Ralio dienotvarkė dažnai būna įtempta ir norint nepraleisti pusės dienos greičio ruožų vertėtų iš anksto pasirūpinti tinkama apranga bei susitepti vieną kitą sumuštinį. Žiemą tinkama apranga yra neperšlampami batai, kelios poros kojinių, o geriausia vilnonių. Idealu, jei rūbai nevaržo judesių, nes tenka ropštis per pusnis, kalvas ir miškus. Vasarą, žinoma, reikia apsisaugoti nuo saulės, o jeigu oras sausas turėti ir kuo pasikeisti rūbus vakare, nes greičiausiai, kad teks išsimaudyti automobilių sukeltose dulkėse. Ir ne kartą. Būtina turėti pakankamai vandens, nes „ant“ saulės tenka išbūti ir po kelias valandas.
Navigacijos ir tvarkaraščio ypatumai
Susiruošus ir atvykus į ralį reikia išsirinkti vietas, kuriose norite matyti pralekiančius automobilius. Čia prireiks navigacinių įgūdžių, improvizacijos ir kartais šiek tiek avantiūrizmo. Reikalingi dokumentai, kuriuos visada pateikia ralio organizatorius, yra maršrutinė kortelė ir greičio ruožų žemėlapiai.
Trumpai apie maršrutinės kortelės skaitymą. Jeigu ralis ne vienos dienos, atskirų dienų greičio ruožai bus surašyti atskiruose puslapiuose. Pavyzdyje turime vienos dienos ralio maršrutinę. Svarbiausi dalykai mums čia yra greičio ruožai, kurie pažymėti SS raidėmis (SS1, SS2 ir t.t.), serviso zonos, kurias verta aplankyti, nes galima pamatyti kaip dirba mechanikai, jos pažymėtos išskirtine spalva ir užrašais „Servisas“. Paskutiniai eilučių skaičiai žymi pirmojo automobilio starto laiką tam tikrame greičio ruože. Į tai ir reikėtų orientuotis, priklausomai nuo greičio ruožo ilgio ir vietos jame, kur išsirinkote stebėti jį.
Į norimą vietą patartina atvykti 15-20 minučių prieš pirmojo automobilio startą, nes dažniausiai automobilį teks pasistatyti toliau, o iki trasos gali būti geras takelis, bet gali tekti ir brautis per arimus ar tankius miškus. Serviso zonos turi pradžios (IN) ir pabaigos (OUT) laikus, kurie žymi pirmojo automobilio įvažiavimą ir išvažiavimą. Jeigu turite favoritą, kuris nebūtinai važiuoja pirmu numeriu, jo serviso (ir starto) laiką galite pasiskaičiuoti pridėję atitinkamą minučių kiekį pagal tai, kokioje pozicijoje jis važiuoja (dažniausiai automobiliai važiuoja kas minutę).
Tiek maršrutinė kortelė, tiek žemėlapiai turi būti analizuojami kartu. Pradžioje verta pasistengti ir analizuoti daugiau, bet laikui bėgant atsiranda intuicija, kuri padeda lengviau nuspręsti ar verta nuvažiuoti į atitinkamą lokaciją. Renkantis kur stebėti ralį reikėtų atsižvelgti į kelis faktorius: koks kelias veda link greičio ruožo, kokio kraštovaizdžio galima tikėtis, kiek tam tikra vieta nutolusi nuo kitos, į kurią turėsite nuvažiuoti paskui.
Renkantis vietą „aklai” ir žiūrint į žemėlapį, būtinai atkreipkite dėmesį į aštresnius posūkius. Dažniausiai tokie posūkiai būna sankryžos dalis, link kurios veda ir šoninis kelias, kuriuo bus lengva privažiuoti. Tai labai gerai matosi žemėlapiuose.
Pagalvoti reikia ir apie tai, ar patogu ten atvažiuoti. Būna, kad norint patekti į atrodo visai šalia esančią trasos vietą reikėtų susukti ne vieną dešimtį kilometrų, o omenyje dar reikia turėti ir tai, kad laukia ir kiti greičio ruožai į kuriuos teks lėkti. Išsirinkus potencialiai gerą vietą stebėjimui, naudinga atsversit konkrečios vietos nuotrauką naudojant „Google Maps“ ar „Apple Maps“, ir išnagrinėti kraštovaizdį bei kelią vedanti iki ten (jei važiuojate ten, kur prastas ryšys, siūlome programėlę „MapsMe“).
Prieš pradedant planuoti kelionę, vertėtų pasidomėti ką siūlo varžybų organizatoriai ir kiti ralio dalyviai. Skirtinguose žiniasklaidos kanaluose ar socialiniuose tinkluose galima rasti rekomendacijų apie geriausias vietas stebėti ralį. Dažniausiai šiomis rekomendacijomis galima pasikliauti, bet jei norite kažko, ko kiti nepamatys, teks suktis patiems.
Šis planavimas viena įdomiausių ralio stebėtojo užduočių. Jeigu viskas pavyksta puikiai - valio. Jeigu kažkur suklysti ar pasiklysti, kaip ir sakiau anksčiau, ralis yra kupinas nuotykių. Todėl navigacijos ypatumams kartais praverčia trupinėlis improvizacijos ir avantiūros. Ne visuose raliuose važiavom ten, kur matėme kelią. Teko pasiklysti miške, teko kelis kilometrus pėsčiomis ieškoti tos norimos vietos, bet nusivilti - niekada.
Ralio stebėjimas
Sėkmingai atvykus į stebėjimo vietą reikia atsiminti saugumą ir ralio kultūrą bei taisykles. Dažniausiai pasirinktoje vietoje būna daugiau žiūrovų ir automobiliai dažnai parkuojami ant siauro žvyrkelio. Auksinė taisyklė čia - parkuoti reikia automobilį apsukus išvažiavimo kryptimi. Tai yra daroma todėl, kad nesusidarytų spūstys išvažiuojant iš greičio ruožo ir visi spėtų laiku atsidurti ten, kur ralis vyksta toliau. Eidami link stebėjimo vietos – būkite itin atidūs. Jokiu būdu neikite išilgai trasos. Trasą kirsti galima tik tuo atveju, jei tai būtina ir jeigu esate įsitikinę, kad automobilis tuoj pat neatvažiuos, nes matosi keli šimtai metrų trasos. Negalima stovėti posūkių išorinėje dalyje, iškarto už kalniukų ir panašiai. Pavojingos zonos nurodytos pridėtame paveikslėlyje. Dar viena auksinė taisyklė - neatsukite nugaros į trasą. Visada turite likti budrūs. Išsirinkę stebėjimo vietą numatykite kur šoksite ar bėgsite pavojaus atveju. Paisykite STOP linijų, jos nutiestos ne be reikalo. Ir saugokite ne tik save, bet sudrausminkite ir netinkamai besielgiantį.
Winter Rally 2018 patarimai
Netrukus prasidėsiančiame „Winter Rally 2018" – varžybų stebėjimas turėtų būti labai patogus. Greičio ruožų laikai išdėlioti patogiai, atstumai tarp greičio ruožų taip pat nėra labai dideli. Norėdami pagelbėti būsimiems varžybų žiūrovams, pateikiame mūsų rekomendacijas.
SS1 - Patogus privažiavimas prie trasos nuo Utenos pusės ties Vidžiūnais, Musteikiais ir Stūgliais. Visose šiose vietose aštrūs posūkiai, patogus privažiavimas ir geras matomumas.
Po pirmo greičio ruožo galima suspėti į serviso zoną ir iš ten pasirinktinai važiuoti link SS2 arba SS3. Reikėtų atsižvelgti į starto laikus ir pasirinkti, ar pirma važiuoti link SS3 ir paskui grįžti stebėti SS5/7, ar važiuoti į SS2/4, paskui traukti link SS6 (toks scenarijus patogesnis tiems, kas neplanuoja aplankyti apdovanojimų ceremonijos ir po ralio traukti Vilniaus link).
SS3/6 - patogios stebėjimui vietos atrodo privažiavimas pro gyvenvietes: Mokyliai, Buržilai (žr. žemėlapio nuotrauką). Norint patogesnio privažiavimo ir užtikrintai gero vaizdo rekomenduotina aplankyti organizatorių paruoštą žiūrovų zoną B.
SS2/4/5/7 - abiejų šių greičio ruožų startas toje pačioje vietoje, tuomet pravažiavę didžiulę ir vaizdiną žiūrovų zoną A, kurioje tikrai verta apsilankyti, greičio ruožai išsiskiria į skirtingus maršrutus (SS2/4 ir SS5/7).
SS2/4 - patraukli vieta atrodo Gaižiūnų miestelyje, bet vienintelis atvažiavimas čia – per trasą, tad norintys rizikuoti turėtų atvykti čia prieš uždarant kelią.
SS5/7 - prieš pat gyvenvietę – Galiniškis, seka ilga tiesioji ir greitas kairys posūkis. Prieš važiuodami į šią vietą apsispręskite, ar norėsite vykti į žiūrovų zoną B, nes atstumas nuo čia iki žiūrovų zonos didelis.
Geras ralis - visų mūsų atsakomybė
Ralis - nuostabus savaitgalio praleidimo būdas. Bendraminčių būrys ir riaumojantys sportiniai automobiliai priverčia atitrūkti nuo kasdienybės rūpesčių ir trumpam pasinerti į automobilių sporto pasaulį, kur visi atvyko vienu tikslu. Apie tai, kiek nuotykių patyrėme važinėdami po ralius, galėtume parašyti ne vieną istoriją, bet visa tai patyrėme nepamiršdami apie saugumą, pagarbą kitiems ralio žiūrovams, dalyviams ir organizatoriams. Kuo didesnį ir ištikimesnį žiūrovų būrį surinks Lietuvos autosportas - tuo jis taps geresnis ir kokybiškesnis. Gero ralio!