Šiuos ralius nuo pat pirmojo rengia seniausia šalyje automobilininkus vienijanti organizacija, 1926 m įkurtas Lietuvos automobilių klubas (LAK). Pirmasis ralis „Aplink Lietuvą“ Prezidento Antano Smetonos taurei laimėti įvyko 1931 m. liepos 24 d., kai iš Kauno į lenktynes aplink Lietuvą pajudėjo 14 automobilių ir 12 motociklų kolona.
Nors nuo atmintinų pirmųjų lenktynių prabėgo daugiau nei devyni dešimtmečiai, tačiau šiemetinis ralis jo istorijoje - tik 33-asis, kurio nugalėtojai po finišo vėl kels aukštyn Prezidento taurę.
Keturi raliai „Aplink Lietuvą“ surengti prieškario Lietuvoje, o atgaivinti jie buvo šaliai atgavus nepriklausomybę ir atkūrus LAK veiklą, 1996-aisiais, lygiai po 65 metų, prabėgusių nuo pirmojo ralio Prezidento taurei laimėti.
Linkėjo greito ir saugaus kelio
Varžybų dalyvius, teisėjus ir visus susirinkusius į ralio atidarymą sveikino pagrindinis renginio organizatorius, LAK prezidentas Rolandas Dovidaitis, LASF prezidentas Egidijus Janavičius, šių lenktynių sporto komisarų kolegijos pirmininkas Gražvydas Smetonis, varžybų vadovas Donatas Liesis ir kiti.
Sveikinimą ralio dalyviams ir organizatoriams atsiuntė Kauno meras Visvaldas Matijošaitis, o jį perskaitė vicemeras Tomas Jarusevičius.
Prasidėjusio ralio „Aplink Lietuvą“ dalyvių laukia net 36 greičio ruožai, „išsibarstę“ įvairiausiuose Lietuvos miestuose, autodromuose ir kartodromuose.
Lenktynių organizatoriai pasistengė, kad ralio maršrutai nusidriektų į tokias lenktynių trasas, kurios tituluojamos kaip vienos geriausių Lietuvoje, kad pervažiuodami į greičio ruožus ralio dalyviai gėrėtųsi gražiais šalies vaizdais.
Išsidalins daugybę prizų
Ne visi Kaune startavę 23 ekipažai, bemaž 900 km maratono dalyviai, puoselėja viltis į pagrindinį prizą. Tačiau ralio finiše Vilniuje laukia ir kiti garbingi apdovanojimai, kuriuos įsteigė ministerijos ir žinybos, lenktynių organizatoriai ir rėmėjai.
Žiūrovus, kaip jau įprasta, labiausia masina favoritai ir jų kovinė technika. Todėl neatsitiktinai bene daugiausia dėmesio susilaukė net šešias Prezidento taures iškovoję Vytis Pauliukonis su Audroniumi Gulbinu, prie starto linijos atvairavę „Subaru Impreza GT“ (Open 4WD klasė).
Vyčio ir Audroniaus duetas pagal šiuos laimėjimus susilygino su vienu tituluočiausių šalies ralio meistrų Sauliumi Girdausku, kuris irgi yra laimėjęs šešis ralius „Aplink Lietuvą“ (5 su šturmanu Žilvinu Sakalausku ir 1 su Audriumi Šošu).
Kaune startavo ir dar du ekipažai, įvairiais metais laimėję ralį „Aplink Lietuvą“. Tai 2010 m. Prezidento taurę su Eduardu Jaku iškovojęs Egidijus Paulauskas ir jo sūnus Liutauras, tokį pat trofėjų 2011 metais laimėjęs su Viliumi Strazdausku.
Kupini ryžto pateisinti pernai iškovotą Prezidento taurę, tą patį čempionų titulą jiems atnešusį „Cupra Formentor“ į ralio trasas išvairavo Mantas Bytautas su Mindaugu Kaminsku, kurie varžysis SGC 4 klasėje ir kuriems LAK prezidentas R. Dovidaitis įteikė pernykštę pergalę priminsiančias taures, slalomo meistrais tituluojami Gediminas Užkurėlis su Tomu Markelevičiumi, vairuojantys tam itin tinkamą „Mitsubishi Colt“ (SGC 3), nelinkę be kovos pasiduoti Andrius Sinkevičius su Edvinu Šakaliu, kurie pirmenybę atidavė BMW 325 ti (SGC 3).
Trumpiausio kelio į ilgo maratono finišą ieškos ir būrys dailiosios lyties atstovių - neseniai Palangoje „Moterų 108 km iššūkio“ ralį laimėjusi Augustė Rupšytė su Rūta Saladžiene, Gabija Baltramaitytė su Adrija Kučinskaite ir kaip niekad gausus šturmanių desantas – Novilė Paulauskaitė, Erika Mikalauskytė, Rita Jonynė, Gintė Skrebutėnaitė ir Erika Kliaudaitienė.
Nuo 1996 metų, kai buvo atgaivinti raliai „Aplink Lietuvą“, dalyvių gretas kasmet papildo ir žmonės su negalia, besivaržantys tose pačiose trasose, kaip ir kiti varžybų dalyviai, ir kovojantys dėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos taurės.
Šiemet šioje įskaitoje varžosi Raimondo ir Mindaugo Kaminskų bei Dariaus ir Erikos Kliaudaičių ekipažai.
Kauniečiai ir miesto svečiai šiltai pasitiko ir istorinių automobilių vairuotojus, kuriems šis ralis – ne tik puiki proga pademonstruoti nagingų meistrų kruopščiai išpuoselėtą, antram gyvenimui prikeltą techniką, savo metais neretai lenkiančią ją vairuojančiųjų amžių.
Po parado – į trasas
Dar nenutilus šventiniam renginio atidarymo šurmuliui pirmieji ekipažai išskubėjo į trasas, kur lenktynininkų laukė nemenka šiemetinio ralio „Aplink Lietuvą“ naujovė, privertusi sportininkus visą trasą važiuoti ne pagal laikrodžio rodyklę, kaip buvo įprasta, o priešais ją.
Pirmosios kovos prasidėjo J. Bakanausko gatvėje Kaune, atnaujintame ARV-Autodrome, po to lenktynininkai pasuko Kaišiadorių, Molėtų, Anykščių, Utenos link, o dieną jie baigs Dusetose.
Šeštadienį ralio dalyviai kovas pradės Rokiškyje, iš kur patrauks į Kupiškį, Panevėžį, Šiaulius, Kelmę, Tauragę, Smalininkus, o vakare sugrįš į Kauno rajoną, į daugeliui, ypač veteranų, gerai pažįstamas Žemės ūkio akademijos aikšteles.
Trečiąją, paskutiniąją ralio dieną, jų dar laukia Prienai, trys rungtys Trakuose ir baigiamosios, kaip žada organizatoriai, bene klastingiausios lenktynės prie Litexpo rūmų Vilniuje.
Madas diktuoja lyderių trejetas
Iškart po ralio „Aplink Lietuvą“ atidarymo prasidėjo tikrasis ralis – lenktynės Kauno miesto gatvėse ir slalomo aikštelėse.
Po pirmųjų dviejų greičio ruožų paaiškėjo lenktynių lyderiai. Kaip ir prognozuota, madas diktuoja tituluočiausi šių lenktynių dalyviai V. Pauliukonis su A. Gulbinu ir pernykščiai ralio nugalėtojai M. Bytautas su M. Kaminsku.
Trečiąją poziciją užima Aidas Valuckas ir Daumantas Vasiliauskas, vairuojantys „BMW M3 Silhouette“.
Tačiau tai tik pradžia. Ralio dalyvių dar laukia trys atkaklios dienos kupino dienos, galinčios pažerti didžiausių netikėtumų.
Finišas – Vilniuje, S. Daukanto aikštėje
Ralis finišuos sekmadienį, rugpjūčio 4 d., 15 val. tradicinėje šių lenktynių pabaigtuvių vietoje – Vilniuje, S. Daukanto aikštėje, šalia Prezidentūros.
Uždarymo ceremonijoje ralio „Aplink Lietuvą 2024“ nugalėtojų ekipažui bus įteiktas pagrindinis lenktynių trofėjus – Prezidento Gitano Nausėdos taurė.
Atskirų įskaitų nugalėtojai ir prizininkai bus apdovanoti Susisiekimo, Krašto apsaugos, Socialinės apsaugos ir darbo, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijų, LASF, LAK, rajonų, kurių teritorijomis driekėsi ralio greičio rungtys, merų taurėmis ir kitais garbingais prizais.