Prieš daugiau nei 55 metus prasidėjusi serijinė 1203 gamyba leido Čekijos gamintojui nustatyti naują standartą lengvųjų komercinių automobilių segmente. Taip „Škoda“ išplėtė savo pasiūlą ir kartu užpildė tuo metu Čekoslovakijoje susiformavusią akivaizdžią spragą.
„Škoda 1203“ buvo klasikinė paslaugų transporto priemonė, turinti daugybę modifikacijų ir versijų. Dėl savo universalumo bei ilgaamžiškumo šis modelis tapo neatsiejama beveik kiekvieno Čekoslovakijos piliečio gyvenimo dalimi“, – aiškina „Škoda“ muziejaus vadovė Andrea Frydlova.
Pradžia ir evoliucija
„Škoda 1203“ kūrimas ir gamyba yra neatsiejami nuo Vrchlabio gamyklos. Valstybinė planavimo komisija pavedė vietos vystymo komandai sukurti visiškai naują „modernią didelę komercinę transporto priemonę“.
Tuomet lengvųjų automobilių transformavimo į paslaugų transporto priemones ir rėminės važiuoklės naudojimo era ėjo į pabaigą, tad 1956 m. specialistų komanda ėmė kurti specialų vientisos konstrukcijos modelį su virš važiuoklės montuojama kabina.
Pirmieji trys prototipai su skirtingais kėbulais, pažymėti 979 kodu, buvo pristatyti 1957-ųjų pradžioje. „Škoda 1203“ kūrimas truko dvylika metų. Darbai taip ilgai užsitęsė dėl centralizuotai valdomos ekonomikos neefektyvumo.
Keblumų kilo ir dėl besibaigiančios „Škoda 1202“ serijos modelių gamybos persidengimo, kurį dar labiau trikdė medžiagų trūkumas ir skirtingos gamybos technologijos. Todėl serijinės gamybos pradžia buvo atidėta iki 1968 m. IV ketvirčio.
Naujoviški sprendimai
Nuo rėminės konstrukcijos buvo pereita prie vientiso kėbulo, todėl „Škoda 1203“ modelis pasižymėjo išskirtine salono erdve ir didesniu stiklų plotu. Automobilis išsiskyrė kukliu, vos 1170 kg svoriu, o dar vienu privalumu tapo nepriklausoma ratų pakaba, gerokai padidinusi važiavimo nelygiais keliais komfortą. Po variklio dangčiu 1203 modelyje buvo sumontuotas iš „Škoda 1202“ paveldėtas 1221 cm3 darbinio tūrio OHV keturių cilindrų, 35 kW/47 AG galią išvystantis variklis.
Nepaisant nedidelės galios, šis variklis turėjo varyti transporto priemonę, galinčią gabenti 750 kg krovinio, kuriam numatyta 5,3 m3 erdvė. 1968 m. pabaigoje išleisti pirmieji 1203 modeliai buvo furgonai. Jų matmenys siekė 4520 x 1800 x 1900 mm.
Ši versija turėjo patogias šonines ir galines dureles į krovinių skyrių. Toks automobilis galėjo išvystyti iki 90 km/val. greitį, o, palaikant pastovų 60 km/val. greitį, degalų sąnaudos siekė 11 l/100 km.
Daugybė versijų ir patobulinimų
Pradinė „Škoda 1203“ versija netrukus buvo papildyta aštuonviečiu mikroautobusu, tiek „Standard“, tiek „De Luxe“ versijų, bei keleiviniu-krovininiu furgonu. Taip pat atsirado atviros platformos krovininė versija, greitosios pagalbos automobilis ir katafalkas.
Buvo sukurtos ir specializuotos modifikacijos, tarp jų: kelios dešimtys veterinarams pritaikytų automobilių, ugniagesiams skirtos versijos, net keletas prototipų stovyklautojams ar modeliai su šaldytuvais.
1981 m., vadovaujantis vyriausybės nutarimu, gamyba buvo visiškai perkelta į Trnavos automobilių gamyklą (TAZ). Nuo 1973-ųjų balandžio mėn. iki šio momento automobilis vienu metu buvo gaminamas ir Vrchlabyje. „Škoda 1203“ gama buvo ne tik plečiama, bet ir nuolat atnaujinama.
Reikšmingai atnaujintas jis buvo 1988-aisiais, minint dvidešimties metų jubiliejų. Per iškilmes buvo pristatytas didesnis 1433 cm3 tūrio 42 kW/57 AG variklis, nauja penkių greičių mechaninė pavarų dėžė, dviejų kontūrų stabdžiai ir nežymiai pakeistas kėbulas. 1996 m. šios serijos modeliuose netgi buvo montuojamas plačiai žinomas keturių cilindrų 1,9 litro dyzelinis „Volkswagen“ variklis.
1968–1981 m. Vrchlabio gamykloje iš viso buvo pagaminta 69 727 „Škoda 1203“ automobilių. Trnavoje buvo pagaminta apie 89 tūkst. įvairių versijų vienetų. 1999 m. rugpjūtį gamyba buvo nutraukta.
Valstybės kontroliuojamas tiekimas
Tuometinės Čekoslovakijos planinėje ekonomikoje naująjį „Škoda 1203“ galėjo įsigyti ir naudoti tik valstybinės įmonės, organizacijos ar kooperatyvai. Būsimieji pirkėjai turėjo teikti paraiškas Valstybinei planavimo komisijai. Pareigūnai pirmiausia įvertindavo prašymą ir, patvirtinus, išduodavo „balanso čekį“.
Tik su šiuo čekiu atitinkama organizacija galėjo užsisakyti transporto priemonę, sumokėti pirkimo kainą ir gauti pagamintą automobilį. Tačiau privatūs piliečiai neturėjo galimybės nusipirkti naujojo „Škoda 1203“ modelio.
Jiems vienintelis kelias įsigyti šią transporto priemonę buvo antrinė rinka, kai valstybinės organizacijos nurašydavo automobilius. Tačiau 1203 modelis buvo laisvai parduodamas pasirinktose tarptautinėse rinkose, tad jį buvo galima dažnai aptikti Prancūzijos, Belgijos, Turkijos ar Egipto keliuose.