Pirmas kartas tarp profesionalų
Rugpjūčio 10 dieną „Nemuno žiede“ vyks trečiasis „Ring Challenge“ etapas, skirtas kylančioms žvaigždėms. Čia dėl pozicijų sprinto lenktynėse kovos „Liqui Moly“ Lietuvos mėgėjų žiedinių lenktynių čempionato dalyviai, dėl Lietuvos „Time Attack“ čempiono titulo kovojantys lenktynininkai bandys įsukti greičiausią trasos ratą. Dėl rekordų aukščiausioje PRO kategorijoje tradiciškai kausis tokie kovinius monstrus pilotuojantys lenktynių mochikanai kaip Ramūnas Čapkauskas, Mantas Matukaitis, Edivas Einikis, Aurimas Mištautas. Tačiau čia yra ir dar viena, šiam sezonui išgryninta STC įskaita standartiniams automobiliams ir pradedantiesiems sportininkams, leidžianti pigiai patekti į aukščiausio lygio lenktynių sūkurį tarp profesionalų, kurie kylant karjeros laiptais padės pasirinkti teisingą kryptį olimpo link.
Lietuvos „Time Attack“ čempionato STC įskaita, išskirstyta į dar keturias klases pagal variklio darbo tūrį skirta lenktyniaujantiems standartiniais automobiliais. Organizatoriai ją pozicionuoja kaip pirmąją pakopą į žiedines lenktynes, leidžiančią susipažinti su važiavimu profesionaliai lenktynėms pritaikytoje trasoje. Čia nereikia specialiai paruošto automobilio, galima važiuoti kad ir su kasdiene mašina. Saugumui gana pavojingoje „Nemuno žiedo“ trasoje užtikrinti – trys greičio mažinimo zonos prieš pat pavojingiausias vietas. Dalyviams skiriama daugiau nei valanda gryno važiavimo trasoje, dalyvių grupės suskirstytos pagal automobilių paruošimą ir pajėgumą, kad dalyviai kuo mažiau trukdytų vienas kitam. „Time Attack“ tikslas – parodyti kuo geresnį vieno rato įveikimo laiką. Nugalėtojai maudosi šampano pursluose.
Mokymuisi superautomobilio nereikia
„Ko reikia norint pradėti lenktyniauti šiose lenktynėse? Pirmiausia tai noro, aistros automobilių sportui ir užsidegimo tobulėti. Žinoma, pageidautina turėti techniškai tvarkingą automobilį, tačiau tai jau antras punktas“, - labai paprastai reikalavimus pirmajam startui nupiešia jau ne pirmus metus „Time Attack“ varžybose daugmaž standartiniu 3 serijos E36 kėbulą turinčiu BMW lenktyniaujantis Laurynas Zopelis.
„Pradžioje labai sportiškas automobilis nebūtinas. Reikia susipažinti su sportišku važiavimu, išsiaiškinti ar tau tai patinka ir sugebėti susitaikyti, kad esi toli gražu ne toks greitas, kaip galvoji važiuodamas gatvėje“, - Laurynui besišypsodamas antrina dyzeliniu „Volkswagen Golf“ antrąjį sezoną lenktyniaujantis Marius Luckus.
Pašnekovai sako, kad pirmasis startas turėtų būti skirtas susipažinti su greitu važiavimu trasoje. Automobilio pajėgumas šiam reikalui ne toks svarbus. Vis vien didžiausią reikšmę rezultatui turi vairuotojo gebėjimai, o ne technika, ir technika turi tobulėti paskui vairuotoją, o ne atvirkščiai.
„Pirmąjį kartą važiuojant į trasą reikia susitvarkyti su sportinio vairavimo niuansais: tai atsirinkti patogią sėdėseną, kad neapsikrautum pašalinėmis mintimis apie tai, kad nepatogu ar kažko nesimato, reikia išlavinti savo periferinį matymo lauką, nes trasoje važiuoji ne vienas, būna čia ir greitesnių, ir lėtesnių varžovų. Ir svarbiausia – nepasiduoti emocijoms ir nepradėti lenktyniauti su kitais, kas gali privesti prie didelių klaidų. Ir pirmą kartą trasoje nereikia lėkti it akis išdegus ir ieškoti ribų. Reikia susirasti sau komfortišką tempą ir tada jau šlifuoti trajektorijas, karpyti sekundes nuo savo laiko. Ribų ieškojimas brangiai kainuoja taisant automobilį po avarijos“, - patarimais pirmajam kartui pasidalino L. Zopelis.
Svarbiausia saugumas ir technikai tvarkinga mašina
Praėjusiais metais pradedančiųjų važiavimus įterpti į profesionalių lenktynių sūkurį pradėję „Ring Challenge“ organizatoriai tai padarė toli gražu ne šiaip sau: tarp profesionalų patekę pradedantieji, matydami, kaip dirba patyrę lenktynių vilkai patys tobulės greičiau. O juk ir profesionalai Lietuvoje toli gražu ne aukštai danguje sklandančios žvaigždės, o noriai bendraujantys ir patirtimi besidalijantys žmonės. Vienas iš tokių, prieš kelis metus skynęs pergales aukščiausios lygos varžybose, dabar kasdien konstruojantis greičiausius automobilius Lietuvoje, o savaitgaliais savo „Porsche Boxster“ trasose lakstantis Vytas Bilinskas kone kiekvieną „Ring Challenge“ savaitgalį savanoriškai dirba konsultantu: laisvo laiko neturi, mat sukiodamasis į kairę ir dešinę vis atsakinėja tiek į techninius, tiek į su vairavimu susijusius smalsuolių klausimus ir yra visada pasiruošęs patarti. Pradedantiesiems jis pataria pasirūpinti automobilio saugumu ir nepagailėti bent poros valandų laiko garaže prieš startą:
„Automobilių sporte svarbiausia yra saugumas. Prieš lenktynes būtina savo automobiliui patikrinti stabdžių diskų būklę, stabdžių žarnelių ir vamzdelių būkle, pasikeisti stabdžių skystį į aukštesnės virimo temperatūros, pageidautina įsidėti gero gamintojo naujas stabdžių kaladėles. Jų turėtų pakakti visai dienai važiuojant po porą greitų ratų ir porą aušinantis. Pirmąjį kartą į trasą lėkti galima su bet kokiomis padangomis, kad tik jos būtų geros, pageidautina naujos. Vairuotojo saugumui reikia gero gamintojo šalmo. Ir galiausiai kad automobilis nežūtų pirmuose ratuose, į trasą reikia atvažiuoti su naujai pakeista alyva. Jos lygis turi būti maksimalus, dar geriau, jei bus keli milimetrai virš maksimalaus lygio. Automobilis turi būti tvarkingas, negali būti jokio skysčių nuotėkio“, - savo patirtį startuosiantiems pirmuosius kartus išbėrė Vytas Bilinskas ir dar papildė daiktų, privalomų pasiimti į lenktynes atmintine: tai domkratas, raktas ratams atsukti, manometras, pirštinės, plastikinės juostelės, lipni sandarinimo juosta, stabdžių sistemos ploviklis, servetėlės ir purškalas stiklams nuo ištiškusių vabzdžių nuvalyti.
Kiek kainuoja lenktynių savaitgalis?
Vieša paslaptis, kad automobilių sportas yra brangiausias iš visų sportų? Tad ar reikia startui „Ring Challenge“ „Time Attack“ važiavimuose taupyti visus metus ir paaukoti atostogas? Bent jau lenktynininko karjeros aušroje – toli gražu ne. Startinis mokestis – 70 eurų. Už tuos 70 eurų kiekvienas STC įskaitos dalyvis gauna daugiau nei valandą laiko važiavimo profesionaliai įrengtoje lenktynių trasoje su visa saugumo infrastruktūra, budinčiais medikais, automobilius evakuojančiais tralais.
„Neskaičiuojant kiek ir kokių išlaidų būna iki lenktynių, tai pati lenktynių diena kainuoja nei daug nei mažai: 70 eurų startinis mokestis, panašią sumą išleidžiu ir degalams. Jos, žinoma, priklauso nuo automobilio. Vieni suvartoja daugiau, kiti - mažiau. Dar 10-15 eurų išleidžiu maistui“, - savo lenktynių savaitgalio biudžetą atskleidė L. Zopelis.
Daugiau patirties turintys sportininkai pataria pradedantiesiems neišlaidauti ir per daug neruošti savo automobilių pirmajam startui. Tereikia pasirūpinti tvarkinga automobilio technine būkle, o ko reikės norint greitėti, parodys pirmosios lenktynės.
O lenktynės pavažiavusiems – tarsi narkotikas. Tada jau nori nenori galvoje megsis planas, kaip pagreitinti automobilį. Didžiausią efektą suteikia padangos. Toliau – efektyvūs sportiniai stabdžiai. Greitai lėkti galima ir su ne itin galingu automobiliu.
O įsivažiavus jau galima pradėti galvoti ir apie greitesnį, sportiškesnį automobilį, didesnę galią, papildomas treniruotes. O čia jau pasirinkimui atsiranda daug krypčių, į kurias gali padėti nukreipti profesionalai. Pradedantys lenktyniauti „Ring Challenge“ serijoje nori nenori įsilieja į Lietuvos lenktynininkų bendruomenę, kurios nariai padeda vieni kitiems kopti karjeros laiptais. Antroji pakopa po „Time Attack“ varžybų – startas „Liqui Moly“ Lietuvos mėgėjų žiedinių lenktynių čempionate. Toliau – „Dynami:t“ Lietuvos žiedinių lenktynių čempionatas, kuris jau gali vesti į aukščiausio lygio lenktynes užsienio šalyse.