Granata – dar kitaip vadinama pusašio šarnyru. Kiekvienas automobilis turi mažiausiai po dvi išorines ir dvi vidines granatas. Granatos yra skirtos perduoti sukimo momentą į automobilio ratus, kartu sugebant tai padaryti nepaisant visų kelio nelygumų. Kiekviena granata yra sudaryta iš kieto metalo kuris yra tepamas tepalu, visa tai yra saugoma apsauginės gumos kuri išlaiko tepalą viduje, sutepa judančias dalis bei apsaugo nuo purvo ir drėgmės. Protingai eksploatuojant automobilį, važinėjant normaliai ir nesvilinant padangų ant asfalto susukus ratus granatos paprastai laiko ilgai ir retai yra keičiamos. Dažnesnis atvejis yra granatų apsauginių gumų plyšimas, apie tai pakalbėsime detaliau straipsnio viduje, o dabar pademonstruosime kaip atrodo vidinė granata ir išorinė granata bei kur jos randasi.
Žemiau pateikiame nuotrauką kaip atrodo vidinė granata:

Vidinė granata - pusašio šarnyras
Išorinė granata, pusašio šarnyras:

Išorinė granata su paskilinėjusia apsaugine guma
Naujos granatos komplektas parduodamas pilnas – tai yra granata, guma, tepalas, sąvaržos bei nauja veržlė ir vidinis tvirtinimo žiedukas kaip parodyta žemiau:
Naujos granatos komplektas - nauja granata, tepalas, guma, nauja veržlė bei sąvaržos gumai
Išorinių granatų keitimas – kaip žinoti kad granatą, pusašio šarnyrą reikia keisti?
Dažnu atveju trūkus apsauginei gumai, į gumą patenka visokio purvo, drėgmės, sniego ir smėlio kas laikui bėgant sugadina granatą ir ji pradeda traškėti ant posūkių, pradžioje tik pilnai susukus granatą o paskui problemos nesprendžiant pakanka ir vos pasukti vairą kad ji pradėtų traškėti. Taip, kad jei pradėsite girdėti traškesius sukant į vieną ar į kitą pusę – tai bus ženklas kad greitu laiku reikės keisti granatą.
Žemiau pateikiame nuotrauką kaip atrodo plyšusi granatos guma:

Plyšusi apsauginė išorinės granatos arba pusašio šarnyro guma

Suplyšusi apsauginė granatos guma
Paprastai būna sunku nustatyti kuri granata sugedusi, ypač jei apsauginė guma nėra plyšusi, kaip tai padaryti ir kaip patikrinti granatą labai gerai demonstruojama video žemiau:
Žemiau esančiame video faile labai aiškiai rodoma kaip net neplyšusi guma o granata gali būti sugedusi ir jau reikalauti keitimo
Taip reikia pastebėti, kad laiku pastebėjus plyšusią gumą, ypač jei važinėjate vasarą sausais keliais, granatą galima išgelbėti laiku pakeitus apsauginę gumą.
Išorinių granatų keitimas
Išorinė granata paprastai genda kur kas dažniau nei vidinė, dėl sukamųjų ratų judesių, dažnai ratai yra sukami iki galo todėl greičiau dėvisi išorinės granatos apsauginė guma nes juda kur kas labiau visomis kryptimis lyginant su vidine granata. Plyšus apsauginei granatos gumai būtina kuo skubiai sutvarkyti ir keisti ją, ypač lietingu, rudeniniu ar žiemos oru kai kelyje daug drėgmės ir purvo. Kadangi apsauginė guma, ir tepalas kuris tepa granatos vidaus mechanizmą yra sumaišomas su smėliu ir purvu – taip yra greitai sugadinama granata ir jau nepakanka pakeisti vien tik apsauginės gumos, bet reikia keisti ir visą granatą. Granatos apsauginė guma paprastai kainuoja iki 20 litų, o granata bent tris kartus brangiau.
Keičiant išorinę granatą kurios apsauginė guma suplyšo, ir nežinote tiksliai kada tai įvyko, bet granata dar ant posūkio netraška, paprašykite kad meistrai kurie keis ją, būtinai praplautų granata nefrasu ar bent jau vandeniu ir paskui labai gerai išpūstu likučius suslėgtu oru. Tik taip pakeičiant gumą ir sudedant naują tepalą granata laikys ir bus išsaugota senoji, naujos keisti nereikės, bet jei sudėsite granata kuri bus pilna purvo ir smėlio, nepasaint to kad sumokėsite už darbą, ilgai tokia granata nelaikys.
Žemiau matote kaip mūsų servise yra keičiama granata kurios apsauginė guma buvo plyšusi – granata yra praplaunama aukštu slėgiu nefrasu, o paskui išvaloma suslėgtu oru. Matome jog nuimta vidinė granata ir jos guma, taip buvo daroma todėl kad granatos išorinės nukalti nepavyko.

Išorinės granatos plovimas nefrasu

Praplauta išorinė granata - be tepalo ir be purvo viduje
Jei vis tik reikėjo išimti pusašį tam kad pakeisti granatą ar granatos gumą, žemiau pateiktame video galite pasižiūrėti statyti visą pusašį į vietą:
Vidinių granatų keitimas – kaip žinoti kad reikia keisti vidinę granatą?
Vidinių granatų būna įvairių, vienas skalauja ir tepa greičių dėžės tepalas, kitos yra tepamos tokiu pačiu tepalu kaip išorinės granatos, nors jų struktūra yra visiškai skirtinga nors pats principas pačios yra toks pats kaip išorinės granatos. Ji yra skirta tam kad automobilis važiuodamas per kelio nelygumus, bei sukdamas į šonus vis tiek perduotų variklio sukimo galią į ratus ir taip automobilis važiuotų. Juk įsivaizduokite – važiuojant per nelygumus, ar susukus pilnai vairą, atstumas nuo variklio iki rato keičiasi – čia ir padeda vidinė granata kuri šiek tiek vaikšto. Sugedus vidinei granatai, paprastai pradedama justi vibracija net tiesiame kelyje. Važiuojant tiek didesniu tiek žemesniu greičiu jaučiamas stiprus vibravimas tiek vairo mechanizme tiek visame automobilio kėbule. Priklausomai nuo pakabos konstrukcijos, vieniems automobiliams vibracija būna stipresnė – kitiems mažesnė.
Kaip atrodo vidinė granata – labai gerai demonstruojame žemiau pateiktame video faile, ten aiškiai parodoma granatos konstrukcija ir iš ko ji yra sudaryta – prašome pasižiūrėti:
Vidinių granatų keitimas
Keičiant vidinę granatą visuomet reikia ištraukti pusašį, vadinasi norint ją pakeisti reikės atsukti ir išorinę granatą. Vidinė granata tai yra tarsi triodas, trys ratukai su guoliukais padarytais iš metaliniu strypų. Šie ratukai laisvai juda pirmyn ir atgal vidinės granatos apkaboje, bet dėl formos apkabos vis tiek perduoda sukimo momentą į ratus todėl automobilis ir važiuoja nepaisant visų nelygumų ar posūkių.
Apsauginių granatos gumų keitimas
Keičiant apsauginę granatos gumą yra tiek pat darbo kaip keičiant ir pačią granatą. Perkant gumą – komplekte ieškokite pačios granatos gumos, tepalo ir dviejų sąvaržų. Kiekvieną kartą keičiant granatos gumą būtina sutepti ją. Dažnu atveju pavyksta numušti išorinę granatą ir pakeisti gumą, bei uždėti granatą, tik būna taip kad senosios granatos numušti nuo pusašio neina. Viduje esantis fiksavimo žiedelis nuo amžiaus išsiplečia ir granatos nukalti neina net įspraudus pusašį į spaustuvus, tokiu atveju tenka nuimti vidinės granatos tripodą ir taip uždėti gumą per vidų, nenuimant išorinės granatos.
Žemiau pateikiame video kuriame labai gerai pademonstruota kaip reikia keisti apsauginės granatos gumą:
Reziume ir išvados
Tiek išorinė granata tiek vidinė granata yra svarbus pakabos komponentas ir dalis kuri įtakoja ratų sukimąsi. Keičiant suplyšusią apsauginę granatos gumą paprašykite, kad senoji granata būtų praplauta nuo žvyro ir purvo. Jei įtariate, kad granata traška ar jaučiate vibraciją, kreipkitės – padėsime nustatyti gedimą o kartu ir reikalui esant kokybiškai pakeisime vidinę ar išorinę granatą.
Žemiau pateikiamas keletas įdomesnių granatų keitimo nuotraukų, keičiant išorines granatas, keičiant vidines granatas, praplaunant keičiamas granatas ar keičiant apsaugines granatų gumas.
Už leidimą naudoti informacija labai dėkojame
autoserviso 007 meistrams
