lėktuvo personalą dėl vieniems keleiviams greičiau patiekiamo maisto nederėtų. Iš anksto užsisakę maitinimo lėktuve paslaugą turistai aptarnaujami pirmi, tad šią taisyklę reikėtų žinoti bei kantriai palaukti“, – sako Inga Aukštuolytė, tarptautinio kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ ryšių su visuomene ir rinkodaros skyriaus vadovė.
Taip pat svarbu aplinkiniams netrukdyti, jei pats nusprendėte pailsėti, pabrėžia etiketo žinovė. Atlošti kėdę galima tik paklausus, ar tai netrukdys už jūsų nugaros sėdinčiam keleiviui. Ištieskite kojas taip pat tik įsitikinę, kad jos netrukdys šalia sėdintiems arba personalo darbui.
Ekspertė įvertino ir dažną keliautojų norą nusiimti batus skrydžio metu: batus galima nusiauti tik jei esate tikri, jog kojos neskleis nemalonaus kvapo. Tačiau pėdas geriausia laikyti po kėde priekyje, taip, kad kiti jų nematytų, nedera ir kelti kojų ant atlošo ar tiesti į praėjimo taką.
Nepamirškite, kad naktinio skrydžio metu reikėtų taip pat elgtis pagarbiai ir leisti kitiems ilsėtis: nejungti ryškios šviesos, garsiai nekalbėti, naudotis ausinėmis.
Skrydžiui pasibaigus, svarbu pasirūpinti savo vietos švara ir tvarka, neskubinti kitų keliautojų – leiskite jiems ramiai susirinkti daiktus ir išeiti iš lėktuvo, nesistumdykite, mandagiai elkitės ir su personalu. Jei susidarė eilė einant iš lėktuvo, kitus keliautojus reikėtų praleisti užtrauktuko principu: kiekvienas, stovintis eilėje, praleidžia vieną priešais save.
Daug diskusijų kelia ir klausimas, ar priimtina lėktuvo nusileidimą palydėti aplodismentais. Iš etiketo pusės to daryti nerekomenduojama, sako etiketo entuziastė: pilotai bet kuriuo atveju plojimų negirdi.
Bendraudami maloniai gausite daugiau
Poilsiautojai kartais nedrįsta viešbučio personalo pasiteirauti apie papildomas paslaugas ar išsakyti savo pastabas, nes bijo atrodyti arogantiški ir nemandagūs. Etiketo žinovė nuramina, kad tai galima daryti, tačiau mandagiai, o ne reikalaujančiu ar pakeltu tonu.
„Su visais dirbančiais žmonėmis bendrauti reikėtų mandagiai ir pagarbiai, nepriklausomai nuo pareigų. Nevaikyti ir nereikalauti pagalbos grubiu tonu, juk visas personalas dirba tam, kad viešnagė būtų patogi ir maloni. O jei nesate patenkinti kambariu ar turėjote kitokių lūkesčių, galima paprašyti kambarį pakeisti. Viešbučio personalas tikrai tai padarys, jei tik turės galimybę“, – sako etiketo žinovė ir priduria, kad bendraudami mandagiai ir pagarbiai, turėsite didesnį šansą gauti tai, ko norite.
Pastabas darbuotojams, kritiką ar nepatenkintus lūkesčius įvardinti taip pat galima, jos padeda tobulėti, tačiau svarbu pateikti faktus neįtraukiant emocijų.
Ką galima pasiimti iš viešbučio kambario?
Anot „Tez Tour“ atstovės, dažnai poilsiautojai domisi, ar reikia kloti lovą viešnagės metu. I. Sapagovaitės- Briedelienės teigimu, lovą kloti galima, bet nėra būtina.
„Gali būti, kad kambarinės turi nurodymus, kaip privalo būti sutvarkyta lova, ir kaskart ją paklos iš naujo. Išvykstant iš viešbučio, lovos pakloti taip pat nereikia, kadangi kambarinės bet kuriuo atveju turi nuvilkti ir pakeisti patalynę. Taip pat galioja bendra taisyklė dėl rankšluosčių naudojimo: panaudotus rankšluosčius, kuriuos norite pakeisti, palikite ant žemės, o tuos, kuriuos dar naudosite, palikite pakabintus“, – pabrėžia specialistė.
Ji taip pat išsklaido abejones, ar galima išvykstant iš viešbučio pasiimti kosmetikos priemones: „Paimti galima tik kūno kosmetiką, šliures, kurios duodamos kiekvienam svečiui individualiai. Visa kita – rankšluosčiai, chalatai ar kiti kambaryje esantys daiktai priklauso viešbučiui, todėl negalima jų pasisavinti“.
Kokių etiketo klaidų reikėtų vengti viešbučiuose?
Viešint viešbučiuose, svarbu gerbti jame esantį turtą ir kitų svečių poilsį. Jei viešbutis yra nedidelis, kuriame nėra visą parą veikiančios registratūros, pašnekovė iš anksto siūlo suderinti atvykimo laiką su atsakingu darbuotoju ir jo laikytis. O jei planai pasikeitė, būtinai apie tai reikėtų informuoti viešbučio personalą.
„Maloniai elkitės, mandagiai bendraukite, visuomet pasisveikinkite su visais apgyvendinimo įstaigos darbuotojais, kurie rūpinasi viešnagės patogumu. Gerbkite viešbučio turtą ir neniokokite kambaryje esančių daiktų. Labai svarbu nepamiršti mandagiai elgtis ir kitų svečių atžvilgiu, netriukšmauti po 22 val. ar anksti atsikėlus. Bendrose erdvėse sąmoningai stebėkite aplinką ir elkitės pagarbiai, kad netrukdytumėte kitiems svečiams“, – pataria I. Sapagovaitė-Briedelienė.
Ji taip pat primena, kad kiekvienoje šalyje galioja skirtingos arbatpinigių davimo taisyklės ir sumos, todėl verta tuo pasidomėti.
„Daugelyje šalių įprasta palikti arbatpinigių aptarnaujančiam viešbučio personalui: tiek restorano darbuotojams, tiek viešbučių kambarinėms, nešikams ir gidams. 1-2 eurų ar dolerių padėka poilsiautojui neatsieis daug, tačiau tai pradžiugins vietinius ir jie tikrai neliks skolingi“, – pranešime spaudai pasakoja I. Aukštuolytė.
Etiketo specialistė priduria, kad viešnagės metu paliekant arbatpinigius kambarinėms, juos palikti reikėtų ant lovos, nes pinigai, palikti kažkur kitur, negali būti paimti. O norintiems atsidėkoti barmenui už gerą aptarnavimą, pasiūlyti pavaišinti gėrimu dera tik vieną kartą. Jam atsisakius, kartoti siūlymo nereikėtų.
Ji taip pat įvertino gajų poilsiautojų įprotį iš anksto užsiimti gultus prie baseino ar prie jūros: „Tai nėra mandagu, jei tai daroma prieš kelias valandas. Užsiimti galima tik tuo atveju, jei jį netrukus naudosite“.
Etiketo principai valgant
Atėjus į restoraną, kuriame maistas pateikiamas bufeto principu, visų pirma reikėtų išsirinkti staliuką, pasidėti ten savo daiktus ir tuomet eiti rinktis maisto. Jei valgote su vaikais, juos pasodinkite pirmus ir pirmiausia pasirūpinti jų maistu, tuomet savo.
Eilėje būkite kantrūs, blogo tono ženklas – stumdytis ar užlįsti pirmam. Taip pat nepamirškite pasisveikinti ir padėkoti aptarnaujančiam personalui. Maistą įsidėti galima tik su tam skirtais įrankiai, niekuomet nevalgykite iškart nuo bufeto stalo.
„Maisto įsidėkite tik tiek, kiek suvalgysite. Geriau pakartotinai įsidėti penkis kartus, nei prisikrauti tiek, kad virstų iš lėkštės ar prisidėti per daug ir palikti maistą nesuvalgytą. Pusryčių laiko ir kiekio niekas neriboja, todėl galima ramiai valgyti kiek tik norite“, – primena I. Sapagovaitė-Briedelienė.
Ji taip pat pabrėžia, kad net ir valgant neformalioje aplinkoje, rekomenduojama palaukti kol visi, su kuriais atostogaujate, atsisės prie stalo ir tik tuomet pradėti valgyti. O dedantis maistą antrą kartą, geriau pasiimti naują lėkštę ir įrankius.
I. Aukštuolytė pastebi, kad kartais keliautojams taip patinka viešbučio maistas, kad jie nori bent dalelę išsivežti ir namo. Pasak jos, pasitaiko ir tokių atvejų, kai keliautojai išvyksta iš viešbučio pilnu lagaminu obuolių ar kitų maisto produktų. Vis tik etiketo profesionalė atkreipia dėmesį, kad su savimi galima išsinešti nebent užkandį, jei jaučiate, kad jo netrukus norėsite, tačiau nedera pasiimti „antrus pusryčius“ su savimi.
Kelionių organizatoriaus atstovė atsako į dažnai keliautojams kylantį klausimą dėl mini bare esančių gėrimų ir užkandžių vartojimo: „Dažniausiai keliautojams, įsigijusiems „viskas įskaičiuota“ programą, mini baras būna nemokamas. O tai, kad mini baro prekės yra mokamas, parodo šalia jo pateiktas kainoraštis. Vanduo viešbučiuose dažniausiai būna nemokamas, jeigu jo nerandate kambaryje, galima paklausti registratūroje“.