• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Degalų kainoms augant kiekvieną dieną, vis daugiau vairuotojų su didžiuliu pasipiktinimu žvelgia į degalinėse matomas kainas. Vis dėlto, ar dėl smarkiai išaugusių degalų kainų vertėtų atsisakyti dabar turimo automobilio ir vietoje jo įsigyti ekonomiškesnį? 
Ekonomiškesnis, mažesnio tūrio tūrio variklį turintis automobilis iš ties padės sumažinti išlaidas degalams, tačiau prieš imantis šios drastiškos priemonės, iš pradžių pagalvokite apie savo vairavimo manierą ir kaip ji įtakoja degalų sąnaudas.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Pasinaudokite automobilio inercija
Jeigu labai dažnai važinėjate apylinkėse, kuriose gausu įvairaus aukščio įkalnių ar nuokalnių – pasinaudokite jomis ir stenkitės kuo geriau išnaudoti automobilio inerciją. Važiuodami nuo kalno pasistenkite truputėlį įsibėgėti ir tuo pačiu turėti daugiau negu pakankamai inercijos, jog siekiant įvažiuoti į kalną užtektų akceleratoriaus pedalą laikyti tolygioje padėtyje.
Kuo anksčiau perjunkite pavarą
Kiekvienas ekonomiško važiavimo specialistas pritars, jog vairuotojai turėtų kuo anksčiau perjungti į aukštesnę pavarą. Pavyzdžiui, keturių cilindrų variklių efektyviausias sūkių diapazonas yra 1500-1800 aps/min, o štai šešių cilindrų agregatai veikia veikdami 2100 - 2300 aps/min. sūkių diapazone.
Verta pridurti, jog degalų sąnaudas galima sumažinti ir kitu būdu. Pavyzdžiui, pradėjus važiuoti pirma pavara, iškart perjungti į trečią, o vėliau – į penktą pavarą. Žinoma, to daryti nepatartina važiuojant į įkalnę, tačiau lygiame kelyje – kodėl gi ne.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Nenaudokite automatinės greičio palaikymo sistemos
Paprastai teigiama, jog automatinė greičio palaikymo sistema padeda taupyti degalus, tačiau tai nėra tiesa. Jeigu važiuojate lygiu it stiklas keliu, kuriame nėra įkalnių, automatinė greičio palaikymo sistema padės išlaikyti optimalias degalų sąnaudas, tačiau kiek tokių kelio ruožų yra Lietuvoje? Vienetai.
Kiekvieną kartą, kai atsiranda įkalnė, automatinė greičio palaikymo sistema stengiasi palaikyti pasirinktą važiavimo greitį sunaudodama žymiai daugiau degalų. Be to, riedant nuokalne, automatinė greičio palaikymo sistema stengiasi automobilį stabdyti, jog būtų išlaikytas pasirinktas nustatytas greitis.
Jeigu nenaudojate automatinės palaikymo sistemos, jūsų įsibėgėjimo greitis bus tolygesnis. Pavyzdžiui, kildami į kalną pasikliausite savo pojūčiais, o riedėdami nuo kalno galite tiesiog atleisti akceleratorių ir leisti automobiliui riedėti nenaudojant degalų.
Agresyvus vairavimas – nenaudingas
Dideli greičiai nėra palankūs ekonomiškam važiavimui. Kuo didesnis automobilio greitis, tuo didesnis yra oro pasipriešinimas, o degalų sąnaudų suvartojimas auga geometrine progresija. Pavyzdžiui, jeigu iš Vilniaus į Klaipėdą važiuosite 120 km/val. , o ne 150 km/val. greičiu, galutinį tikslą pasieksite maždaug 15-20 minučių vėliau, tačiau tuo pačiu sutaupysite keletą litrų degalų, o tai labai dažnai konvertuojasi į papildomus kilometrus, kuriuos galėsite įveikti.
Be to, važiuodami greitkeliu užtikrinkite tolygų ir sklandų važiavimą. Nuolatinis akceleratoriaus ir stabdžių pedalo spaudinėjimas, nepalaikant tolygaus greičio, degalų sąnaudas gali padidinti nuo 1-6 litrų 100 kilometrų.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Stenkitės nuspėti įvykius kelyje
Vienas svarbiausių įpročių, kuriuos turėtų išugdyti kiekvienas vairuotojas – tai kitų eismo dalyvių ir savo veiksmų numatymas. Važiuodami tam tikrą maršrutą, pagalvokite kur automobilis galėtų tiesiog riedėti nuokalne, ar horizonte matomą sankryžą pravažiuosite ar prie jos sustosite. Kuo geriau seksis numatyti eismo judėjimą, kuo sklandžiau važiuosite, tuo didesnė tikimybė, jog jums pavyks sumažinti degalų sąnaudas iki 2-3 litrų 100 kilometrų.
Idealus maršrutas yra tas, kurį gerai pažįstate: žinote, kur reikėtų pagreitėti, kad įvažiuotumėte į kalną, o kur, kita vertus, iš anksto pradėti stabdyti varikliu, kad nereikėtų be reikalo naudoti stabdžių.
Komforto įrangos priedus naudokite saikingai
Šiuolaikiniuose automobiliuose gausu įvairių prietaisų, kuriais norėtųsi naudotis kiekvieną mielą dieną. Pavyzdžiui, oro kondicionieriumi, šildomomis arba masažuojančiomis sėdynėmis. Žinoma, nereikėtų leistis į kraštutinumus ir surasti tą aukso viduriuką tarp naudojimosi komforto įranga ir užtikrinimo, jog benzininis arba dyzelinis variklis veiktų efektyviausiu režimu.
Verta pridurti, jog automatinė klimato kontrolė suvartoja mažiau energijos negu rankiniu būdu valdoma oro kondicionieriaus sistema, kuri veikia naudodama nuolatinį ir nepertraukiamą energijos kiekį.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Sumažinkite automobilio svorį
Kuo sunkesnis automobilis, tuo daugiau energijos variklis sunaudoja, jog padėtų automobiliui judėti. Žinoma, tai nereiškia, jog dabar turėtumėte pašalinti galines sėdynes ar nuskusti kelis milimetrus dažų sluoksnio. Vietoje to automobilyje nesivežiokite nereikalingų daiktų, kuriuos įprastai galėtumėte palikti namuose ar garaže.
Pasirinkite tinkamas padangas
Padangose esantis oro slėgis, jų plotis, protektoriaus gylis, padangos mišinys – tai tik keletas sudedamųjų dalių, kurios turi įtakos vidutinėms degalų sąnaudoms. Pavyzdžiui, žieminių padangų mišinys yra minkštesnis, o protektoriaus raštas – šiurkštesnis, todėl jos geriau sukimba su kelio danga ir tuo pačiu padidina degalų sąnaudas.
Degalų sąnaudos taip pat padidėja sumontavus platesnes padangas. Platesnės padangos sąlyčio plotas su kelio danga yra didesnis, taigi ir riedėjimo pasipriešinimas yra didesnis.
Jeigu siekiate užtikrinti maksimalų efektyvumą, pasižvalgykite į padangas, kurios užtikrina mažiausią riedėjimo pasipriešinimą. Pavyzdžiui, „Michelin Energy Saver A/S“ ar „Goodyear Assurance Fuel Max“.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
O kaip dėl oro sąlygų?
Šis punktas – tai ne patarimas kaip sutaupyti pinigų, o gerai žinomo fakto priminimas. Oro sąlygos turi didžiulę įtaka degalų sąnaudoms. Pavyzdžiui, automobiliai suvartoja mažiausiai degalų, kai oro temperatūra siekia +15 laipsnių šilumos, o važiuojamoji kelio danga – sausa. Atvirkštinė situacija – jeigu kelio danga šlapia, automatiškai padidės padangų riedėjimo pasipriešinimas. Tas pats pasakytina apie vėją, sniegą, ledą ir pan. Priklausomai nuo oro sąlygų, vairuotojų turėtų prisitaikyti prie jų ir pagalvoti ar, pavyzdžiui, esant dideliam priešpriešiniam vėjui verta važiuoti 120 km/val. greičiu, jeigu sumažinus greitį iki 100 km/val. ne tik pavyks sumažinti aerodinaminį triukšmą, bet ir degalų sąnaudas iki maždaug 1-1,5 litro 100 kilometrų.
Maksimaliam efektyvumui reikia praktikos
Ekonomiškas ir taupus vairavimas nėra išskirtinai sudėtingas procesas. Norint sumažinti automobilio degalų sąnaudas, kiekvienam vairuotojui reikia laikytis kelių įpročių, kurie taip pat padės aplinkiniams vairuotojams bei optimizuos eismo judėjimą. Galiausiai, kaip ir kiekvienoje srityje, taip ir čia reikės šiek tiek praktikos ir įgūdžių, jog galėtumėte pasiekti maksimalų efektyvumą.
Ar serijinis automobilis gali atitikti nurodytus ekonomiškumo rodiklius?
Kiekvieną kartą, kai pažvelgiate į automobilio techninių charakteristikų lentelę, Jūs iškart atkreipiate dėmesį į kelis esminius parametrus: variklio tūrį, galią, įsibėgėjimą ir vidutines kuro sąnaudas.
Vienas iš anksčiau paminėtų parametrų visuomet kelia daugiausiai abejonių. Tai – vidutinės kuro sąnaudos, kurios labai dažnai prasilenkia su tuo, ką kiekvienas vairuotojas gali pasiekti realybėje.
Pavyzdžiui, „Lexus NX300h“ brošiūroje rašoma, jog automobilis 100 kilometrų suvartoja 5 litrus benzino. Realybėje šis ratuotis pasitenkindavo ne mažesniu nei 7 ar 8 litrų porcija.
Antrasis pavyzdys – „Nissan Qashqai“ su 1.2 litro benzininiu motoru, kuris, gamintojo teigimu, 100 kilometrų turėtų suvartoti 6,6 litro benzino. Realybėje – 1 ar 2 litrais daugiau. Taip yra dėl to, jog automobilių vidutinių degalų sąnaudų ir CO2 emisijų vidurkis išgaunamas naudojant „WLTP“ metodiką.
WLTP
„WLTP“ – kas tai?
„WLTP“ yra pasaulio mastu suderinta lengvųjų automobilių bandymų procedūra ir inicijuoja visame pasaulyje vieningą bandymų metodiką, skirtą degalų sąnaudų ir išmetamųjų dujų emisijos nustatymui.
Iki šiol automobilių vidutinės kuro sąnaudos, anglies dioksido ir azoto oksido duomenys buvo išgaunami naudojant pakankamai seną „NEDC“ metodiką.



NEDC


  • Temperatūra bandymų kameroje yra 20 – 30  laipsnių

  • Maršruto ilgis siekia 11 kilometrų, o bandymas trunka 20 minučių

  • Bandymą sudaro du etapai: 13 minučių trunkantis važiavimo mieste imitacija ir 7 minučių trukmės važiavimo užmiestyje imitacija

  • Vidutinis greitis kiekvieno važiavimo metu siekia 33 km/val.

  • Sustojimo trukmė – 25%

  • Maksimalus greitis yra 120 km/val.


WLTP

Degalų kainoms augant kiekvieną dieną, vis daugiau vairuotojų su didžiuliu pasipiktinimu žvelgia į degalinėse matomas kainas. Vis dėlto, ar dėl smarkiai išaugusių degalų kainų vertėtų atsisakyti dabar turimo automobilio ir vietoje jo įsigyti ekonomiškesnį? 
Ekonomiškesnis, mažesnio tūrio tūrio variklį turintis automobilis iš ties padės sumažinti išlaidas degalams, tačiau prieš imantis šios drastiškos priemonės, iš pradžių pagalvokite apie savo vairavimo manierą ir kaip ji įtakoja degalų sąnaudas.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Pasinaudokite automobilio inercija
Jeigu labai dažnai važinėjate apylinkėse, kuriose gausu įvairaus aukščio įkalnių ar nuokalnių – pasinaudokite jomis ir stenkitės kuo geriau išnaudoti automobilio inerciją. Važiuodami nuo kalno pasistenkite truputėlį įsibėgėti ir tuo pačiu turėti daugiau negu pakankamai inercijos, jog siekiant įvažiuoti į kalną užtektų akceleratoriaus pedalą laikyti tolygioje padėtyje.
Kuo anksčiau perjunkite pavarą
Kiekvienas ekonomiško važiavimo specialistas pritars, jog vairuotojai turėtų kuo anksčiau perjungti į aukštesnę pavarą. Pavyzdžiui, keturių cilindrų variklių efektyviausias sūkių diapazonas yra 1500-1800 aps/min, o štai šešių cilindrų agregatai veikia veikdami 2100 - 2300 aps/min. sūkių diapazone.
Verta pridurti, jog degalų sąnaudas galima sumažinti ir kitu būdu. Pavyzdžiui, pradėjus važiuoti pirma pavara, iškart perjungti į trečią, o vėliau – į penktą pavarą. Žinoma, to daryti nepatartina važiuojant į įkalnę, tačiau lygiame kelyje – kodėl gi ne.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Nenaudokite automatinės greičio palaikymo sistemos
Paprastai teigiama, jog automatinė greičio palaikymo sistema padeda taupyti degalus, tačiau tai nėra tiesa. Jeigu važiuojate lygiu it stiklas keliu, kuriame nėra įkalnių, automatinė greičio palaikymo sistema padės išlaikyti optimalias degalų sąnaudas, tačiau kiek tokių kelio ruožų yra Lietuvoje? Vienetai.
Kiekvieną kartą, kai atsiranda įkalnė, automatinė greičio palaikymo sistema stengiasi palaikyti pasirinktą važiavimo greitį sunaudodama žymiai daugiau degalų. Be to, riedant nuokalne, automatinė greičio palaikymo sistema stengiasi automobilį stabdyti, jog būtų išlaikytas pasirinktas nustatytas greitis.
Jeigu nenaudojate automatinės palaikymo sistemos, jūsų įsibėgėjimo greitis bus tolygesnis. Pavyzdžiui, kildami į kalną pasikliausite savo pojūčiais, o riedėdami nuo kalno galite tiesiog atleisti akceleratorių ir leisti automobiliui riedėti nenaudojant degalų.
Agresyvus vairavimas – nenaudingas
Dideli greičiai nėra palankūs ekonomiškam važiavimui. Kuo didesnis automobilio greitis, tuo didesnis yra oro pasipriešinimas, o degalų sąnaudų suvartojimas auga geometrine progresija. Pavyzdžiui, jeigu iš Vilniaus į Klaipėdą važiuosite 120 km/val. , o ne 150 km/val. greičiu, galutinį tikslą pasieksite maždaug 15-20 minučių vėliau, tačiau tuo pačiu sutaupysite keletą litrų degalų, o tai labai dažnai konvertuojasi į papildomus kilometrus, kuriuos galėsite įveikti.
Be to, važiuodami greitkeliu užtikrinkite tolygų ir sklandų važiavimą. Nuolatinis akceleratoriaus ir stabdžių pedalo spaudinėjimas, nepalaikant tolygaus greičio, degalų sąnaudas gali padidinti nuo 1-6 litrų 100 kilometrų.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Stenkitės nuspėti įvykius kelyje
Vienas svarbiausių įpročių, kuriuos turėtų išugdyti kiekvienas vairuotojas – tai kitų eismo dalyvių ir savo veiksmų numatymas. Važiuodami tam tikrą maršrutą, pagalvokite kur automobilis galėtų tiesiog riedėti nuokalne, ar horizonte matomą sankryžą pravažiuosite ar prie jos sustosite. Kuo geriau seksis numatyti eismo judėjimą, kuo sklandžiau važiuosite, tuo didesnė tikimybė, jog jums pavyks sumažinti degalų sąnaudas iki 2-3 litrų 100 kilometrų.
Idealus maršrutas yra tas, kurį gerai pažįstate: žinote, kur reikėtų pagreitėti, kad įvažiuotumėte į kalną, o kur, kita vertus, iš anksto pradėti stabdyti varikliu, kad nereikėtų be reikalo naudoti stabdžių.
Komforto įrangos priedus naudokite saikingai
Šiuolaikiniuose automobiliuose gausu įvairių prietaisų, kuriais norėtųsi naudotis kiekvieną mielą dieną. Pavyzdžiui, oro kondicionieriumi, šildomomis arba masažuojančiomis sėdynėmis. Žinoma, nereikėtų leistis į kraštutinumus ir surasti tą aukso viduriuką tarp naudojimosi komforto įranga ir užtikrinimo, jog benzininis arba dyzelinis variklis veiktų efektyviausiu režimu.
Verta pridurti, jog automatinė klimato kontrolė suvartoja mažiau energijos negu rankiniu būdu valdoma oro kondicionieriaus sistema, kuri veikia naudodama nuolatinį ir nepertraukiamą energijos kiekį.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
Sumažinkite automobilio svorį
Kuo sunkesnis automobilis, tuo daugiau energijos variklis sunaudoja, jog padėtų automobiliui judėti. Žinoma, tai nereiškia, jog dabar turėtumėte pašalinti galines sėdynes ar nuskusti kelis milimetrus dažų sluoksnio. Vietoje to automobilyje nesivežiokite nereikalingų daiktų, kuriuos įprastai galėtumėte palikti namuose ar garaže.
Pasirinkite tinkamas padangas
Padangose esantis oro slėgis, jų plotis, protektoriaus gylis, padangos mišinys – tai tik keletas sudedamųjų dalių, kurios turi įtakos vidutinėms degalų sąnaudoms. Pavyzdžiui, žieminių padangų mišinys yra minkštesnis, o protektoriaus raštas – šiurkštesnis, todėl jos geriau sukimba su kelio danga ir tuo pačiu padidina degalų sąnaudas.
Degalų sąnaudos taip pat padidėja sumontavus platesnes padangas. Platesnės padangos sąlyčio plotas su kelio danga yra didesnis, taigi ir riedėjimo pasipriešinimas yra didesnis.
Jeigu siekiate užtikrinti maksimalų efektyvumą, pasižvalgykite į padangas, kurios užtikrina mažiausią riedėjimo pasipriešinimą. Pavyzdžiui, „Michelin Energy Saver A/S“ ar „Goodyear Assurance Fuel Max“.
Norintiems sutaupyti – patarimai, leisiantys sumažinti degalų sąnaudas
O kaip dėl oro sąlygų?
Šis punktas – tai ne patarimas kaip sutaupyti pinigų, o gerai žinomo fakto priminimas. Oro sąlygos turi didžiulę įtaka degalų sąnaudoms. Pavyzdžiui, automobiliai suvartoja mažiausiai degalų, kai oro temperatūra siekia +15 laipsnių šilumos, o važiuojamoji kelio danga – sausa. Atvirkštinė situacija – jeigu kelio danga šlapia, automatiškai padidės padangų riedėjimo pasipriešinimas. Tas pats pasakytina apie vėją, sniegą, ledą ir pan. Priklausomai nuo oro sąlygų, vairuotojų turėtų prisitaikyti prie jų ir pagalvoti ar, pavyzdžiui, esant dideliam priešpriešiniam vėjui verta važiuoti 120 km/val. greičiu, jeigu sumažinus greitį iki 100 km/val. ne tik pavyks sumažinti aerodinaminį triukšmą, bet ir degalų sąnaudas iki maždaug 1-1,5 litro 100 kilometrų.
Maksimaliam efektyvumui reikia praktikos
Ekonomiškas ir taupus vairavimas nėra išskirtinai sudėtingas procesas. Norint sumažinti automobilio degalų sąnaudas, kiekvienam vairuotojui reikia laikytis kelių įpročių, kurie taip pat padės aplinkiniams vairuotojams bei optimizuos eismo judėjimą. Galiausiai, kaip ir kiekvienoje srityje, taip ir čia reikės šiek tiek praktikos ir įgūdžių, jog galėtumėte pasiekti maksimalų efektyvumą.
Ar serijinis automobilis gali atitikti nurodytus ekonomiškumo rodiklius?
Kiekvieną kartą, kai pažvelgiate į automobilio techninių charakteristikų lentelę, Jūs iškart atkreipiate dėmesį į kelis esminius parametrus: variklio tūrį, galią, įsibėgėjimą ir vidutines kuro sąnaudas.
Vienas iš anksčiau paminėtų parametrų visuomet kelia daugiausiai abejonių. Tai – vidutinės kuro sąnaudos, kurios labai dažnai prasilenkia su tuo, ką kiekvienas vairuotojas gali pasiekti realybėje.
Pavyzdžiui, „Lexus NX300h“ brošiūroje rašoma, jog automobilis 100 kilometrų suvartoja 5 litrus benzino. Realybėje šis ratuotis pasitenkindavo ne mažesniu nei 7 ar 8 litrų porcija.
Antrasis pavyzdys – „Nissan Qashqai“ su 1.2 litro benzininiu motoru, kuris, gamintojo teigimu, 100 kilometrų turėtų suvartoti 6,6 litro benzino. Realybėje – 1 ar 2 litrais daugiau. Taip yra dėl to, jog automobilių vidutinių degalų sąnaudų ir CO2 emisijų vidurkis išgaunamas naudojant „WLTP“ metodiką.
WLTP
„WLTP“ – kas tai?
„WLTP“ yra pasaulio mastu suderinta lengvųjų automobilių bandymų procedūra ir inicijuoja visame pasaulyje vieningą bandymų metodiką, skirtą degalų sąnaudų ir išmetamųjų dujų emisijos nustatymui.
Iki šiol automobilių vidutinės kuro sąnaudos, anglies dioksido ir azoto oksido duomenys buvo išgaunami naudojant pakankamai seną „NEDC“ metodiką.



NEDC


  • Temperatūra bandymų kameroje yra 20 – 30  laipsnių

  • Maršruto ilgis siekia 11 kilometrų, o bandymas trunka 20 minučių

  • Bandymą sudaro du etapai: 13 minučių trunkantis važiavimo mieste imitacija ir 7 minučių trukmės važiavimo užmiestyje imitacija

  • Vidutinis greitis kiekvieno važiavimo metu siekia 33 km/val.

  • Sustojimo trukmė – 25%

  • Maksimalus greitis yra 120 km/val.


WLTP

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA



  • Ruožo ilgis siekia 23 kilometrus

  • Bandymas trunka 30 minučių

  • Bandymą sudaro keturi etapai: low, medium, high, extra-high

  • Vidutinis kiekvieno važiavimo greitis siekia 47 km/val.

  • Sustojimo trukmė – 13 %.

  • Maksimalus greitis yra didesnis nei 130 km/val.

  • Vertinama visos įmanomos konkretaus modelio versijos ir modifikacijos

  • Matuojami visi įmanomi variklių ir pavarų dėžių deriniai.


Nuo šiol automobilių gamintojai privalo atlikti „RDE“ bandymų metodiką. „RDE“ reiškia „Real Driving Emissions“. Priešingai nei „WLTP“, emisijos matavimai vyksta ne ant bandymų stendo, o bendro naudojimo keliuose.
Atliekant „RDE“ matavimą, važiuojama iš anksto sugalvotu maršrutu, kurį sudaro miestas, plentas ir magistralė.
Testą atliekantys specialistai mieste važiuoja 15-40 km/val. greičiu, plente – 60-90 km/val. greičiu, o magistralėje – 145-160 km/val. greičiu.
Automobilis yra aprūpintas PEMS matavimo įranga („Portable Emission Measurement System“ – mobilioji emisijos matavimo sistema). Šis įrenginys matuoja kenksmingųjų medžiagų (azoto oksidų ir anglies monoksido) išmetimą. Bandomo automobilio testavimas trunka nuo 90 iki 120 minučių.


REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų