Per visą pasaulio transporto istoriją gyvavo daugybė įvairiausių automobilių modelių ir jų pavadinimų. Tačiau kai kurių iš jų likimas – kardinaliai skirtingas. Pavyzdžiui, ar žinote tokį sedaną kaip „Chevrolet Epica“? Ne? Jis buvo gaminamas beveik metus. O ar esate girdėję apie „Ford Mustang“? „Porsche 911“? Kai kurie modeliai šiame pasaulyje taip ir nesužydi, o kai kuriems lemta gyventi amžinai.
Prisimindamas ikoniškus ir metų metus gyvuojančius modelius, automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas neleidžia sau pamiršti ir žemiškų, mus vežiojančių transporto priemonių, net ir tokių, kaip antai „Volkswagen Passat“.
„Nuo pirmojo modelio šie automobiliai nepakeitė savo idėjos, tikslo, auditorijos ir jau skaičiuoja dešimtmečius“, – sako žurnalistas.
Laidos „Autopilotas“ žurnalistas Egidijus Babelis sako, jog ilgametį vardą turinčių mašinų galima rasti kasdienių kelionių metu, tačiau išgirdęs žodį „ikona“ mano, kad čia reikėtų kalbėti apie kitą transporto priemonių grupę.
„Tai išskirtiniai, istoriniai modeliai, kurie galbūt nėra skirti tiesiog važiuoti, bet daug reiškia automobilizmo istorijai, turi savo gerbėjų ir dėl ilgamečio palikimo gamintojai nenori jų atsisakyti. Tai tokie mohikanai kaip G klasės „Mercedes-Benz“ ar „Ford Mustang“, – sako žurnalistas.
Ilgamečio modelio receptas
Vieni automobiliai, tokie kaip anksčiau minėtas „Ford Mustang“, yra gaminami dešimtmečiais ir lieka amžinomis legendomis. Šis modelis užima ypatingą vietą tiek „Ford“ prekių ženklo, tiek viso automobilizmo istorijoje. Debiutavęs dar 1964 metais, jis įsiamžino kaip bendrovės ilgiausiai gaminamas automobilis, kurio charakteris jau tapo neatsiejamu laisvės ir kelionių simboliu bent kelioms kartoms.
O kiti automobiliai tiesiog nugrimzta į užmarštį jau per pirmuosius gamybos metus.
„Dingsta dėl to, kad praeina mada“, – konstatuoja E. Babelis ir iš karto duoda pavyzdį: „Po truputį nyksta sedanai ir universalai. Iš rinkos jau kone pradingo minivenai. Jie tiesiog nepateisina lūkesčių ir turi per mažai pirkėjų.“
Tačiau ilgai rinkoje gyvuojantys modeliai – skirtingi. Vieni – visureigiai. Tokie kaip „Land Rover Defender“. Kiti – sportiniai kupė modeliai, kaip „Mustang“. Tad kaip sukurti ilgamečio modelio receptą? J. Lengvinas sako, kad į teisingo automobilio receptą įeina daugybė ingredientų: „Nuoseklus modelio tobulinimas, įsiklausymas į auditoriją, buvimas rinkos lyderiais, vertybių komunikavimas, patikimumas, kaina, prestižas.“
Visa tai yra sudedamosios sėkmingą pardavimo istoriją turinčio gaminio dalys. O kad tai ne viskas, ką privalėtų apmąstyti gamintojai, kurdami ateities ikoną, leidžia suprasti E. Babelis.
„Būtina turėti gerbėjų auditoriją, o kartais net ir išlaikyti statusą. Pavyzdžiui, „Ford Mustang“ jau gamybos pradžioje pasauliui parodė, kad automobilis neturi būti vien tik transporto priemonė ir kad net jaunos šeimos gali sau leisti galingą, išskirtinį, emocijų suteikiantį automobilį. Su ta pačia idėja jis toliau gaminamas ir mėgstamas“, – pastebi žurnalistas.
Kurių istorija sėkmingiausia?
Kad sėkmingam ir ilgamečiam modeliui reikalingas gerbėjų ratas bei auditorija, įrodo net išsiskiriančios transporto rinkos ekspertų nuomonės. Paklausus, kokį automobilį jie išskirtų kaip vieną iš ikoniškiausių, abu atsako skirtingai.
„Turbūt „Golf“ ir „Corolla“. Jų ikoniškumas susijęs tiek su ilgamete istorija, tiek su neįtikėtinais pardavimo skaičiais“, – sako J. Lengvinas. Ir čia pašnekovas nė kiek neklysta. Naują „Golf“, 2021-ųjų duomenimis, pasaulyje per visą pardavimo istoriją yra įsigiję net 25 mln. pirkėjų. Tais pačiais metais bendrovė „Toyota“ buvo pardavusi 50 mln. „Corolla“ automobilių – šiuo metu tai yra daugiausiai kartų parduotas modelis istorijoje.
Tačiau ne visi ikoniškumą vertina skaičiais. Fotografas E. Babelis pirmą vietą skiria „Ford Mustang“ modeliui.
„Tai pirmas raumeningas automobilis, jau savo debiuto metu tapęs greičiausiai parduodamu modeliu. Jis išsyk pritraukė auditoriją savo išorės dizainu, dinamika ir teikiamomis emocijomis. Šias savybes puikiai atkartoja iki šiol“, – su susižavėjimu kalba apžvalgininkas.
Įdomu tai, kad kol didžioji dalis gamintojų į rinką leidžia mažalitražius variklius, „Ford“ kūrėjai laikosi kitokio požiūrio. Neseniai pristatytas naujos kartos „Mustang“, kuriame montuojamas naujas 5 litrų legendinės V8 komponuotės atmosferinis variklis. Jei vien tokio variklio pajusti visoms emocijoms dar bus per mažai, jį galima derinti su 6 pakopų mechaninę pavarų dėže. Taip pat galima rinktis ir automatinę transmisiją.
Kas toliau?
Abu žurnalistai sutinka, kad šiuo metu nemenka dalis gamintojų dar ieško savo ateities kelio. „Vokiečiai atrodo kiek sutrikę. Lyg ir įsipareigojo elektrifikuotis, o tada pristato dyzelinu varomą „Passat“. Prancūzai taip pat sumišę – iš rinkos išimami geri vidaus degimo varikliai, o hibridai ir elektromobiliai – nežiba. Japonai – genialiausi pasaulio inžinieriai, bet ne elektrikai. Kinams niekada nepavykdavo pagaminti normalios mašinos su vidaus degimo varikliu, o dabar su savo naujais elektromobiliais pradeda konkuruoti su Vakarų pasauliu“, – dėsto E. Babelis.
J. Lengvinas tvirtina, kad apskritai sunku aiškiai įvardyti teisinga linkme žengiantį gamintoją. „Gal labiau galiu pasakyti, kas nuvilia. Nuvilia tie, kurie deda per mažus variklius. Pastarieji yra per silpni tiems automobiliams, kuriuose atsiduria, o sąnaudos siekia neprotingus skaičius. Tokiu atveju kyla klausimų ir dėl tų motorų ilgaamžiškumo. Aš suprantu ekonominį tokių sprendimų pagrįstumą, tačiau vis dar pasitaiko blogai veikiančių ir kartais net ekonomiško rezultato neduodančių automobilių“, – pažymi apžvalgininkas.
Ko gero, būtent dabar yra pereinamasis transporto industrijos etapas. Kur pasuks gamintojai – parodys laikas. Gal hibridiniai ir mažalitražiai automobiliai užkariaus rinką, gal įsitvirtins elektromobilių era, o gal netikėtai bus išrasta pigi ir visiems prieinama vandenilio gavybos technologija, kuri sukels revoliuciją ir vėl sumaišys kortas, svarsto apžvalgininkai. Tačiau reikia ne tik transporto priemonių, galinčių nuvažiuoti iš taško A į tašką B, bet ir tų, kurios sužadina emocijas. Reikėjo anksčiau, reikės ir ateityje.
„Ploju atsistojęs tiems, kurie vis dar suteikia vairuotojams neracionalaus džiaugsmo: „Porsche“ žadėjo 911 modelį gaminti su vidaus degimo varikliu tol, kol tai bus įmanoma, „Ford“ pristatė atnaujintą, tik V8 motoru varomą „Mustang“, o „Ferrari“ pažadėjo išsaugoti V12 variklius vien dėl emocijos“, – su šypsena pokalbį baigia J. Lengvinas.