Šaltinis:
Automanas.lt
REKLAMA
Šiųmetiniame Lietuvos ralio čempionate pirmą kartą po labai ilgos pertraukos net du etapai turi naktinius greičio ruožus. Prieš kiekvieną tokį iššūkį mechanikai kovinius automobilius apginkluoja šešiais papildomais žibintais, kurie iš aklinos tamsos sugeba išplėšti net po 500 – 600 metrų. „Rally Elektrėnai by Aromáma“ organizatoriai siūlo iš arčiau dirstelėti į mūsiškių naudojamą šviesos techniką.
Bet iš pradžių šiek tiek fiziologijos. Medikai pastebi, kad naktį žmogaus akys priima šviesos kontrastus prasčiau nei dieną. Šviesos trūkumas verčia išsiplėsti akies lęšiuką, o tai apsunkina gebėjimą adaptuotis prie vyraujančio apšvietimo ir aiškiai matyti: suprastėja gylio suvokimas, spalvų skyrimas, regėjimo aštrumas, siaurėja periferinis matymas. Visi šie dalykai trukdo tiksliai fiksuoti, kas vyksta judėjimo trajektorijoje ir sulėtina vairuotojo reakciją, kuri savo ruožtu yra viena kertinių greito važiavimo sąlygų, lėtėjimą. Neatsitiktinai patyrę ralio meistrai tikina, kad važiavimas tamsoje pareikalauja itin daug energijos bei nervų ir yra vienas sudėtingiausių dalykų, su kokiais tik tenka susidurti varžybų metu. Abejonės ar tikrai matai viską, ką privalu matyti lekiant dideliu greičiu, neapleidžia nuo starto iki pat finišo. Savisaugos instinktas tamsoje prabunda ir nori nenori koreguoja važiavimo tempą.
„Vienintelis įmanomas šios problemos sprendimas – efektyviai veikiantys žibintai. Sportiniams automobiliams konstruojami specialūs žibintai su anglies pluošto korpusais, pasižyminčiais itin mažu svoriu ir atsparumu didelėms vibracijoms. Galingiausių modelių koncentruoto spindulio ilgis siekia daugiau nei kilometrą. Kadangi ralyje leidžiama montuoti šešis papildomus žibintus, paprastai sportininkai pagal individualius poreikius komplektuoja skirtingų charakteristikų šviesos „patrankas“, nukreiptas tiek tolį, tiek į kelkraščius“, – pasakoja įmonės „Hardman“ vadovas Robertas Aukščiūnas, importuojantis ko gero populiariausius Lietuvos ralio bendruomenėje „Lazer“ žibintus.
Jo teigimu, naujausias „Lazer“ kompanijos kūrinys – žibintai su judančia optika, leidžiančia šviesos spindulį išlaikyti visą laiką nukreiptą į horizontą: kad ir kaip judėtų automobilio priekis aštriai stabdant, įsibėgėjant ar lekiant per duobes. Tiesa, kol kas tokius žibintus yra gavusi tik „M-Sport“ ralio komanda.
Lenktynininkas ir vienas „Rally Elektrėnai by Aromáma“ organizatorių Ramūnas Čapkauskas, pasakodamas apie lenktynėse naudojamus papildomus žibintus patikino, kad svarbu ne tik tai, kaip toli jie sugeba prasiskverbti pro tamsą, bet kaip dirba per lietų ir sniegą, koks šviesos srauto spalvinis spektras.
„Gali skambėti kaip erezija, bet tai kas įprastomis sąlygomis laikoma „labai geromis šviesomis“, leidžiančiomis viską matyti už kokių 200-300 metrų, lenktynėse nebūtinai tinka. Dar reikia, kad žibintai padėtų orientuotis dideliu greičiu važiuojant raižytu reljefu, išryškintų kelio kontūrus. Kad ir kokia tiksli būtų stenograma – visi pilotai nori ir vizualaus šturmano žodžių patvirtinimo. Sportininko, kuriam tai nebūtų svarbu ir kurio tempas naktį liktų visiškai toks pat, kaip ir dieną, kol kas neteko sutikti“, – atvirauja R. Čapkauskas.
Vienu svarbiausių pasiekimu tobulinant žibintus automobilių sporto veteranas pavadino tolygią šviesos sklaidą ilgoje trasos atkarpoje. Pasak Ramūno, senesnės kartos sportiniai žibintai mesdavo ant kelio paviršiaus apskritus šešėlius ir kartais klaidindavo – ekipažui pradėdavo vaidentis tramplinai ten, kur jų nėra nė užuomazgos. Dabar dieną sudaryta greičio ruožo stenograma ir naktį nereikalauja jokių korekcijų.
„Tarkim žiemą ypač svarbu šviesos spektro temperatūra. Kai ji labai aukšta ir spindulys turi melsvumo, kelio kontūrai susilieja su švariu sniegu ir orientuotis būna sunkiau, nei naudojant šiek tiek gelsvą šviesą skleidžiančius žibintus. Žinoma, sunkiausia važiuoti krintant snaigėms – judant dideliu greičiu jos pradeda atrodyti kaip kometų spiečius ir nori nenori atleidi akseleratorių“, – pasakoja R. Čapkauskas.
Žibintus pasirinkimas priklauso ne tik nuo individualių piloto poreikių ar disponuojamo biudžeto, bet ir automobilių gamintojų rekomendacijų. Sportinės karjeros pradžioje dažnai tenka naudoti „Lazer“ alternatyvas iš Kinijos, o tarkim važiuojant gamykliniu R5 – tai ką parinko fabrikas.
„Rally Elektrėnai by Aromáma“ metu visiškoje tamsoje sportininkai turės du kartus įveikti vieną greičio ruožą ir aklinoje tamsoje pralėkti kiek daugiau nei 25 kilometrus arba ketvirtį viso ralio programoje numatyto atstumo. Pirmojo automobilio startas 20 val. 30 minučių.
Šiųmetiniame Lietuvos ralio čempionate pirmą kartą po labai ilgos pertraukos net du etapai turi naktinius greičio ruožus. Prieš kiekvieną tokį iššūkį mechanikai kovinius automobilius apginkluoja šešiais papildomais žibintais, kurie iš aklinos tamsos sugeba išplėšti net po 500 – 600 metrų. „Rally Elektrėnai by Aromáma“ organizatoriai siūlo iš arčiau dirstelėti į mūsiškių naudojamą šviesos techniką.
Bet iš pradžių šiek tiek fiziologijos. Medikai pastebi, kad naktį žmogaus akys priima šviesos kontrastus prasčiau nei dieną. Šviesos trūkumas verčia išsiplėsti akies lęšiuką, o tai apsunkina gebėjimą adaptuotis prie vyraujančio apšvietimo ir aiškiai matyti: suprastėja gylio suvokimas, spalvų skyrimas, regėjimo aštrumas, siaurėja periferinis matymas. Visi šie dalykai trukdo tiksliai fiksuoti, kas vyksta judėjimo trajektorijoje ir sulėtina vairuotojo reakciją, kuri savo ruožtu yra viena kertinių greito važiavimo sąlygų, lėtėjimą. Neatsitiktinai patyrę ralio meistrai tikina, kad važiavimas tamsoje pareikalauja itin daug energijos bei nervų ir yra vienas sudėtingiausių dalykų, su kokiais tik tenka susidurti varžybų metu. Abejonės ar tikrai matai viską, ką privalu matyti lekiant dideliu greičiu, neapleidžia nuo starto iki pat finišo. Savisaugos instinktas tamsoje prabunda ir nori nenori koreguoja važiavimo tempą.
„Vienintelis įmanomas šios problemos sprendimas – efektyviai veikiantys žibintai. Sportiniams automobiliams konstruojami specialūs žibintai su anglies pluošto korpusais, pasižyminčiais itin mažu svoriu ir atsparumu didelėms vibracijoms. Galingiausių modelių koncentruoto spindulio ilgis siekia daugiau nei kilometrą. Kadangi ralyje leidžiama montuoti šešis papildomus žibintus, paprastai sportininkai pagal individualius poreikius komplektuoja skirtingų charakteristikų šviesos „patrankas“, nukreiptas tiek tolį, tiek į kelkraščius“, – pasakoja įmonės „Hardman“ vadovas Robertas Aukščiūnas, importuojantis ko gero populiariausius Lietuvos ralio bendruomenėje „Lazer“ žibintus.
Jo teigimu, naujausias „Lazer“ kompanijos kūrinys – žibintai su judančia optika, leidžiančia šviesos spindulį išlaikyti visą laiką nukreiptą į horizontą: kad ir kaip judėtų automobilio priekis aštriai stabdant, įsibėgėjant ar lekiant per duobes. Tiesa, kol kas tokius žibintus yra gavusi tik „M-Sport“ ralio komanda.
Lenktynininkas ir vienas „Rally Elektrėnai by Aromáma“ organizatorių Ramūnas Čapkauskas, pasakodamas apie lenktynėse naudojamus papildomus žibintus patikino, kad svarbu ne tik tai, kaip toli jie sugeba prasiskverbti pro tamsą, bet kaip dirba per lietų ir sniegą, koks šviesos srauto spalvinis spektras.
„Gali skambėti kaip erezija, bet tai kas įprastomis sąlygomis laikoma „labai geromis šviesomis“, leidžiančiomis viską matyti už kokių 200-300 metrų, lenktynėse nebūtinai tinka. Dar reikia, kad žibintai padėtų orientuotis dideliu greičiu važiuojant raižytu reljefu, išryškintų kelio kontūrus. Kad ir kokia tiksli būtų stenograma – visi pilotai nori ir vizualaus šturmano žodžių patvirtinimo. Sportininko, kuriam tai nebūtų svarbu ir kurio tempas naktį liktų visiškai toks pat, kaip ir dieną, kol kas neteko sutikti“, – atvirauja R. Čapkauskas.
Vienu svarbiausių pasiekimu tobulinant žibintus automobilių sporto veteranas pavadino tolygią šviesos sklaidą ilgoje trasos atkarpoje. Pasak Ramūno, senesnės kartos sportiniai žibintai mesdavo ant kelio paviršiaus apskritus šešėlius ir kartais klaidindavo – ekipažui pradėdavo vaidentis tramplinai ten, kur jų nėra nė užuomazgos. Dabar dieną sudaryta greičio ruožo stenograma ir naktį nereikalauja jokių korekcijų.
„Tarkim žiemą ypač svarbu šviesos spektro temperatūra. Kai ji labai aukšta ir spindulys turi melsvumo, kelio kontūrai susilieja su švariu sniegu ir orientuotis būna sunkiau, nei naudojant šiek tiek gelsvą šviesą skleidžiančius žibintus. Žinoma, sunkiausia važiuoti krintant snaigėms – judant dideliu greičiu jos pradeda atrodyti kaip kometų spiečius ir nori nenori atleidi akseleratorių“, – pasakoja R. Čapkauskas.
Žibintus pasirinkimas priklauso ne tik nuo individualių piloto poreikių ar disponuojamo biudžeto, bet ir automobilių gamintojų rekomendacijų. Sportinės karjeros pradžioje dažnai tenka naudoti „Lazer“ alternatyvas iš Kinijos, o tarkim važiuojant gamykliniu R5 – tai ką parinko fabrikas.
„Rally Elektrėnai by Aromáma“ metu visiškoje tamsoje sportininkai turės du kartus įveikti vieną greičio ruožą ir aklinoje tamsoje pralėkti kiek daugiau nei 25 kilometrus arba ketvirtį viso ralio programoje numatyto atstumo. Pirmojo automobilio startas 20 val. 30 minučių.