Viena pagrindinių naudotų automobilių rinkos problemų yra ta, kad pirkėjai rizikuoja patekti į gudraujančių pardavėjų pinkles, kurie siekia atsikratyti naudotais automobiliais. Iš pirmo žvilgsnio jie atrodo viliojančiai, tačiau iš tikrųjų turi užslėptą ne vieną rimtą gedimą. Naudotų automobilių pirkėjams neatsižvelgus į įvairiausias rekomendacijas, vėliau susiduriama su netikėtomis problemomis ir gąsdinančiomis išlaidomis.
Didžiausia automobilių istorijos tikrinimo platforma „
carVertical“, siekdama palengvinti pirkėjų dalią, 2021 m. inicijavo tyrimą, kuriuo buvo norima išsiaiškinti dažniausiai pasitaikančias nesąžiningų pardavėjų apgavystes.
Šio tyrimo metu buvo išanalizuota daugiau nei milijonas automobilių istorijos ataskaitų, kurios buvo sugeneruotos daugiau nei 20-yje Europos šalių. Ši kruopšti analizė atskleidė, jog naudotų automobilių pirkėjai dažniausiai susiduria su penkiais apgavysčių būdais.
1. Paslėpti avarijos požymiai
Didmiesčiuose augantis gyventojų skaičius automatiškai padidina tikimybę patekti net ir į menką autoįvykį. „carVertical“ tyrimo metu nustatyta, kad beveik trečdalis (31 %) automobilių istorijos tikrinimo platformoje išanalizuotų automobilių turėjo užslėptus avarijos padarinius, todėl renkantis būsimą automobilį patartina atsižvelgti ar visi tarpai tarp skirtingų kėbulo dalių yra lygūs.
Jeigu vieni tarpai yra didesni už kitus, tai gali reikšti, kad nemalonaus įvykio metu buvo pažeistos automobilio konstrukcinės dalys arba automobilio remontas buvo atliktas atsainiai, už pačią mažiausią kainą.
Kadangi nesąžiningi automobilių pardavėjai bando šiuos trūkumus užmaskuoti įvairiausiomis priemonėmis, perkant naudotą automobilį rekomenduotina dominantį pirkinį apžiūrėti atkreipiant didžiulį dėmesį į automobilio kėbulą.
2. Suklastota rida
Per metus sukauptų duomenų analizė leido „carVertical“ atskleisti, jog kas šeštos transporto priemonės (16,7 %) rida buvo suklastota.
Automobilių ridos klastojimas yra labai plačiai paplitęs tarp automobilių pardavėjų, kurie importuoja naudotus automobilius iš aplinkinių šalių ar žemynų, ir bando juos parduoti su suklastotais odometro rodmenimis. Verta paminėti, jog dyzelinį variklį turinčių automobilių rida atsukama gerokai dažniau.
Vienkartinė odometro korekcija yra ganėtinai pigi procedūra, tačiau ji gali išpūsti automobilių vertę iki 25 % ar netgi daugiau, ypač jeigu modelis antrinėje automobilių rinkoje yra populiarus.
Nepaisant gausių ridos klastojimų atvejų, kiekvienas naudoto automobilio pirkėjas gali labai lengvai identifikuoti egzempliorių, kurio rida galimai yra „atsukta“. Įprastai, didesnį negu įprastai, automobilio nusidėvėjimą išduoda sėdynės, vairas ar pavarų perjungimo svirtis, o prietaisų skydelyje matoma rida – nedidelė. Tai gali būti ženklas pirkėjui, jog jis turėtų apsisukti ir pradėti kito automobilio paieškas.
3. Vogtas automobilis
Viena blogiausių patirčių perkant naudotą automobilį – vėliau sužinoti, jog jis buvo
vogtas. Įprastai, į sukčių pinkles patekusių nelaimėlių automobiliai konfiskuojami, o vėliau panorėjus atgauti pinigus už konfiskuotą turtą, apgauti pirkėjai susiduria su sunkiai įveikiamomis kliūtimis.
Per pastaruosius 12 mėnesių „carVertical“ aptiko kelis šimtus vogtų automobilių ir tokiu būdu padėjo nemažai daliai automobilių pirkėjų sutaupyti ne tik brangaus laiko ar pinigų, bet ir nervų sistemos ląstelių.
4. Automobilis buvo naudojamas kaip taksi arba buvo nuomojamas
Kai kurie vairuotojai nežino, jog jų automobilis anksčiau teikė taksi paslaugas arba priklausė automobilių nuomos punktui. Taksi automobilių vairuotojai kiekvieną mėnesį nuvažiuoja tūkstančius kilometrų, kuriuos įveikia užsikimšusiose miestų gatvėse, todėl taksi paslaugas teikiantys automobiliai ar nuomai skirtos mašinos dėvisi greičiau, o ir jų priežiūrai skiriama gerokai mažiau dėmesio.
Per pastaruosius metus „carVertical“ pavyko nustatyti, jog maždaug du tūkstančiai automobilių buvo naudojami kaip taksi arba buvo skirti nuomai.
Automobilių pirkėjai turėtų žinoti, jog retkarčiais šio tipo transporto priemones galima atpažinti. Vienas žinomiausių skiriamųjų bruožų – specifinė, taksi paslaugas teikiančių mašinų kėbulo spalva. Vis dėlto, automobilių istoriją siekiantys suklastoti pardavėjai retkarčiais imasi rimtų priemonių ir tiesiog buvusį taksi automobilį perdažo.
5. Automobilio kaina yra per maža
Renkantis bet kokį naudotą automobilį, visuomet vertėtų vengti įtartinai pigių transporto priemonių, kad ir kaip gundančiai jos atrodytų.
Jeigu dominančio automobilio kaina atrodo stulbinančiai patraukliai, iš pradžių pasidomėkite kiek toks pats modelis kainuoja kitose naudotų automobilių rinkose arba dominančio modelio kainą palyginkite su kitais parduodamais egzemplioriais.
Retkarčiais tokie, pernelyg pigūs egzemplioriai atvyksta iš Jungtinių Valstijų ar kitų regionų, pasižymi suklastota rida arba turi užslėptų pažeidimų, dėl kurių sugeba sukurti puikios kainos iliuziją. Galiausiai, pati geriausia išeitis tokioje situacijoje – pradėti žvalgytis į kitus pasiūlymus. Vis dėlto, žema automobilio kaina ne visuomet reiškia, jog pardavėjas ruošiasi pirkėją apgauti. Retkarčiais automobilį skubama parduoti dėl asmeninių ar kitų priežasčių, tačiau, daugeliu atvejų, žema automobilio kaina gali būti svari priežastis patikrinti dominančios transporto priemonės istoriją, nes tuomet ji gali atskleisti, kodėl parduodamo automobilio kaina yra tokia maža.
Išvada
Naudoto automobilio įsigijimas gali būti sudėtingas ir ilgas procesas. Vis dėlto, naudojantis automobilių istorijos patikros ataskaitomis naudotų transporto priemonių pirkėjai gali sužinoti tikrąją dominančio automobilio būklę ir išvengti galimybės būti apgautam bei apsisaugoti nuo netikėtai atsiradusių išlaidų.