Šis draudimas yra vienas pagrindinių ES Žaliojo kurso tikslų, siekiant iki 2050 m. pasiekti anglies dioksido neutralumą. Tačiau kritikai perspėja, kad tokia kryptis gali turėti reikšmingų neigiamų padarinių automobilių pramonei, darbo vietoms ir vartotojams.
Tai ypač gali paveikti šalis, kuriose automobilių gamyba yra svarbi ekonomikos dalis. Jau dabar matomi tokios politikos padariniai – mažėja darbo vietų, o Europos automobilių gamintojai praranda savo konkurencingumą.
Ekologiškai, bet atsakingai
ELP pabrėžia, kad remia tvarią plėtrą ir ekologines inovacijas, tačiau mano, kad siūlomi pokyčiai turi būti realistiški ir proporcingi.
Frakcijos teigimu, radikalūs sprendimai gali sukelti didelį spaudimą verslui bei gyventojams. Vietoj plataus masto vidaus degimo variklių draudimo ELP siūlo skatinti ekologiškesnių variklių ir alternatyvių degalų kūrimą bei plėsti iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių naudojimą. Šios alternatyvos galėtų užtikrinti sklandesnį perėjimą prie anglies dioksido neutralumo, tuo pačiu apsaugant darbo vietas.
„Mes neprieštaraujame tvariai plėtrai. Tačiau svarbu, kad šis procesas būtų sąžiningas ir tinkamas visiems. Turime rasti pusiausvyrą tarp aplinkosaugos tikslų ir ekonominės realybės,“ – sakė ELP pirmininkas Manfredas Weberis.
Skirtingos reakcijos
Reakcijos į šį pasiūlymą išsiskyrė. Vieni ekspertai palaiko draudimo peržiūrą, argumentuodami, kad elektrinių automobilių populiarumas kol kas neatliepia numatytų lūkesčių. Pasak jų, problema kyla dėl aukštos baterijų kainos, ribotos įkrovimo infrastruktūros ir nepakankamų žaliavų jų gamybai.
Kita vertus, draudimo šalininkai teigia, kad vidaus degimo varikliai daro didelę žalą aplinkai ir žmonių sveikatai. Jie pabrėžia, kad investicijos į elektrifikaciją ne tik padėtų kovoti su klimato kaita, bet ir sukurtų naujų darbo vietų bei stiprintų Europos poziciją kaip lyderės tvarių sprendimų srityje.
Eurokomisaras klimato klausimais Wopke Hoekstra taip pat kritikavo šį pasiūlymą. Jo teigimu, „verslui reikalingas aiškumas ir tęstinumas, o ne taisyklių keitimas vien dėl to, kad kai kurios įmonės negali prisitaikyti.“
15 milijardų eurų baudos rizika
ELP taip pat siūlo sušvelninti 2025 m. įsigaliosiančius griežtus anglies dioksido emisijos reikalavimus.
Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) prezidentas Luca de Meo pabrėžė, kad naujieji standartai automobilių pramonei gali kainuoti iki 15 mlrd. eurų. Jis tikina, kad vietoj to, kad mokėtų baudas, gamintojai šią sumą ilgalaikėje perspektyvoje galėtų investuoti į reikalingus tyrimus ir plėtrą.
ELP siūlo atidėti šių reikalavimų taikymą dvejiems metams arba sumažinti reikalavimų ribas, siekiant išvengti papildomos finansinės naštos automobilių gamintojams.
Ar ES laikysis dabartinio vidaus degimo variklių draudimo plano, ar įsiklausys į siūlomus pakeitimus, kol kas neaišku. Tačiau šis klausimas dar kartą išryškina įtampą tarp aplinkosaugos tikslų ir ekonominės realybės, kurią Europa turės spręsti artimiausiu metu.
Dar sakyčiau reikia atsisakyti fūrų, traktorių ir lėktuvų.
Toliau gryšim į gamtą, rinksim uogas ir riešutus, gyvensim kaip protėviai, urvuose