• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Didžiausias dabartinis elektromobilių apribojimas yra ne techniniai apribojimai, o jų kaina. Kad ir kaip dažnai girdime, jog elektromobilių kaina netrukus susilygins su tradicinius variklius turinčiais automobiliais, tačiau ši diena ateis dar negreitai.
Elektromobilių pardavimai kasmet auga – tai akivaizdu ir dėl to nekyla jokių abejonių, tačiau taip vyksta ne tik dėl natūralios paklausos, bet ir dėl griežtėjančių aplinkosaugos taisyklių ir vyriausybių paramos programų ar apribojimų, dėl kurių vidaus degimo varikliai priverstinai išstumiami iš naujų automobilių rinkos.
Norint, kad elektromobiliai iš tikrųjų pradėtų įgauti pagreitį populiarumo varžybose, jie turėtų būti įperkamesni. Tačiau, kaip rodo naujausia tarptautinės bendrovės „Coface", kuri draudžia įmonių skolas ir valdo jų kredito riziką, analizė, tikėtina, kad per ateinančius dvejus metus elektromobilių kaina išliks aukšta.
Pasak „Coface“ bendrovės, pagrindinė aukštų kainų priežastis – padidėjusi akumuliatorių gamybai būtinų metalų, ypač ličio, kobalto ir vario, paklausa. Dėl pasiūlos ir didėjančios paklausos disbalanso kyla kainos, nors elektrinių transporto priemonių rinkos dalis vis dar palyginti nedidelė.
„Nei skirtingos akumuliatorių konfigūracijos, nei galimas vandenilio kaip energijos šaltinio naudojimas kol kas nesumažins spaudimo naudoti šiuos metalus", – pažymi bendrovė.
Vis dėlto, didelė kaina padeda skatinti alternatyvių technologijų mokslinius tyrimus ir plėtrą. „Šios pastangos ilgainiui gali būti labai svarbios, ypač atsižvelgiant į didelę konkurenciją su šalimis, siekiančiomis įgyti pranašumą naujos kartos transporto priemonių srityje", - pabrėžia „Coface.
Tesla Model S 75D
Žaliavų kainos jau šiandien kyla
Nors 2019 m. elektromobilių rinkos dalis sudarė 8 proc., 2020 m. ji jau siekė 13 proc. Tais metais įprastiniais varikliais varomų automobilių pardavimai sumažėjo šešiais procentais, tačiau dėl vyriausybinių skatinimo programų ir padidėjusio susidomėjimo šiuo segmentu Europoje elektromobilių pardavimai išaugo 41 proc.
„Turimais duomenimis, 2021 m. pirmąjį ketvirtį elektrinių transporto priemonių pardavimai taip pat išaugo 41 %, o per visus metus prognozuojamas iki 70 % augimas", - sako bendrovės atstovai.
Tiesą sakant, elektrinių automobilių skatinimas yra naudingas tam, kad kai kuriose rinkose, įskaitant Europą, iki 2035 m. būtų uždrausta prekiauti automobiliais su vidaus degimo varikliais.
Ši tendencija daro papildomą spaudimą metalams. Akumuliatoriuose sunaudojama dešimtys ar net šimtai kilogramų metalų. Pavyzdžiui, aliuminis sudaro maždaug pusę visos masės, po jo seka varis, grafitas ir nikelis. Aliuminis naudojamas ne tik akumuliatoriuose, bet ir kitose transporto priemonių dalyse, pavyzdžiui, važiuoklėje ar salono plokštėse, nes yra lengvas ir veiksmingai apsaugo nuo smūgių.
„Coface“ tikisi, kad 2021 m. nikelio kainos padidės 34 %, aliuminio - 25 %, o vario - iki 47 %. Iki 2050 m. paklausa ir toliau augs.
„Mūsų analizės duomenimis, vario paklausa šiuo laikotarpiu per metus padidės 9,9 proc., o nikelio - 11,8 proc. Pagrindinės šių metalų gamintojos yra Kongo Demokratinė Respublika (KDR), Australija, Indonezija, Čilė ir Rusija, kurių vyriausybės vis dažniau stengiasi koreguoti kasybos taisykles, kad gautų didesnę pridėtinės vertės dalį“, – įžvalgomis dalinasi įmonės atstovai.
Audi e-tron GT quattro
Vandenilio kol kas nėra
Tiek akumuliatorių gamintojai, tiek jų klientai stengiasi ne tik sumažinti priklausomybę nuo kobalto, bet ir ieškoti alternatyvių energijos šaltinių.
„Vandenilis paprastai įvardijamas kaip geras pasirinkimas, galintis sumažinti tiek bendras išlaidas, tiek naštą aplinkai. Tačiau „Coface" nesitiki, kad per šį dešimtmetį vandenilis pakeis žaidimo taisykles, nebent vyriausybės imtųsi stiprių paskatų. Tikimasi, kad artimiausiu metu ir patys automobilių gamintojai pirmenybę teiks vandeniliui, nes jie daug investavo į akumuliatorių energiją, kad atitiktų įvairių institucijų nustatytus griežtus reikalavimus“, – pasakoja bendrovės atstovai.
Viena vertus, noras plėtoti elektromobilių naudojimą kyla iš siekio įgyvendinti Paryžiaus susitarimo dėl kovos su klimato kaita tikslus, tačiau, kita vertus, metalų gavyba, kaip ir bet kuris kasybos procesas, daro didelį poveikį aplinkai ir bendruomenėms.
Pavyzdžiui, Kongo Demokratinėje Respublikoje plačiai paplitęs miškų kirtimas ir vaikų darbas. Norint, kad elektromobilių revoliucija sulauktų deramo įvertinimo, reikia spręsti šias problemas. Baterijų perdirbimas gali tapti svarbiausiu klausimu ateinančiais metais. Daugelis įmonių jau dabar siekia plėtoti savo veiklą šia kryptimi. Kobalto ir nikelio perdirbimas yra gana gerai išvystytas - bendras perdirbimo lygis siekia 60 %, tačiau ličio perdirbimo lygis siekia tik 1 %.

Didžiausias dabartinis elektromobilių apribojimas yra ne techniniai apribojimai, o jų kaina. Kad ir kaip dažnai girdime, jog elektromobilių kaina netrukus susilygins su tradicinius variklius turinčiais automobiliais, tačiau ši diena ateis dar negreitai.
Elektromobilių pardavimai kasmet auga – tai akivaizdu ir dėl to nekyla jokių abejonių, tačiau taip vyksta ne tik dėl natūralios paklausos, bet ir dėl griežtėjančių aplinkosaugos taisyklių ir vyriausybių paramos programų ar apribojimų, dėl kurių vidaus degimo varikliai priverstinai išstumiami iš naujų automobilių rinkos.
Norint, kad elektromobiliai iš tikrųjų pradėtų įgauti pagreitį populiarumo varžybose, jie turėtų būti įperkamesni. Tačiau, kaip rodo naujausia tarptautinės bendrovės „Coface", kuri draudžia įmonių skolas ir valdo jų kredito riziką, analizė, tikėtina, kad per ateinančius dvejus metus elektromobilių kaina išliks aukšta.
Pasak „Coface“ bendrovės, pagrindinė aukštų kainų priežastis – padidėjusi akumuliatorių gamybai būtinų metalų, ypač ličio, kobalto ir vario, paklausa. Dėl pasiūlos ir didėjančios paklausos disbalanso kyla kainos, nors elektrinių transporto priemonių rinkos dalis vis dar palyginti nedidelė.
„Nei skirtingos akumuliatorių konfigūracijos, nei galimas vandenilio kaip energijos šaltinio naudojimas kol kas nesumažins spaudimo naudoti šiuos metalus", – pažymi bendrovė.
Vis dėlto, didelė kaina padeda skatinti alternatyvių technologijų mokslinius tyrimus ir plėtrą. „Šios pastangos ilgainiui gali būti labai svarbios, ypač atsižvelgiant į didelę konkurenciją su šalimis, siekiančiomis įgyti pranašumą naujos kartos transporto priemonių srityje", - pabrėžia „Coface.
Tesla Model S 75D
Žaliavų kainos jau šiandien kyla
Nors 2019 m. elektromobilių rinkos dalis sudarė 8 proc., 2020 m. ji jau siekė 13 proc. Tais metais įprastiniais varikliais varomų automobilių pardavimai sumažėjo šešiais procentais, tačiau dėl vyriausybinių skatinimo programų ir padidėjusio susidomėjimo šiuo segmentu Europoje elektromobilių pardavimai išaugo 41 proc.
„Turimais duomenimis, 2021 m. pirmąjį ketvirtį elektrinių transporto priemonių pardavimai taip pat išaugo 41 %, o per visus metus prognozuojamas iki 70 % augimas", - sako bendrovės atstovai.
Tiesą sakant, elektrinių automobilių skatinimas yra naudingas tam, kad kai kuriose rinkose, įskaitant Europą, iki 2035 m. būtų uždrausta prekiauti automobiliais su vidaus degimo varikliais.
Ši tendencija daro papildomą spaudimą metalams. Akumuliatoriuose sunaudojama dešimtys ar net šimtai kilogramų metalų. Pavyzdžiui, aliuminis sudaro maždaug pusę visos masės, po jo seka varis, grafitas ir nikelis. Aliuminis naudojamas ne tik akumuliatoriuose, bet ir kitose transporto priemonių dalyse, pavyzdžiui, važiuoklėje ar salono plokštėse, nes yra lengvas ir veiksmingai apsaugo nuo smūgių.
„Coface“ tikisi, kad 2021 m. nikelio kainos padidės 34 %, aliuminio - 25 %, o vario - iki 47 %. Iki 2050 m. paklausa ir toliau augs.
„Mūsų analizės duomenimis, vario paklausa šiuo laikotarpiu per metus padidės 9,9 proc., o nikelio - 11,8 proc. Pagrindinės šių metalų gamintojos yra Kongo Demokratinė Respublika (KDR), Australija, Indonezija, Čilė ir Rusija, kurių vyriausybės vis dažniau stengiasi koreguoti kasybos taisykles, kad gautų didesnę pridėtinės vertės dalį“, – įžvalgomis dalinasi įmonės atstovai.
Audi e-tron GT quattro
Vandenilio kol kas nėra
Tiek akumuliatorių gamintojai, tiek jų klientai stengiasi ne tik sumažinti priklausomybę nuo kobalto, bet ir ieškoti alternatyvių energijos šaltinių.
„Vandenilis paprastai įvardijamas kaip geras pasirinkimas, galintis sumažinti tiek bendras išlaidas, tiek naštą aplinkai. Tačiau „Coface" nesitiki, kad per šį dešimtmetį vandenilis pakeis žaidimo taisykles, nebent vyriausybės imtųsi stiprių paskatų. Tikimasi, kad artimiausiu metu ir patys automobilių gamintojai pirmenybę teiks vandeniliui, nes jie daug investavo į akumuliatorių energiją, kad atitiktų įvairių institucijų nustatytus griežtus reikalavimus“, – pasakoja bendrovės atstovai.
Viena vertus, noras plėtoti elektromobilių naudojimą kyla iš siekio įgyvendinti Paryžiaus susitarimo dėl kovos su klimato kaita tikslus, tačiau, kita vertus, metalų gavyba, kaip ir bet kuris kasybos procesas, daro didelį poveikį aplinkai ir bendruomenėms.
Pavyzdžiui, Kongo Demokratinėje Respublikoje plačiai paplitęs miškų kirtimas ir vaikų darbas. Norint, kad elektromobilių revoliucija sulauktų deramo įvertinimo, reikia spręsti šias problemas. Baterijų perdirbimas gali tapti svarbiausiu klausimu ateinančiais metais. Daugelis įmonių jau dabar siekia plėtoti savo veiklą šia kryptimi. Kobalto ir nikelio perdirbimas yra gana gerai išvystytas - bendras perdirbimo lygis siekia 60 %, tačiau ličio perdirbimo lygis siekia tik 1 %.

REKLAMA
REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų