Jei anksčiau į ekonomiškumo varžybas labiau verždavosi mažų, kompaktiškų automobilių vairuotojai, tai dabar kelią į jas randa ir komercinės transporto priemonės, kaip „Nissan Navara“, kurią vairavo „Nissan Nordic Europe“ Mindaugo Plukio ir Egidijaus Babelio ekipažas.
„Žinia, absoliučioje įskaitoje nepretenduotume į aukštus rezultatus, juolab, prizininkų gretas, - po finišo sakė M. Plukys, vairavęs didžiausią šiose taupumo paieškose - 2,3 litro darbo tūrio dyzelinį variklį turinčią naujausio modelio „Nissan Navara“, kuri vien išvaizda ryškiai išsiskyrė iš viso margo automobilių parko bei atkreipė ne tik varžovų dėmesį.
Bendrovės „Nissan Nordic Europe Oy“ komunikacijos Baltijos šalims vadovas M. Plukys ne mažiau nei pasiektu rezultatu (7,49 litro dyzelino100 km) džiaugėsi nepadaręs klaidų, pagal renginio nuostatus galėjusių virsti papildomais išeikvoto kuro gramais. Ekipažas turėjo pagrindą džiaugtis, nes pikapų segmente tokių žemų sąnaudų dar nėra buvę.
Pažymėtina, jog naujosios „Navara“ 2,3 l dCi variklis 24 % efektyvesnis už savo pirmtaką, o jo taršos ir kuro sąnaudų rodikliai - mažiausi visame segmente. Modelių su mechanine pavarų dėže CO2 emisija - vos 169 g/km. Tokius parametrus padeda pasiekti dviejų turbokompresorių technologija, o tai visiška naujiena pikapų sektoriuje. Beje, ji lemia ir mažesnę automobilio taršą, nors tam neaukojama variklio galia (190 AG ir 450 Nm), įgalinanti gabenti krovinius iki 1 tonos ir tempti priekabas iki 3,5 tonos.
Abu komercinio automobilio ekipažo nariai tvirtino, jog organizatorių itin aukštai iškelta aplinkosauginių reikalavimų kartelė, suteikusi kelialapį į taupumo paieškas tik su „Euro 6“ normatyvus atitinkančiais automobiliais, juos tik dar labiau skatino dalyvauti žygyje.
„Palyginti dar neseniai didele vertybe laikę „Euro 4“ normatyvus atitinkančius automobilius ir raginę jų vairuotojus dalyvauti ekonominiuose žygiuose, šiandien orientuojamės į aukščiausius aplinkosaugos parametrus, - sakė vienas pagrindinių šio renginio organizatorių Valdas Juozas Vilūnas. – Galite tai laikyti mados klyksmu, galite tai įvardinti kaip nuoseklų rūpestį visus mus supančia gamta ir pastangomis bent jau tokią ją išlaikyti ateities kartoms“.
Susirūpinimą oro taršos problemomis demonstruoja ne tik ekonominio žygio organizatoriai. Tai akcentuoja ir Europos Sąjungos speciali komisija, kuri, siekdama gerinti oro kokybę Senajame žemyne, yra nustačiusi emisijų normas visiems naujų automobilių gamintojams ir importuotojams. Tai liečia tiek lengvąjį, tiek komercinį transportą. Tačiau Lietuvoje siūlymai bei svarstymai apie taršos normas ir automobilių apmokestinimą, ekologiškų transporto priemonių įsigijimo skatinimą dažniausia užstringa biurokratiniuose koridoriuose. Nepaisant net to, kad Europos komisija remia valstybių ekologiškos infrastruktūros vystymo projektus bei ragina jų vyriausybes daugiau dėmesio teikti aplinkos apsaugai bei oro taršos mažinimui.
Naujiems automobiliams kasmet vis keliami nauji, griežtesni emisijų reikalavimai. Kelių transporto išmetamas CO2 kiekis sudaro net vieną penktadalį viso išmetamo anglies dvideginio kiekio Europos Sąjungoje. Nors 2012 m. fiksuotas emisijų lygio kritimas 3,3%, tačiau tuometinis lygis vis dar buvo 20,5% didesnis, nei 1990 metais. Transporto sektorius - vienintelė šaka, kurios emisijos kasmet vis dar auga. Lengvieji komerciniai automobiliai išmeta beveik 15% bendro Europos sąjungos CO2 kiekio.
Todėl neverta stebėtis didžiulio atgarsio susilaukusiu kai kurių gamintojų emisijų ir kuro sąnaudų duomenų neatitikimu deklaruojamiems.
Lietuvoje kol kas tokie tyrimai dar nėra atliekami, todėl VšĮ „Saugus ratas“ jau dešimtmetį rengiami ekonominiai žygiai padeda bent iš dalies užpildyti šią spragą ir atskleisti tikrąsias naujų automobilių kuro sąnaudas, svarbias automobilį parduodančiam, o dar labiau – jį perkančiam.