Šaltinis:
Automanas.lt
REKLAMA
Pavasaris visada susijęs su sportinių mūsų "bolidų" išvažiavimą į gatves. Vienas bendramintis užklausė UAB"Transporto studijos", kokia išmetimo sistema atitinka oficialius reikalavimus? Jūsų dėmesiui mini interviu.
Klausimas:
Turėjau pokalbį su vienos TA stoties ekspertu dėl išmetimo sistemos. Jis niekaip negalėjo išaiškint, kas yra išmetimo sistemos konstrukcijos pakeitimas, žiūrėdamas į kažkokius savo darbą reglamentuojančius dokumentus ir kas yra leidžiama, o kas ne išmetimo sistemoje. Nėra apibrėžtas niekur terminas "konstrukcijos pakeitimas". Nes jį gali kievienas traktuoti skirtingai. TA ekspertas aiškino, kad turi būti taip, kaip numatė gamykla, tačiau ką reiškia "numatė gamykla" vėl negalėjo argumentuoti: medžiagas, tvirtinimo taškai...? Tokiu atveju galima skaityti konstrukciniu pakeitimu netgi, jei naudojamos ne originalios gamintojo detalės, ne tos medžiagos, jei pvz net duslintuvas yra virintas. Aš kalbu apie galinę išmetimo dalį, kuri yra atsakinga už garso slopinimą. Tada jis minėjo dar, kad tektų pamatuoti garsumą, tačiau jei sistema atitinka numatytas LR įstatymuose normas... vis tiek dar apeliavo, kad reiktų, kad žiūrėtų kiti ekspertai. Panašu, kad labai daug yra laisvių interpretavimui, nes neapibrėžtas tiksliai terminas. Arba ekspertas nežinojo kur jį rasti, paklausus.
Aš manau, jūs suprantate, kad aš kalbu apie išmetimo sistemas, liaudyje vadinamas "sportinėmis". TA ekspertas tik pamatęs "blizgantį", nerūdijančio plieno detalę ar vamzdį, iš karto tai traktuoja kaip konstrukcinį pakeitimą. Tačiau tokių detalių begalė yra Europoje, turinčių pvz net TUV patvirtinimą ir atitinkančių ES eismo normas, pvz garso stiprumą.
Gal galite išaiškinti, nes kiek suprantu Lietuvoje jus kuriate ir siūlote tvirtinimui šios srities reglamentuojančius teisės aktus.
Atsakymas:
Lietuvoje nekuriami teisės aktai reglamentuojantys reikalavimus transporto priemonėms. Juos kuria ES institucijos o Lietuvoje šiuos reikalavimus, taip pat ir reikalavimus techninės apžiūros atlikimui įteisina savo teisės aktais Lietuvos susisiekimo ministerija ir jos įgaliotos institucijos. Šiuo atveju Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos. Mes esame tik vykdančioji institucija.
Kadangi išmetimo sistemos detalės priklauso sertifikuojamų detalių grupei, išmetimo sistemos konstrukcijos pakeitimai neleidžiami. Visos išmetimo sistemos detalės turi būti ženklinamos tipo patvirtinimo ženklais su „En“ apskritime arba „en“ kvadratuke arba specialiais ženklais, kurie būna nurodyti išmetamų teršalų, variklio galios ir skleidžiamo triukšmo sertifikatuose. Kadangi serifikatai lieka automobilio tipą patvirtintose institucijose ir techninės apžiūros kontrolieriai negali patikrinti jų atitikimo o senuose automobiliuose šie ženklai būna sunkiai įžiūrimi, techninės apžiūros kontrolieriai į išmetimo sistemos detales žiūri pakankamai liberaliai, kol nemato savos gamybos ar „ tiuninginių“ detalių. Kontrolierius pats negali pripžinti "blizgančią", nerūdijančio plieno detalę tinkama, tinkamumą turi įvertinti ekspertas. Detalė turi būti paženklinta ir turėti TUV ar kitos sertifikavimo istaigos išduotą sertifikatą, kuriame nurodytas ženklinimas ir kokiam automobiliui ir varikliui ją galima naudoti. Be to ekspertas dar turi patikrinti ar garso lygis stovint atitinka nustatytus normatyvus.
Jeigu automobilis turi tenkinti Euro 4 arba Euro5 reikalavimus, neleistinas ir išmetimo sistemos detalių virinimas. Katalizatoriaus piaustymas ir virinimas neleistinas visuose automobiliuose.
Klausimas:
Kaip supratau, jei norima naudoti "tiuninginį" išmetimą, privalau turėti tai patvirtinantį TUV sertifikatą? Kiek žinau, didieji Europos gamintojai, tokie kaip pvz Remus turi tokius sertifikatus ir išduoda kartu, įsigyjant prekę, bet ar nebus, kad TA ekspertas nežinos apie tokį popierių ir nenorės į jį net žiūrėti (ir dar vokiškai surašytą)? Kiek girdėjau, Vakarų Europoje taip daroma per TA ir problemų nėra. O kaip tokiu atveju elgtis Lietuvoje? Ar nebus, kad reikės varyti mašiną į ekspertizę ir gauti pažymą tinkamumo tik tokiu atveju per TA bus pripažintas detalės tinkamumas?
Atsakymas
Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų gamybos ir perdirbimo bei motorinių transporto priemonių, priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, remonto ir techninės ekspertizės reikalavimai ir atlikimo tvarka leidžia išmetimo sistemos perdirbimą naudojant sertifikuotus gaminius įvertinti ir techninės apžiūros kontrolieriams, tačiau jie neturi galimybės daug laiko skirti sertifikatų skaitymui ir perdirbimo įvertinimui, todėl kontrolieriai linkę vertinti perdirbimus pagal ekspertų išduotas pažymas. Jeigu tokie perdirbimai būtų įrašomi į automobilio registracijos dokumentą kaip Vokietijoje, įregistravus perdirbimą galima būtų daugiau nebesivežioti sertifikato ar pažymos. Dabar perdirbimo įvertinimo pažymą tenka pateikti per kiekvieną techninę apžiūrą. Jeigu sertifikatas pateikiamas tokia kalba, kurios ekspertas ar kontrolierius nesupranta, reikalinga dokumentą išversti į Lietuvių kalbą.
Pavasaris visada susijęs su sportinių mūsų "bolidų" išvažiavimą į gatves. Vienas bendramintis užklausė UAB"Transporto studijos", kokia išmetimo sistema atitinka oficialius reikalavimus? Jūsų dėmesiui mini interviu.
Klausimas:
Turėjau pokalbį su vienos TA stoties ekspertu dėl išmetimo sistemos. Jis niekaip negalėjo išaiškint, kas yra išmetimo sistemos konstrukcijos pakeitimas, žiūrėdamas į kažkokius savo darbą reglamentuojančius dokumentus ir kas yra leidžiama, o kas ne išmetimo sistemoje. Nėra apibrėžtas niekur terminas "konstrukcijos pakeitimas". Nes jį gali kievienas traktuoti skirtingai. TA ekspertas aiškino, kad turi būti taip, kaip numatė gamykla, tačiau ką reiškia "numatė gamykla" vėl negalėjo argumentuoti: medžiagas, tvirtinimo taškai...? Tokiu atveju galima skaityti konstrukciniu pakeitimu netgi, jei naudojamos ne originalios gamintojo detalės, ne tos medžiagos, jei pvz net duslintuvas yra virintas. Aš kalbu apie galinę išmetimo dalį, kuri yra atsakinga už garso slopinimą. Tada jis minėjo dar, kad tektų pamatuoti garsumą, tačiau jei sistema atitinka numatytas LR įstatymuose normas... vis tiek dar apeliavo, kad reiktų, kad žiūrėtų kiti ekspertai. Panašu, kad labai daug yra laisvių interpretavimui, nes neapibrėžtas tiksliai terminas. Arba ekspertas nežinojo kur jį rasti, paklausus.
Aš manau, jūs suprantate, kad aš kalbu apie išmetimo sistemas, liaudyje vadinamas "sportinėmis". TA ekspertas tik pamatęs "blizgantį", nerūdijančio plieno detalę ar vamzdį, iš karto tai traktuoja kaip konstrukcinį pakeitimą. Tačiau tokių detalių begalė yra Europoje, turinčių pvz net TUV patvirtinimą ir atitinkančių ES eismo normas, pvz garso stiprumą.
Gal galite išaiškinti, nes kiek suprantu Lietuvoje jus kuriate ir siūlote tvirtinimui šios srities reglamentuojančius teisės aktus.
Atsakymas:
Lietuvoje nekuriami teisės aktai reglamentuojantys reikalavimus transporto priemonėms. Juos kuria ES institucijos o Lietuvoje šiuos reikalavimus, taip pat ir reikalavimus techninės apžiūros atlikimui įteisina savo teisės aktais Lietuvos susisiekimo ministerija ir jos įgaliotos institucijos. Šiuo atveju Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos. Mes esame tik vykdančioji institucija.
Kadangi išmetimo sistemos detalės priklauso sertifikuojamų detalių grupei, išmetimo sistemos konstrukcijos pakeitimai neleidžiami. Visos išmetimo sistemos detalės turi būti ženklinamos tipo patvirtinimo ženklais su „En“ apskritime arba „en“ kvadratuke arba specialiais ženklais, kurie būna nurodyti išmetamų teršalų, variklio galios ir skleidžiamo triukšmo sertifikatuose. Kadangi serifikatai lieka automobilio tipą patvirtintose institucijose ir techninės apžiūros kontrolieriai negali patikrinti jų atitikimo o senuose automobiliuose šie ženklai būna sunkiai įžiūrimi, techninės apžiūros kontrolieriai į išmetimo sistemos detales žiūri pakankamai liberaliai, kol nemato savos gamybos ar „ tiuninginių“ detalių. Kontrolierius pats negali pripžinti "blizgančią", nerūdijančio plieno detalę tinkama, tinkamumą turi įvertinti ekspertas. Detalė turi būti paženklinta ir turėti TUV ar kitos sertifikavimo istaigos išduotą sertifikatą, kuriame nurodytas ženklinimas ir kokiam automobiliui ir varikliui ją galima naudoti. Be to ekspertas dar turi patikrinti ar garso lygis stovint atitinka nustatytus normatyvus.
Jeigu automobilis turi tenkinti Euro 4 arba Euro5 reikalavimus, neleistinas ir išmetimo sistemos detalių virinimas. Katalizatoriaus piaustymas ir virinimas neleistinas visuose automobiliuose.
Klausimas:
Kaip supratau, jei norima naudoti "tiuninginį" išmetimą, privalau turėti tai patvirtinantį TUV sertifikatą? Kiek žinau, didieji Europos gamintojai, tokie kaip pvz Remus turi tokius sertifikatus ir išduoda kartu, įsigyjant prekę, bet ar nebus, kad TA ekspertas nežinos apie tokį popierių ir nenorės į jį net žiūrėti (ir dar vokiškai surašytą)? Kiek girdėjau, Vakarų Europoje taip daroma per TA ir problemų nėra. O kaip tokiu atveju elgtis Lietuvoje? Ar nebus, kad reikės varyti mašiną į ekspertizę ir gauti pažymą tinkamumo tik tokiu atveju per TA bus pripažintas detalės tinkamumas?
Atsakymas
Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų gamybos ir perdirbimo bei motorinių transporto priemonių, priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, remonto ir techninės ekspertizės reikalavimai ir atlikimo tvarka leidžia išmetimo sistemos perdirbimą naudojant sertifikuotus gaminius įvertinti ir techninės apžiūros kontrolieriams, tačiau jie neturi galimybės daug laiko skirti sertifikatų skaitymui ir perdirbimo įvertinimui, todėl kontrolieriai linkę vertinti perdirbimus pagal ekspertų išduotas pažymas. Jeigu tokie perdirbimai būtų įrašomi į automobilio registracijos dokumentą kaip Vokietijoje, įregistravus perdirbimą galima būtų daugiau nebesivežioti sertifikato ar pažymos. Dabar perdirbimo įvertinimo pažymą tenka pateikti per kiekvieną techninę apžiūrą. Jeigu sertifikatas pateikiamas tokia kalba, kurios ekspertas ar kontrolierius nesupranta, reikalinga dokumentą išversti į Lietuvių kalbą.