Pirmas blynas – neprisvilo
„Chrysler“, „General Motors“ ir „Ford“ – trys patys didžiausi JAV automobilių gamintojai, kurie nuožmiai konkuravo tarpusavyje. Jeigu „Chrysler“ pristato vidutinės klasės sedaną, tą patį padaro ir kiti. Jeigu „General Motors“ sukuria kompaktišką hečbeką, tą patį daro ir kiti. Jeigu „Ford“ nusprendžia sukurti aukštesnės klasės sedaną... Ar mums reikia užbaigti šį sakinį?
„General Motors“ koncernui priklausančios markės – „Buick“, vadovai, norėdami neatsilikti nuo „Ford“ ir sudaryti jų naujai iškeptam modeliui – „Ford Thunderbird“.
Ištaigingas, komfortiškas ir akį traukiantis kupė į „Buick“ modelių gamą atkeliavo per sunkiai suvokiamas kančias. Drąsus ir ekstravagantiškas eksterjero dizainas patiko tik projekto autoriams, o ne tuometiniams „General Motors“ vadovams. Nepaisant nuožmaus pasipriešinimo, tuometinė „Buick“ valdyba pasamdė vieną geriausių reklamos agentūrų, kurios darbuotojai surengė fantastišką, nepriekaištingą prezentaciją. Būtent jos dėka „General Motors“ vadovai atlyžo ir palaimino naują projektą, kuris turėjo padėti „Buick“ markei išlipti iš nuostolių liūno.
„Buick Riviera“ niekada nebuvo pozicionuojamas kaip „Muscle Car“ – atvirkščiai. Gamintojas jį pristatė kaip prabangų 2+2 tipo kupė, su kuriuo norėtųsi leistis į ilgas kelionės. Keturios itin patogūs krėslai, tingūs, bet pajėgūs 8 cilindrų varikliai, itin komfortiška pakabos konfigūracija bei nuostabaus grožio kėbulo linijos skatino visus „Buick Riviera“ vairuotojus mėgautis vairavimo malonumu, o ne svilinti galines padangas.
„Buick“ išsiuntusi pirmuosius „Riviera“ egzempliorius į artimiausias atstovybes tikėjosi, jog jiems pavyks per metus sulaukti 40 000 užsakymų. Atsižvelgiant į tai, jog tuomet automobilis kainavo maždaug 4500 dolerių (maždaug 36 000 dolerių dabar), „Buick“ markės vadovų tikslas atrodė pakankamai realistiškas.
Nors pirmoji „Riviera“ karta buvo gaminama vos dvejus metus, „Buick“ markei per 24 mėnesius pavyko parduoti daugiau kaip 112 tūkst. modelio vienetų.
Amerikietiškam kupė komplimentų negailėjo nei automobilių tema rašantys žurnalai, nei automobilį įsigiję pirkėjai. „Buick Riviera“ kėbulo formas teigiamai įvertino ir „Jaguar“ markės įkūrėjas bei tuometinis vadovas – Williamas Lyonsas. Jis ir garsusis Sergio Pininfarina teigė, jog tai pats gražiausias amerikietiškas automobilis.
Gėdą kelianti era
Daugelis entuziastų JAV automobilių pramonės auksinį laikotarpį asocijuoja su šeštame, septintame ir aštuntame dešimtmetyje pasirodžiusius modelius. Iš dalies – tai yra tiesa, nes tuomet JAV automobilių gamintojai progresavo visose įmanomose srityse ir, netgi, retkarčiais europiečiams parodydavo kaip turi atrodyti ištaigingas, aukštesnės klasės ratuotis.
Situacija sparčiai pradėjo blogėti po to, kai visą pasaulį apglėbė naftos krizė. Sumažėję pardavimai, sumažėję biudžetai ir kardinaliai pasikeitę pirkėjų poreikiai visiems laikams pakeitė JAV automobilių gamintojų veidą. Vietoj vaizduotę ir kraują kaitinančių kūrinių, mes matėme atsainiai sukonstruotus ir dar atsainiau surinktus automobilius, kurie šiuo metu neturi absoliučiai jokios pridėtinės vertės. Būtent tai galėtume pasakyti apie paskutines keturias „Buick Riviera“ modelio kartas, kurios buvo gaminamos nuo 1977 iki 1999 metų.
Per daugiau kaip 30 metų „General Motors“ sugebėjo labai lėtai, bet užtikrintai numarinti vieną žavingiausių „Buick“ markės modelių – „Riviera“. Kaip jiems pavyko tai padaryti? Visų pirma – automobilis atsisakė klasikinės komponuotės ir dėl riboto biudžeto sumetimų pradėjo naudoti priekinių varančiųjų ratų pavarą. Visų antra – automobilio dizainas priminė kartotinę televizoriaus dėžę. Ir visų trečia – automobilio kaina, kuri ne iš tolo neprilygo automobilio siūlomai kokybei. Be to, milžiniškas puikių alternatyvų būrys iš Europos ir Japonijos įkalė paskutinį vinį į „Buick Riviera“ karstą.
Paskutinis „Buick Riviera“ automobilis buvo pagamintas 1999 metais. Sprendimą nutraukti automobilio gamybą „General Motors“ vadovybė priėmė dėl vienos ir daugeliui vadybininkų suprantamos priežasties – apgailėtinų pardavimų. Nepaisant itin prastų, trijų „Riviera“ modelio kartų pasirodymų, „Buick“ sugebėjo į pasaulį išleisti daugiau kaip 1,12 mln. Prancūziškų šaknų turinčio modelio vienetų.