Ekspertai paaiškino kodėl ir išskyrė pagrindinius šių automobiliui gyvybiškai svarbių skysčių panašumus bei skirtumus, kuriuos žinant galima išvengti brangaus automobilio gedimo.
Skirtumai – ne visada akivaizdūs
„Pagrindinis variklio bei pavarų dėžės alyvos panašumas – paskirtis bei brangiai kainuojančios pasekmės, šių skysčių laiku nepakeitus“, – sako Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Tomas Šimkus.
Pagrindinė variklio alyvos užduotis, pasak specialisto, užtikrinti tinkamą judančių variklio dalių tepimą. Variklio alyva apsaugo jį nuo perkaitimo, sumažina trinties, korozijos ir kitų pažeidimų riziką, slopina variklio keliamą triukšmą ir pašalina veikimo metu susidariusius teršalus, kurie gali sugadinti variklio detales. Per tam tikrą laiką alyva pamažu praranda šias savybes, todėl jos nepakeitus, variklis liks be apsaugos ir galiausiai suges: „Alyvos keitimas per tam tikrą laiką ar pravažiuotų kilometrų skaičių privalomas ir automobilio pavarų dėžei, priešingu atveju, pradės dilti svarbiausios transmisijos dalys, pavarų dėžės darbas taps mažiau sklandus ir grės brangus remontas“, – panašumus akcentuoja T. Šimkus.
Pasak eksperto, į pavarų dėžę labai dažnai yra pilama skirtingo klampumo ir koncentracijos alyva nei į variklį, todėl teisingai pasirinkti alyvų rūšį yra būtina.
„Nors iš pirmo žvilgsnio atskirti, kur kokia alyva, galima pagal SAE klampumo klasę, kur pavarų dėžės alyvoms naudojama daug didesnė numeracija, pavyzdžiui, 75W–80, tai nereiškia, kad šios alyvos iš tiesų yra klampesnės – paradoksalu, bet klampumu 5W-30 variklinės alyvos yra panašios į 75W-85 pavarų dėžių alyvas. Tikroji šių ženklų paskirtis – vairuotojams padėti atskirti alyvas, kad jų nesumaišytų. Todėl saugiausias variantas – į pavarų dėžę bei variklį pilti tokios kokybės ir klampumo alyvas, kokias nurodo konkrečios transporto priemonės gamintojas“, – pataria T. Šimkus.
Sumaišius alyvas – rimtos pasekmės automobiliui
Ekspertai akcentuoja, kad pavarų dėžės bei variklio alyvos veikia visiškai skirtingose aplinkose ir labai skiriasi savo priedais, todėl negali būti sukeičiamos tarpusavyje.
„Variklio alyva netinkama naudoti pavarų dėžėje. Ji neturi reikiamų trinties priedų, skirtų dirbti su sinchronizatoriais, todėl naudojant tokią alyvą pavaros būtų labai sunkiai įjungiamos. Be to, variklio alyvoje yra mažesnis kiekis ekstremalaus slėgio (EP) priedų, pvz., sieros, molibdeno ir boro – dėl jų trūkumo pavarų dėžė gali nusidėvėti“, – apie pavarų dėžės alyvai keliamus reikalavimus pasakoja
„TotalEnergies“ techninio skyriaus vadovas Andrzejus Husiatynskis.
Pasak A. Husiatynskio, svarbiausia priežastis, kodėl automobilio varikliui negalima naudoti transmisijos alyvos – pastarojoje trūksta šarminių priedų, kurie neutralizuotų rūgštinius degimo produktus. Taip pat joje mažiau dispersijų priedų, kurie surenka teršalus, šioje alyvoje yra EP priedų (sieros, fosforo), kurie pažeistų arba užkimštų trijų pakopų katalizatoriaus (TWC) arba kietųjų dalelių (DPF) filtrus.
Pavarų dėžių alyvai – žymiai ilgesni keitimo intervalai
Sprendžiant, kada keisti variklio bei pavarų dėžės alyvą, būtina atsižvelgti į automobilio gamintojo rekomendacijas, taip pat ir tai, kaip automobilis yra eksploatuojamas.
Priešingai nei variklinių alyvų atveju, pavarų dėžei skirtos alyvos pasižymi itin ryškiu skirtumu tarp trumpiausio ir ilgiausio alyvos keitimo intervalų.
„Apatinė riba čia yra apie 80–100 tūkst. km, o viršutinė ir daugiau nei 500 tūkst. km. Įdomu tai, kad tam tikros alyvos tinkamumą tam tikram intervalui patvirtina gamintojas. Pavyzdžiui, viena iš greičių dėžių gamybos lyderių „ZF“ transmisijai skirtas GL-4 alyvas skirsto į TE-ML 01 ir 02 grupes. Prie skaitinių žymėjimų pridedamos raidės (nuo A iki E). Abėcėlės raidė nurodo alyvos kokybę ir intervalą tarp jos keitimo – jei ant alyvos pakuotės šalia GL-4 ženklo yra ZF TE-ML 01A patvirtinimas, tai bus trumpos ridos alyva, o jei tai patvirtina ZF TE-ML 01E – turime reikalą su alyva, atlaikančia ilgiausius intervalus. Intervalo ilgio skirtumas tarp trumpiausio ir ilgiausio gali siekti net iki penkių kartų“ – pasakoja „TotalEnergies“ techninio skyriaus vadovas.
A. Husiatynskis priduria, kad paprastai trumpiems intervalams naudojamos mineralinės alyvos, vidutiniams – pusiau sintetinės, o ilgiausiems – sintetinės alyvos.
„Naudojant kokybiškiausias sintetines alyvas, turinčias aukščiausias transmisijai skirtas specifikacijas, jų keitimo intervalas saugiai gali pailgėti net iki penkių kartų. Tokiu būdu vairuotojai sutaupo alyvos keitimo išlaidas. Be to, aukščiausios kokybės pavarų dėžės alyvos turi įtakos ir eksploatacijos išlaidoms. Ant daugumos aukščiausios tokių alyvų pakuočių galima rasti specialų žymėjimą, kuris nurodo, jog tai yra kurą taupančios alyvos. „TotalEnergies“ „Traxium“ asortimento alyvos atveju, šis privalumas žymimas FE ženklinimu ir parodo, jog šios alyvos degalų sąnaudas sumažina iki 0,5 %, palyginus su mineralinėmis alyvomis“, – dėmesį atkreipia A. Husiatynskis.