1961 metais Latvijos automobilių sporto entuziastai į Kauną atvežė šią įdomią techniką, kuri labai greitai išplito po visą Lietuvą. Aišku, techninėms sporto šakoms vystytis prieš daugiau nei pusšimtį metų buvo kitokios sąlygos, tačiau akivaizdu, kad kartingas išplito lyg virusas ir niekur neketina trauktis. 1962-ųjų gegužės 25 dieną Vilniuje, Vingio parke, įvyko pirmosios oficialios lenktynės mūsų šalyje, o istoriniai šaltiniai tas varžybas vadina Lietuvos pirmenybėmis.
Kad nuo kartingo savo karjerą pradeda dauguma garsiausių ir geriausių automobilių sporto atstovų, tą vakarą minėjo ne vienas. Bene paskutinis pavyzdys – Rokas Baciuška. Tauragiškis dar šiemet dalyvavo šalies kartingo čempionato varžybose, lenktynės šalies kartodromuose padėjo palaikyti gerą sportinę formą prieš svarbiausius sezono startus – pasaulio ralio-reidų čempionato etapus, kuriuose lietuvis tapo čempionu: „Viskas prasideda nuo kartingo. Svajokite, kovokite, tobulėkite ir niekada nepamirškite, kur prasidėjo jūsų kelias“, - visiems šventės dalyviams sakė Rokas, kurį Lietuvos kartingo federacija apdovanojo padėka už atsidavimą šiai sporto šakai.
Panašiomis padėkomis buvo pagerbti ir tie lenktynininkai, kurie šiemet dalyvavo Europos bei pasaulio čempionatuose – tai Kipras Juršė, Markas Šilkūnas, Adrijus Rimkevičius, Jokūbas Bagdonavičius, Andrėja Vibriantytė bei Šarūnas Vaškelis ir visų šių sportininkų treneriai.
Iš viso šiemet šalies kartingo federacija išdavė beveik 200 licencijų lenktynininkams, dėl taškų šalies čempionate varžėsi 12 komandų. 2022-ieji yra unikalūs tuo, jog po keleto metų pertraukos drauge su Latvijos ir Estijos federacijomis vėl pavyko surengti Baltijos šalių varžybas. Kaimyninėse šalyse šiemet itin daug lėšų skirta kartingo infrastruktūrai gerinti ir tarptautinio lygio kartodromams įrengti, o Lietuvoje šiemet buvo atnaujintas kartodromas Šiauliuose – tokių trasų labai stinga, tad gražus šiauliečių pavyzdys gali tapti stimulu ir kitiems šios sporto šakos entuziastams.
Pasak Lietuvos kartingo federacijos prezidento Karolio Šikšnelio, sudėtinga geopolitinė situacija ankstyvą pavasarį kėlė nemažai nerimo, tačiau sezonas buvo išties sėkmingas: dalyvių etapuose buvo gausu, vis daugiau mūsų šalies sportininkų siekia išvykti į varžybas ar treniruočių stovyklas užsienyje, o tai reiškia, kad prieš šešis dešimtmečius pradėta rašyti kartingo istorija atvers dar ne vieną šlovingų pergalių lapą.
Pilnateisiais Lietuvos kartingo bendruomenės nariais jau ne vienerius metus yra ryškiai oranžines spalvas pasirinkę „Baltic Karting Academy“ sportininkai. Lenktynių serijos organizatorius Edvardas Grabliauskas, padėkojęs visiems sportininkams, pažadėjo, kad kitas sezonas bus dar įdomesnis: tikimasi dalyvių augimo ir dar azartiškesnės kovos kiekvienoje klasėje.
O 2022 metų sezono nugalėtojais tapo Gustas Radavičius („Briggs Mini“), Khalil Sodah („Briggs Junior“), Aras Kvedaras („Briggs Senior“) ir Mantas Samulionis („Briggs Master“).
„Viskas prasidėjo prieš 4 dešimtmečius, kai mano brolis Andrius pasakė, jog ir aš važiuosiu kartingais. Galima sakyti, kad tai buvo lyg savotiškas spyris į minkštą vietą: taip man lyg ir nebeliko pasirinkimo, tačiau šitame sporte esu jau 40 metų“, - sakė Tadas Vaitkevičius, „ArtKart“ lenktynių serijos organizatorius. Beje, ši lenktynių serija šiemet irgi šventė gražią sukaktį – tai buvo 20-asis „Artkart“ sezonas. Jame sėkmingiausiai pasirodė Andrius Paškevičius, kuris tikisi, kad ir ART-120 kategorijoje kitąmet dalyvių kompanija bus gausesnė. „Mes šiemet gyvenome kiek lengvesniu ritmu, tačiau pavasarį tikimės sugrįžti su dviguba jėga“, - teigė T. Vaitkevičius.
Ne tik lietuvius, bet ir kitų šalių sportininkus suburia „Rotax Max Challenge“ taurė. Šiemet etapuose dalyvavo daugiau nei 100 lenktynininkų, o „Rotax Micro“ klasėje kovojo net 42 sportininkai! Nugalėtojais tapo Majus Mazinas („Rotax Micro“), Arnas Čaplikas („Rotax Mini“), Maximas Schurko („Rotax Junior“), Oskaras Savicki („Rotax Senior“), latvis Emilis Akmenis („Rotax DD2“) ir Andrius Austinskas („Rotax DD2 Masters“). Andriaus tėvas Romas Austinskas nuo pat šalies kartingo federacijos įkūrimo 1999 metais buvo jos vadovas, tad sūnui nebuvo daug pasirinkimo kelių: „Aš su kartingu augau nuo vaikystės. Buvau padaręs kelerių metų pertrauką, tačiau vėl su malonumu sugrįžau. Ir tikrai smagu matyti kasmet vis labiau augančią bendruomenę, daugiau profesionalumo ir kaskart atkaklesnę kovą“, - sakė nugalėtojo taurę atsiėmęs A. Austinskas.
Tokia technika, kokia buvo važiuojama prieš šešias dešimtmečius, dabar jau nebelenktyniaujama. Tačiau šie metai buvo puiki proga ištraukti iš garažų apdulkėjusius rėmus ir užvesti senutėlius variklius – šiemet į varžybas grįžo dvi „Retro“ klasės, kurių dalyviai verti ypatingos pagarbos. Nors nugalėtojais tapę Kęstutis Jankauskas („Retro Minsk“) ir Vladas Germanavičius („Retro ČŽ“) tikrai nebuvo vyriausi sportininkai, tačiau jiems reikėjo daug pavargti, kad aplenktų tuos, kuriems šis sezonas ir „Retro“ klasių lenktynės tapo galimybė vėl susitikti su senais draugais ir daug kam įrodyti, kad 55, 60, 65 metai – tikrai ne riba šiame sporte. Patys „Retro“ klasių atstovai atskleidžia, kad po savotiško renesanso, kalbų apie ruošiamą techniką būsimų metų lenktynėms girdėti vis daugiau.
O šventės kulminacija tapo BMW Lietuvos kartingo čempionato apdovanojimai. Šalies čempionais 2022 metais tapo Kristupas Stasionis („Micro“), Ainis Vibriantis („Mini“), Markas Šilkūnas („OK Junior“), Jokūbas Bagdonavičius (OK), Kajus Šikšnelis (KZ2) ir Vytautas Adomaitis („KZ2 Masters“).
Pajėgiausi galingiausių klasių lenktynininkai šį sezoną jau išbandė jėgas ir žiedinėse automobilių lenktynėse: „Grįžti į kartingą labai smagu. Todėl džiaugiuosi, kad pavyko suderinti galimybę važiuoti užsienio trasose „Porsche“ automobiliu ir dalyvauti beveik visose kartingo lenktynėse namuose. Konkurencija Lietuvoje tikrai auga ir „pasistumdyti“ sportine prasme reikėjo kiekvieną kartą“, - teigė dar vieną šalies čempiono titulą iškovojęs Kajus Šikšnelis iš „SJ Motorsport“ komandos. Būtent ši ekipa tapo komandinės įskaitos nugalėtoja, aplenkusi „Siųsk pigiau - Pilėnai Racing“ ir „Paske Racing“ sportininkus.
Šalies kartingo federacija jau baigia dėlioti žiemos mėnesiais planuojamų rengti žiemos taurės etapų tvarkaraštį, o 2023-iųjų sezono datos irgi netrukus bus patvirtintos. Jų laukia visi: prie gausaus būrio turėtų prisidėti nemažai šiemet „Baby“ klasėje važiavusių pačių jauniausių sportininkų, o visų be išimties kitą sezoną lauks ir principinės kovos su kaimynais – Baltijos šalių taurės varžybose numatyti trys etapai, po vieną Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.
Suvalgę 60-mečio šventės tortą sportininkai ilgai ilsėtis negalės: naujas jų sezonas prasidės jau labai greitai. Ir galima neabejoti, kad jis bus dar įdomesnis.