Apie gamintojų atliktą progresą, įprastai, galima išgirsti tik ypatingomis progomis, kuomet kiekvienam iš jūsų parodoma naudingos statistikos eilutė. Vis dėlto, „Porsche“, regis, yra linkusi taikyti savus metodus. Vietoje to, kad išplatintų spaudos pranešimą, gamintojas Italijoje surengė „Next level E-Performance“ vardu pavadintą seminarą, kuriame galėjome susipažinti su žmonėmis, kurie yra tiesiogiai atsakingi už „Porsche“ transformaciją.
Elektrinių modelių gamos plėtra – neišvengiama
Vidaus degimo varikliai „Porsche“ automobiliuose ištisus dešimtmečius buvo unikali sudedamoji dalis, kuri padėdavo sukurti neeilinę šios markės automobilių vairavimo patirtį. Vis dėlto, net ir įsibėgėjusi automobilių elektrifikacija nekeičia „Porsche“ bendrovės pagrindinio tikslo – gaminti automobilius, kurie teikia išskirtinę emociją. Skirtumas tik tas, jog vidaus degimo variklius pakeis pajėgios elektrinės pavaros.
Ši „Porsche“ automobilių koncepcija, kai kuriems, gali pasirodyti išdavikiška, tačiau „Taycan“ pardavimų apimtys rodo ką kitą. Vos per kelerius metus „Porsche Taycan“ peržengė 100 tūkst. pagamintų vienetų ribą, o tai – įspūdingas rezultatas, kuris, tiesą sakant, nustebino net ir patį gamintoją. Be to, sprendžiant iš seminare dalyvavusių „Porsche“ atstovų nusiteikimo, toks markės bendruomenės įvertinimas suveikė kaip didžiulis motyvacijos užtaisas, mat rinkoje pasirodžius „Taycan“, inžinierių komanda pradėjo dirbti prie naujų projektų, kurie, be abejonės, turės elektrinę pavarą. O geriausia buvo tai, jog seminare vieną iš jų galėjome pamatyti gyvai.
Norėdami pamatyti sumaniai apdangstytą ir nuo pašalinių akių paslėptą automobilio prototipą, iš pradžių turėjome susipažinti su dviem „Porsche“ inžinieriais, Dominiku Hartmannu ir Antoonu Nicolaasu. Jie ne tik leido iš arti apžiūrėti automobilį, bet ir atskleidė, jog jį serijinės gamybos pavidale išvysime 2024 metais.
Naujos kartos modelis bus pirmasis „Porsche“ modelis, naudosiantis modulinę „PPE“ platformą, kurios dėka, naujos kartos „Macan“ dar labiau iškels dinamiškų SUV kartelę. Pavyzdžiui, „Macan“ galės turėti galinių arba visų varančiųjų ratų pavarą (vieną arba du elektros motorus), tačiau didžiulį vaidmenį atliekantis pagrindinis elektros motoras bus montuojamas už galinės ašies, siekiant užtikrinti optimalų svorio paskirstymą tarp ašių. Iš tiesų, elektrinio „Macan“ svorio koeficientas sieks 48:52.
Nepriklausomai nuo „Macan“ versijos, kiekvienas modelis naudos 100 kWh talpos bateriją. Gamintojo atstovai teigia, jog toks dydis buvo pasirinktas norint pasiūlyti optimalų nuvažiuojamą atstumą, našumą ir tvarumą, kuris būtų suderintas su pažangiausia baterijos įkrovimo technologija.
Galiausiai – pati pajėgiausia elektrinio „Macan“ versija naudos 450 kW ir daugiau kaip 1000 Nm generuojančią elektros pavarą, tad tikėtina, jog staigus akceleratoriaus paspaudimas, dinamine prasme, prilygs pajėgiausiems „911“ modeliams.
Visi elektromobiliai naudos naują platformą
Naujos kartos „Macan“ techninės charakteristikos daro didžiulį įspūdį, tačiau jų inžinieriai nebūtų galėję to užtikrinti, jeigu ne naujoji platforma.
Pavadinta „PPE“ (angl. Premium Platform Electric) vardu, ji buvo sukurta glaudžiai bendradarbiaujant su kolegomis iš „Audi“. Kadangi tai grynai elektromobiliams skirta architektūra, inžinieriai galėjo sumaniau apgalvoti baterijos modulių išdėstymą, sukurti aušinimo sistemą, kuri nereikalautų leistis į kompromisus. Be to, kadangi naujoji platforma bus naudojama kuriant įvairius „Audi“ ir „Porsche“ automobilius, inžinieriai pagal savo pageidavimus galės keisti ratų bazės ilgį, ratų tarpvežės plotį, koreguoti kėbulo prošvaisą.
Bent jau „Porsche“ modelių atveju, ši platforma naudos sinchroninius elektros variklius. Palyginti su asinchroniniais varikliais, sinchroniniai pasižymi didesniu galios ir sukimo momento tankumu, ir didesniu efektyvumu.
Inžinieriams siekiant optimizuoti efektyvumą, galinės ašies nuolatinės srovės keitiklyje, kaip puslaidininkinę medžiagą, vietoj silicio naudojo silicio karbidą.
Naująją platformą sudaro dvylika modulių. Nikelio, kobalto ir mangano santykis siekia 8:1:1, todėl akumuliatoriuje pasiekiamas didesnis energijos tankis. Dėl 800 voltų technologijos, elektromobilius bus galima įkrauti dar didesne įkrovimo galia. Nors gamintojas neatskleidė kokiu maksimaliu pajėgumu bus galima įkrauti baterijas, tačiau žinome tik vieną – galingoje, greitojo įkrovimo stotelėje, elektromobilio baterijos nuo 5% iki 80% įsikraus greičiau nei per 25 minutes.
Platformoje taip pat yra dar viena naujovė – „Porsche“ patentuotas, integruotas maitinimo blokas, kuris ne tik sumažino reikalingų kabelių kiekį ir svorį, bet ir sąnaudas. Vienoje „dėžėje“ rasime trys komponentus – kintamosios srovės įkroviklį, aukštos įtampos šildytuvą ir DC/DC keitiklį.
Taršą mažins ne tik elektromobilių pagalba
Jeigu naujų elektromobilių pasirodymas padės gamintojui sumažinti parduodamų automobilių parko CO2 vidurkį, „Porsche“ naudoja dar šūsnį įdomių priemonių, dėl kurių pati bendrovė prisideda prie taršos mažinimo.
„Porsche" aplinkosaugos ir energetikos vadybos vadovė Anke Höller, seminaro metu atskleidė, jog gamintojo energetikos strategiją sudaro du pagrindiniai principai: tvarių energijos šaltinių naudojimas ir mažesnis energijos suvartojimas.
Pirmoji priemonė reiškia, kad Štutgarte esančioje gamykloje buvo pereita prie atsinaujinančiųjų energijos šaltinių, o tai leido metinį CO2 kiekį sumažinti 90 500 tonų, o biodujų naudojimas leido CO2 kiekį sumažinti dar 42 300 tonų.
Energijos sąnaudas bei CO2 taršą taip pat padeda sumažinti naujų automobilių transportavimas geležinkeliu tarp Zuffenhauseno ir Bremerhafeno. Didžiąją dalimi automobilių vagonų sąstatas yra varomas ekologiška elektra. Vis dėlto, didžiausią įspūdį daro „Porsche“ gamykla Leipcige.
Dar 1999 metais, seno karinio bandymų poligono teritorijoje išdygusi gamykla buvo projektuojama atsižvelgiant į visiškai kitokius reikalavimus. Pasak Anke Höller, maždaug 326 akrai (iš bendro 740 akrų ploto) gamyklos teritorijos buvo pažymėta „ekologinės kompensacijos teritorijos“ vardu.
Šiandien šioje zonoje gyvena Eksmūro poniai, Heko galvijai, 50 bičių šeimų, 138 paukščių rūšys. Ši teritorija taip pat yra skirta siekiant ugdyti naująją kartą. Septynerių metų ir vyresniems vaikams siūlomos ekskursijos po gamyklos teritoriją. Tokiu būdu gamintojas siekia sumažinti taršos poveikį sukurdamas erdves, kuriose natūrali augmenija galėtų vystytis be žmogaus įsikišimo.
Paskutinis „Porsche“ taršą mažinančios strategijos ramstis – bendradarbiavimas su dalių ir logistikos partneriais. Pavyzdžiui, gamintojas pareikalavo iš savo detalių tiekėjų sumažinti detalėse esančio plastiko dalį iki minimumo, o ten kur plastikas yra privalomas, ten buvo draudžiama naudoti spalvotą plastiką, mat jo negalima perdirbti.
„Porsche“ griežtas požiūris į plastiką nesibaigia tik ties tiekėjais. Gamintojas pradėjo naudoti iš medžio drožlių plokščių ir kartono pagamintus vežimėlius, su kuriais gamykloje gabenami komponentai. Taip pat gamyklose esantys robotai turi įdiegtą energijos regeneracijos sistemą, kuri kiekvieno judesio metu padeda kaupti energiją. Šis sprendimas robotams, tam tikrą laiką, leidžia veikti autonomiškai, nereikalaujant energijos iš bendro elektros tinklo.
Šių ir kitų priemonių nauda – akivaizdi. „Porsche“ gamyklos Leipcige, Veisache ir Zuffenhausene jau dabar yra neutralios CO2 atžvilgiu.
„Laikai keičiasi ir CO2 nebėra vienintelis rodiklis, pagal kurį „Porsche“ matuoja savo poveikį aplinkai“, – seminaro metu sakė A.Höller.
„Porsche“ atstovė pabrėžė, jog gamintojas dabar stengiasi kuo labiau sumažinti teršalų ir toksinų patekimą į nuotekas.
Pavyzdžiui, pakeitus technines procedūras dažymo ceche, pavyko dar labiau sumažinti cheminių medžiagų naudojimą pirminiam kėbulo apdorojimui ir vandens suvartojimą nuotekų valymui. Be to, „Porsche“ sumažino struktūrinių klijų naudojimą surinkimo ir kėbulo konstravimo srityse.
Pažangūs sprendimai taip pat leido optimizuoti vėdinimo sistemų veikimą, kurios dabar dirba tik pagal poreikį. Vien Zuffenhauseno gamykloje tai leido sutaupyti daugiau kaip 400 000 kWh elektros energijos per metus.
Elektrifikacija pakeis ir automobilių sportą
Automobilių sportas visuomet buvo ta vieta, kurioje inžinieriai nuolatos galėdavo eksperimentuoti, ieškoti naujų, dar nematytų būdų, galinčių pagreitinti automobilį. Nors tokia metodika yra ganėtinai brangi, tačiau atradus tinkamą sprendimą, galutinė nauda gali sukelti stulbinantį efektą.
Automobilių gamintojams planuojant visuotinį perėjimą link elektromobilių gamybos, „Porsche“ taip pat turi rimtai apsvarstyti koks turėtų būti ateities automobilių sportas. Ar jame nebeliks griausmingai riaumojančių vidaus degimo variklių? Galbūt jie turės hibridinę pavarą? Kita vertus, galbūt trasoje matysime ne benzininę, o elektrinę „Porsche 911“ versiją? Kaip bebūtų keista, tačiau „Porsche“ turi atsakymus į visus šiuos klausimus.
Italijoje vykusio seminaro metu, „Porsche“ nepraleido progos pademonstruoti koks gali būti elektrinis automobilių sportas, pasodindama visus dalyvius į „Porsche Cayman GT4 e-Performance“ bolido keleivio kėdę.
„GT4 e-Performance“ projekto vadovas Björnas Försteris, kalbėdamas apie šią sportinio bolido koncepciją neslepia, jog „Porsche“, bent jau dabar, neplanuoja imtis radikalių permainų ir atsisakyti, pavyzdžiui, „Porsche 911 GT3 Cup“ bolidų gamybos.
Specialistas atskleidžia, jog šis elektrinis bolidas leidžia išnaudoti visas įmanomas galimybes, kurios, kaip gamintojui, leistų tobulinti technologijas. Nors oficialaus „GT4 e-Performance“ debiuto lenktynėse dar reikės palaukti, tačiau 1 088 arklio galių generuojančią pavarą turintis bolidas savo greičiu nenusileidžia „Porsche 911 GT3 Cup“.
Žinoma, didžiausią pajėgumą elektros pavara išvysto naudojant kvalifikacinį režimą, tačiau naudojant optimalesnį lenktynių režimą, „GT4 e-Performance“ elektros pavara generuoja 612 AG. Björnas Försteris taip pat pabrėžė, jog maksimalus elektrinės pavaros pajėgumas generuojamas 30 minučių, arba tiek pat, kiek trunka „Carrera Cup“ lenktynės.
Įdomiausias sprendimas šiame automobilyje slypi ne elektros pavaroje, o aušinimo sistemoje. „Porsche“ norėdama užtikrinti optimalią elektrinės pavaros veikimą dirbant maksimaliu pajėgumu, sukūrė savo elektros variklių ir baterijos aušinimo sistemą, kurioje yra naudojama alyva.
„Porsche“ inžinierių teigimu, alyva neutralizuoja šiluminio poveikio sukeliamą spartų baterijos išsikrovimą. Galiausiai, dėl efektyvios aušinimo sistemos, naudojant 900 voltų baterijos įkrovimo technologiją, baterijos įkrova nuo 5 iki 80 proc. pasiekiama per maždaug 15 minučių.