„Taip pat pastebiu, jog vis daugiau žmonių siekia turėti universalų projektą. Jeigu galima taip pasakyti, šiuo metu ant bangos yra „Race“ stilius. Pagal šį stilių patobulinti automobiliai turi pakankamai daug dropo, bet tuo pačiu turi nemažai įvairių komponentų, kurie leistų dalyvauti lenktynėse. Be to, jų išvaizda neprimena tų, kurie yra skirti parodoms. Jie atrodo kaip koviniai bolidai.“
„Ši tendencija man patinka, bet kartais pasidaro juokinga, kai žmonės pradeda dėti netikrus saugos lankus, vien dėl to, jog galėtų turėti šią detalę, ir nesvarbu, jog ji neatlieka jokios funkcijos.“
„Apskritai, viskas pakrypo į gerąją pusę. Žmonės labiau jaučia stilių, labiau tuo domisi, stebi tendencijos užsienyje.
O kaip gi kokybė? , - paklausiame Dimos, kuris savo akimis yra peržvelgęs ne vieną įspūdingą projektą.
„Esu įsitikinęs, jog kokybė visuomet yra labiau vertinama, bet štai, atsiranda visokiausių prekinių ženklų, kurie sukuria kažką tokio, kas laiko visų automanų dėmesį ir yra ant bangos. Pavyzdžiui - „Liberty Walk“ puikiai atitinka pavyzdį. Madinga, stilinga, bet atlikimo kokybė yra tragiška. Tuo tarpu Nakai San iš „RWB“ padaro viską nepriekaištingai. Kas liečia mūsų vietinius projektai - kokybė taipogi kenčia arba nuo meistriškumo ir žinių trūkumo arba tiesiog bandoma interpretuoti su minimaliomis lėšomis. Bet tokių žmonių tikrai neteisiu - gyvename ir mokomės.“
Šnekučiuodamiesi apie lietuviškų projektų įvairovę, suradome bendrą sutarimą, jog Lietuvoje atsiranda labai daug skirtingų projektų, ypač jeigu lygintume su tuo ką turėjome prieš 5 ar 6 metus.
„Labai džiaugiuosi stebėdamas kaip keičiasi mūsų automobilių parkas. Dabar turime milžinišką kiekį japoniškų ir europietiškų bombų, „Race“ stiliaus, restauruotų klasikų, žemagrindžių gražuolių. Net ir „Hot Rod“ tipo projektų mūsų žemėje atsiranda. Labai smagu, jog mūsų mažoje šalyje yra tiek daug automanų, kurie turi laiko ir noro puoselėti automobilių kultūrą Lietuvoje.“
Sunku nuspėti
Tuo tarpu „Memel Motor Fest“ organizatorius, Vytautas Butkus, mano, jog nuspėti automobilių puošybos tendencijas yra pakankamai sunku. Kodėl?
„Tai kas užsienyje jau daroma senokai - mus pasiekia vėliau, tad vieniems tai būna naujiena, o kitiems - tai jau seniai matyti dalykai“, - atsako Vytautas.
„Vis dėlto, žiūrint bendrą kontekstą, vis labiau ir labiau populiarėja „ Race“ stiliaus automobiliai. Nors automobilis nėra ruošiamas varžyboms, bet jo išvaizda modifikuojam kuo arčiau žiedinėms varžyboms skirto automobilio išvaizdos. Be žemos pakabos kartu seka ir plastikiniai ar stiklo pluošto kėbulo dalių praplatinimai, ratlankiai, surenkami lankai ir spalvingas išdažymas.“
„Klasikinių automobilių gerbėjai vis labiau atsisuka į „youngtimer“ kategorijos automobilius ieškodami kažko kas dar gal visai neseniai lakstė mūsų gatvėse ir kelia šiokių tokių sentimentų. Ir pagrindinė mada, kuri dabar kaip sakant „ant bangos“ yra 80-ieji – 90-ieji.“
„Jeigu dabar populiaru ir madinga klausyti vinilinių plokštelių ir fotografuoti juosta, tai taip pat matome ir automobilių madose. Tai dar besiplėtojanti mada, bet ateityje manau turinti perspektyvų modifikavimo sritis, tai kai vėl gi tie patys „youngtimer“ automobiliai perkami ir tiuninguojami pagal tų laikų madas pridedant keletą šiuolaikinių dropo aspektų. O kur dar salono įrengimas su kvepiančia karūna, linksinčiu galva šuniu ar karoliukais ant sėdynių..
Skiria daugiau dėmesio brangesnėms detalėms
Daugiau dėmesio lenktyninio automobilio įvaizdžiui ir mažiau – itin žemiems, plačiais ratlankiais, išblizgintiems automobiliams. Bent jau taip iš šalies lakoniškai apibūdinus atrodo šiųmetės automobilių kultūros tendencijos pasak JDM.lt komandos.
„Įtakos, matyt, turi tai, kad žmonės gali turėti „piktą“ automobilį, o tuo pačiu – puikiai panaudojamą ir visur pravažiuojantį“, – sako Marius, vienas komandos narių.
„Stance“ stilius, pasak jo, tapo pernelyg nuobodus, o drauge – ir pernelyg komplikuotas, sudėtinga su techninėmis apžiūromis ir t.t. Vadinamasis „race look“ leidžia palikti daugiau praktiškumo. Be to, pastebi komanda, dažnai šiam stiliui nereikia rūpintis itin brangiomis apdailomis ir pan. – užtenka aerodinaminių elementų, aptakų priekyje ir gale, gražesnių ratlankių ir „teisingų“ padangų. Toks automobilis ir atrodo dailiai, ir gali greitai važiuoti.
Mariui antrina ir Milvydas, JDM.lt narys, reziduojantis JAV. Čia, sako jis, įvairovė labai didelė ir nusakyti vieną kažkurią tendenciją sudėtinga, tačiau „race“ stilius – labai madingas.
„Teko būti netgi dideliame renginyje, kur geriausiu automobiliu buvo pripažintas „race“ stilistika papuoštas „Mazda MX-5“ modelis“, – prisimena jis.
Marius pastebi, kad tarp šių metų tendencijų – sustiprėjęs dėmesys detalėms.
„Automobilis atrodo gerai nebe tik 5 metrų atstumu – tvarkingas ir salonas, variklio skyrius ir pan., – kalba Marius. – Tokių akivaizdžiai matome ir per „Chill‘n‘Grill“.
JDM.lt komanda pastebi ir tai, kad auga renginių mastas – vis daugiau žmonių keliauja į renginius, susijusius su automobiliais. Matyt, spėja JDM.lt, taip išeina, kad kai daug kur dalyvauji, užsikabini ir visko nori pats.
Lėtai, bet daugėja VIP stiliaus modelių – prabangių, įvairių gamintojų aukščiausios klasės automobilių, žemintomis važiuoklėmis.
„Anksčiau tikrai nebuvo tiek daug VIP, nežinau, ar čia tie modeliai pakankamai paseno, kad tapo įperkami, ar kiti modeliai pabrango ir kainos susilygino“, – gūžteli pečiais Marius.
Tarp tendencijų – ir įvairios kėbulo apdailos: arkų praplatinimai („overfenderiai“), didžiuliai aptakai ir pan. Anksčiau, sako Marius, iš tokių buvo juokiamasi, o dabar tai – madinga.
Mantas, dar vienas JMD.lt komandos narys, akcentuoja, kad šiais metais ypatingai vertinami tikri ratai, o ne pigesnės ir sunkesnės jų kopijos.
„Vis mažiau žmonių nori dėtis kažkieno kopijas, taupo ir perka brangesnius, bet gerų gamintojų originalius ratus“, – sako vaikinas.
Tiesa, jokių ratų ar padangų siaurėjimo tendencijų – nematyti. Atvirkščiai, sako Mantas, „fitmentas“ ir „strechas“ vis dar ant bangos. Be to, pastebi jis, pavyzdžiui, JAV yra madingi vietos gamintojai, gaminantys ratlankius pagal užsakymą, o Lietuvoje kol kas tokie dar tik atsiranda.
Tiesa, kol kas Lietuvos nepasiekė spalvotų ratų „palangių“ mada. JAV matyti jau labai daug įvairiaspalves „palanges“ turinčių ratlankių, Lietuvoje kol kas mieliau pasirenkamos neutralesnės spalvos.