Įprasta manyti, jog kuo mažesnė automobilio rida, tuo geresnis yra jo stovis. Teoriškai, 80 000 kilometrų nuvažiavęs automobilis bus geresnės būklės negu, pavyzdžiui, analogas, nuriedėjęs 380 000 kilometrų, ar ne?
Vis dėlto, naudotais automobiliais prekiaujančios įmonės „Longo“ vadovas Paulius Valiukėnas mano, jog automobiliai su maža rida gali turėti tokius pačius trūkumus kaip ir tie, turintys didelę ridą. Be to, jis pastebi, kad pirkėjai pirkdami automobilį su maža rida gali pernelyg stipriai pasikliauti odometro rodmenimis ir tokiu būdu prarasti budrumą nepatikrinant automobilio iki galo.
Jam pritaria „Pagalba perkant automobilį“ įkūrėjas Andrius Kazla: „Dažniausiai pasitaikanti klaida – automobilio pirkimas nepasitarus su specialistais ir neatlikus išsamios techninės apžiūros. Pirkimo procesas turėtų būti grįstas racionaliais sprendimais, o ne emocijomis.“
Svarbiausias darbas – patikrinti automobilio būklę
Tai gali pasirodyti kaip pats akivaizdžiausias patarimas, tačiau retas ryžtasi atlikti išsamesnę automobilio patikrą, kuri gali atsakyti į daugybę klausimų ir išsklaidyti bet kokias abejones.
A. Kazla sako, jog apžiūrint automobilį su didele rida, svarbu atkreipti dėmesį ne tik į kėbulo būklę ar kaip veikia elektronikos prietaisai.
„Būtina įsivertinti esminių ir brangių mazgų būklę bei nusidėvėjimą. Pavyzdžiui, turbinos, amortizatorių, DPF (kietųjų dalelių) filtro, katalizatoriaus, automatinės pavarų dėžės patikimumą“, – sako A. Kazla.
Jam antrina P. Valiukėnas: „Labai priklauso kur ir kaip buvo eksploatuojamas automobilis. Tą galima pamatyti iš salono būklės. Jeigu sėdynės, vairas sutrinti, oda nusitrynus, susidėvėjus, tokio automobilio vengčiau. Tai reiškia, kad buvo naudojamas mieste, trumpesniais atstumais ir visos detalės, mazgai bus labiau susidėvėję“, – įžvalgomis dalinasi pašnekovas.
Reikėtų bijoti ne ridos, o aptarnavimo istorijos
Automobilių ekspertai vieningai akcentuoja, jog prietaisų skydelyje rodoma rida neturėtų būti pagrindinis veiksnys renkantis būsimą automobilį. Vietoje to, svarbiau dėmesį skirti automobilio priežiūros istorijai.
P. Valiukėnas teigia, kad jeigu automobilis turi išsamią aptarnavimo istoriją ir visi darbai buvo atlikti laiku, laikantis gamintojo reikalavimų, naudotas automobilis su didele rida gali būti puikus pasirinkimas.
„Tinkamai prižiūrėtas ir laiku remontuotas automobilis turėtų tarnauti ilgiau. Dažnai pasitaiko, kad naudoti automobiliai neprižiūrimi pagal gamintojo rekomendacijas – savininkai apsiriboja tik tepalo keitimu kartą per metus ir automobilį tvarko tik tada, kai šis sugenda.“
„Jeigu automobilio priežiūros darbai buvo atliekami dideliais intervalais, tokio automobilio vengčiau, nes variklis greičiausiai bus nusidėvėjęs. Apskritai, labiausiai tikrinčiau variklio būklę, nes pakaba, stabdžiai – tai natūraliai susidėvinčios dalys, kurias nėra sudėtinga pakeisti. Tačiau variklio remontas gali kainuoti labai brangiai“, – pridūrė automobilių ekspertas.
Didesnė rida – mažesnė vertė
Automobilio išliekamoji vertė yra labai glaudžiai susijusi ne tik techniniu stoviu, bet ir rida. Atsižvelgiant į tai, ribotą ar mažesnį biudžetą turintys automobilių pirkėjai gali tuo pasinaudoti ir įsigyti naujesnį, bet didesnę ridą turintį modelį.
A. Kazlos teigimu, vidutiniškai automobilis su 200 000 kilometrų ar didesne rida kainuoja 20-30 proc. mažiau nei analogiškas modelis su mažesne rida.
Pavyzdžiui, 90 000-100 000 kilometrų nuvažiavęs „Volkswagen Passat“ (B8) Lietuvoje vidutiniškai kainuoja 16 000-20 000 eurų, o štai 200 000 kilometrų ridą viršijusių egzempliorių kainuos iškart krenta iki vidutiniškai 9 000-10 000 eurų.
Suradus tinkamai prižiūrėtą, geros būklės egzempliorių, naudotų automobilių pirkėjai gali reikšmingai sutaupyti.
A. Kazla taip pat pažymi, jog automobilių, kurių rida dar didesnė (350 000 km ar daugiau), kainos gali būti dar žemesnės. Pasak eksperto, tokių modelių kainos gali būti net 40–50 proc. mažesnės.
Kai kurie patikimesni už kitus
Kasmet sudaromos automobilių patikimumo ataskaitos dažnai tampa svarbiu orientyru naudotų automobilių pirkėjams, nes jose pateikiami duomenys parodo, kurie modeliai lengviau susidoroja su ilgalaikio naudojimo iššūkiais.
„Pagalba perkant automobilį“ įkūrėjas A. Kazla teigia, kad renkantis automobilį su didele rida reikėtų atkreipti dėmesį į tuos gamintojus, kurie garsėja ilgaamžiškumu.
„Kai kurie modeliai, ypač didžiųjų gamintojų, išlieka patikimi net įveikę daugiau nei 400 000 kilometrų,“ – sako jis.
Automobilių ekspertas pateikė ir keletą konkrečių pavyzdžių: „Mercedes-Benz“ C ir E klasės, hibridiniai „Toyota Auris“, „Škoda Octavia“ ir „Superb“, „Volkswagen Passat“, „Audi A6“, „Volvo V70“.