Klausimų dėl žymėjimo vis dar kyla
Šiandien degalinėse benzinas yra žymimas apskritimu ir raide E šalia nurodant skaičių – 5 arba 10 (E5 arba E10). Skaičius 5 arba 10 pasako, koks maksimalus biodegalų (etanolio) kiekis procentais yra benzine.
„E10 turi 10 % etanolio ir 90 % benzino. Dar prieš kelerius metus visoje Europos sąjungoje šis žymėjimas buvo suvienodintas – jis pakeitė iki tol vyravusį E98 žymėjimą, kur 98 reiškia oktaninį skaičių, parodantį benzino atsparumą detonacijai – kuo skaičius didesnis, tuo degalai atsparesni šiam reiškiniui. Detonacija vyksta variklyje, kuomet degalai dėl tam tikrų variklyje susidariusių nepalankių sąlygų ima sproginėti“ – aiškina Vilniaus autoserviso automechanikas Pranas Mitkus.
Specialistas atkreipia dėmesį, jog degalinėse šiandien vis dar pasitaiko sutikti naujų vairuotojų, kurie pasiteirauja, ar teisingas jų kuro pasirinkimas: „Į kuro baką reikia pilti ne mažesnio oktaninio skaičiaus benziną nei nurodė automobilio gamintojas, o renkantis konkrečią degalų rūšį rekomenduojama pasitikrinti automobilio techninėje dokumentacijoje, kokią degalų rūšį atitinkamam automobiliui rekomenduoja naudoti automobilio gamintojas ar jo pardavėjas“, – pataria P. Mitkus.
Pilant E10 – variklio alyvą keisti teks dažniau
Pasak ekspertų, šiuolaikinių alyvų gamintojų produktai yra visiškai pritaikyti sąveikai su degalinėse esančiais biodegalais.
„Pilant E10 degalus didesnį dėmesį reikėtų atkreipti į stipriai susidėvėjusius variklius, hibridinius automobilius ir automobilius, kurie naudojami beveik vien tik mieste – tokiais atvejais patariame sutrumpinti intervalus tarp alyvos keitimų“, – sako Andrzejus Husiatynskis, „Total Energies“ Techninio skyriaus vadovas.
Ekspertas pasakoja, kad kiekviename vidaus degimo variklyje nedidelis degalų kiekis patenka į alyvą. Kiek šio kuro yra, priklauso nuo konstrukcinių detalių ir variklio nusidėvėjimo laipsnio.
„Ekstremaliais atvejais, esant prastai variklio techninei būklei ir dažnai paleidžiant šaltą variklį, alyva paprastai būna maždaug 10% praskiesta degalais. E10 degaluose esantis bioetanolis yra higroskopiškas, o tai gali turėti įtakos kalcio ar fosforo ir cinko priedų irimui, tačiau, kad tokie reiškiniai pasireikštų, vandens kiekis turi būti didesnis nei 0,1%. Vis dėlto, E10 esantis 10 % etanolio šiam reiškiniui turi mažesnės įtakos, nei dažnas šaltas variklio užvedimas ir važiavimas nepakankamai įkaitintu varikliu. Tai gali pasitaikyti mieste eksploatuojamuose hibridiniuose automobiliuose arba automobiliuose, kurie dažnai užvedami ir eksploatuojami nedideliais atstumais“, – įspėja „Total Energies“ ekspertas.
Todėl, pasak eksperto, anksčiau minėtiems automobiliams visada rekomenduojama trumpinti intervalus tarp alyvos keitimų, o E10 degalų naudojimas tam gali būti papildomas argumentas.
Tikslas – saugesnė aplinka
Automobiliams skirti biologinės kilmės degalai E10 buvo pradėti naudoti kaip viena iš priemonių, siekiant sumažinti automobilių išmetamų dujų kiekį, kurios sukelia šiltnamio efektą ir sveikatos problemas.
Benzinas yra iškastinis kuras, daugiausia gaminamas iš naftos, tačiau etanolio elementas gaminamas iš augalų. Tai reiškia, kad jis yra atsinaujinantis ir todėl daug tvaresnis nei nafta, todėl tiek gamybos, tiek naudojimo metu sumažėja CO2 emisija.
Siekiant mažinti aplinkos taršą, nuo 2009 m. E10 buvo palaipsniui diegiama visoje Europoje ir šiuo metu šiuos degalus galima įsigyti daugiau nei 18-oje ES šalių bei Jungtinėje Karalystėje: Austrijoje, Belgijoje, Bulgarijoje, Čekijoje, Danijoje, Estijoje, Estijoje, Suomijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Airijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Liuksemburge, Nyderlanduose, Rumunijoje, Slovakijoje ir Švedijoje ir kt.