2024-ųjų ralyje, kurio startas numatytas sausio 31-ąją, o finišas – vasario 7-ąją, Karolis Raišys startuos su jau ne kartą tokio tipo varžybose patikrinta technika. 1961-ųjų „Jaguar MKII“, po kapotu turintis 3,8 l darbinio tūrio 220 AG variklį, yra ne sykį jo ir šturmano Ovidijaus Meilūno ekipažą atvežęs į pergalę. Pavyzdžiui, 2023-ųjų „Monte Carlo Historique“ ralyje ekipažas buvo antras seniausių ralio automobilių klasėje, o absoliučioje įskaitoje, sudarytoje iš 285 dalyvių, iškovojo 6-ąją vietą. Iš viso „Monte Carlo Historique“ ralio trofėjų K. Raišio kolekcijoje ne vienas: dukart jis iškovojo pirmąją vietą, kartą pelnė antrąją.
Kaskart sugrįžti į Prancūzijos Alpėse vykstantį ralį sportininką traukia nuotykio noras. Varžybų užduotis – ne iš lengvųjų: istoriniu automobiliu tenka įveikti 2–3 tūkst. km, nusidriekusių kalnų serpantinais. Neretai eismo sąlygos čia būna tokios, kad viename greičio ruože gali laukti ir visiškai sausas asfaltas, ir sniego bei ledo ruožas.
„Rallye Monte Carlo Historique“ vyksta lenktynių laikui principu: greičio ruožuose dalyviai turi važiuoti tiksliai organizatorių nustatytu greičiu. Jis matuojamas keliasdešimt kartų dalyviams nežinomose vietose, tad sportininkai visą laiką turi išlaikyti tikslų greitį.
Siauruose kalnų keliukuose greitis nebūna didelis, siekia 40–50 km/val., dėl to tiesiose atkarpose ekipažai važiuoja lėtai, bet šitai lemia įdomų paradoksą. Jei tiesiose atkarpose automobiliai yra lėti, siauruose apsisukimuose lekia it akis išdegę, kad prisivytų organizatorių nurodytą vidutinį greitį.
Rezultatai skaičiuojami pagal baudos taškus. Bent sekundę per vėlai arba per anksti pravažiavęs organizatorių pažymėtą tašką greičio ruože, dalyvis gauna dešimtį baudos taškų.
„Greičio ruožai tikrai darbiniai. Posūkis po posūkio, vietomis yra ir sniego, ir ledo. Siaurose trasose kovojome dėl milisekundžių, žaidė įvairūs niuansai. O ir ralio grafikas taip suspaustas, kad neretai pervažiavimuose tenka lėkti dar greičiau nei greičio ruožuose“, – yra pasakojęs apie varžybų specifiką K. Raišys.
Žvalgytuvės Dakare
Laukiantis „Rallye Monte Carlo Historique“ ralis yra ne pirmosios varžybos, kuriomis K. Raišys pradės 2024-uosius. Su Vilniaus „Automuziejaus“ misija jis ateinančius metus pasitiks Saudo Arabijos smėlynuose, kur vyks Dakaro ralis.
Čia K. Raišio, kuris yra ir vienintelio tokio automobilių muziejaus sostinėje ambasadorius, laukia išskirtinė užduotis. Prieš trejus metus Dakaro ralyje startavo klasikiniams automobiliams skirta įskaita, kurioje varžosi sportininkai iš viso pasaulio, apsiginklavę senoviniais automobiliais.
Tad K. Raišys, kone didžiąją dalį sausio praleisiantis dykumose, pamėgins išsiaiškinti bei papasakoti gerbėjams Lietuvoje, kokie automobiliai ir vairuotojai važiuoja Dakaro ralyje, bei kaip jie įveikia sunkiausias pasaulio varžybas.
Daugiau trispalvių
Šiemet K. Raišį džiugina ne tik artėjantis iššūkis, kurį kasmet įsimyli vis daugiau automobilių sporto gerbėjų Lietuvoje. 2024-ųjų „Monte Carlo Historique“ ralyje startuos ne tik K. Raišio ir O. Meilūno duetas, bet varžysis ir dar du ekipažai iš Lietuvos.
„Man pagausėjusios lietuvių gretos labai glosto širdį, mat jaučiuosi savotišku šių varžybų ambasadorium Lietuvoje“, – kalba sportininkas.
Starto numerius išdalinę ralio organizatoriai 181 numerį suteikė Tado Vitkevičiaus ir Feliks Krivickij ekipažui, o dar vienas – Andriaus Vaitekūno ir Pauliaus Beniušio – duetas gavo 182 numerį.
„Labai smagu, kad ne vienerius metus sakęs, jog šitose trasose reikėtų daugiau lietuvių, pagaliau to sulaukiau. Bus gražu žiūrėti į mūsų trispalvę“, – kalba K. Raišys.
Nušluostė nosį ir portugalams
„Monte Carlo Historique“ ralis – ne vienintelis, kuriame K. Raišio ir O. Meilūno vardai – čempionų sąrašuose.
Šiemet rugsėjį sportininkai dalyvavo Portugalijos istorinių automobilių ralyje „Rally de Portugal Historico 2023“. Antrąsyk savo karjeroje šiose varžybose startavęs K. Raišys parodė, ką gali kadaise greičiausiu pasaulyje sedanu vadintas „Jaguar MKII“.
„Paprastai klasikinių automobilių raliai vyksta tikslaus važiavimo principu, kai reikia laikytis vidutinio greičio. Bet su tokiu senu automobiliu kaip mūsų vietų važiuoti tuo vidutiniu greičiu beveik nėra – tenka spausti maksimaliai“, – įspūdžiais po įveiktų 2 tūkst. ralio kilometrų pasakojo K. Raišys.
Spaudė ne veltui: ekipažas klasikinių automobilių kategorijoje užėmė pirmąją vietą, o absoliučioje ralio įskaitoje buvo 21-i.
Prestižinės varžybos
26-asis „Monte Carlo Historique“ ralis ateinančiais metais prasidės prabėgus vis trims dienoms po šiuolaikinio Monte Karlo ralio finišo. Varžybas organizuojantis Monako automobilių klubas žada intriguojančią trasą, priviliosiančią daugybę dalyvių, vairuojančių originaliojo Monte Karlo ralio automobilius.
Dar 1911 metais Monako princas Albertas I-asis nusprendė, kad ralis būtų puiki proga pademonstruoti automobilių pažangą ir, tuo pačiu, privilioti turistų į Monaką. Istorinei technikai skirtas ralis „Monte Carlo Historique“ atsirado 1998 m. Nuo tada kasmet organizuojamose varžybose dalyvauti gali tik originaliai „Monte Carlo“ ralyje dalyvavę automobiliai, pagaminti iki 1983 m.