Šią savaitę sostinės autobusuose ir troleibusuose pradėjo veikti vienkartinių elektroninių bilietų sistema. Žadama, kad naujosios tvarkos įdiegimas bus galutinai baigtas iki lapkričio, o iki vasaros turėtų pradėti veikti ir informacinės viešojo transporto švieslentės. Tiesa, dėl projekto vėlavimo Vilniaus miesto savivaldybė galėjo užsitraukti Europos Sąjungos (ES) nemalonę.
Anot Vilniaus miesto vicemero Romo Adomavičiaus, iki birželio 1 dienos 90 proc. vilniečių galės be problemų pasipildyti savo elektroninį bilietą, o labiau nutolusiose miesto dalyse ši galimybė atsiras po dviejų–trijų mėnesių. Visiškai atsisakyti popierinių bilietų planuojama iki metų galo.
Elektronines korteles bus galima pasipildyti ten pat, kur šiandien parduodami popieriniai bilietai, taip pat planuojama pastatyti specialius terminalus. Tiesa, šiandien tai galima tik padaryti trijuose „Susisiekimo paslaugų“ informaciniuose centruose: prie Vilniaus geležinkelio stoties, V. Kudirkos aikštėje ir įmonės būstinėje.
Kartu su elektroniniais bilietais žadama lankstesnė kainodara. Keleiviams planuojama pasiūlyti atsiskaityti už nuvažiuotą atstumą, sugaištą laiką, transporto priemonę. Taip pat kuriama infrastruktūra, kad elektroniniais bilietais būtų galima atsiskaityti ir už automobilio stovėjimą.
„Elektroninis bilietas veikia paprastai. Pasipildę pardavimo vietoje, transporto priemonėje priglaudžiate kortelę prie komposterio, signalas reiškia, kad bilietas nupirktas. Taip pat ekrane bus pateikiama informacija, kiek ir kokių bilietų kortelėje likę“, – aiškino „Susisiekimo paslaugų“ direktorius Gintas Bliuvas.
Leis sutaupyti
Anot jo, naujoji sistema leis sutaupyti, nes, pvz., šiuo metu yra išplatinama apie 30 mln. popierinių bilietų, kurie kainuoja apie 5 mln. litų. R. Adomavičius tikino, kad tai greičiausiai leis, “kaip minimum nedidinti bilietų kainų, o gal ir mažinti“.
Be Vilniaus elektroniniai bilietai veikia ir Kaune bei Klaipėdoje. Šių miestų gyventojai savo korteles galės naudoti ir sostinėje. Tiesa, atvirkštinis procesas kol kas neįmanomas.
Visiškai atsisakius vienkartinių popierinių bilietų, miesto svečiai nebūtinai turės naudotis elektroniniu bilietu – kelionės bilietą čekio pavidalu bus galima įsigyti iš vairuotojo. Tiesa, jis bus brangesnis nei naudojantis elektroniniu – būtent tai, anot R. Adomavičiaus, prie naujosios sistemos privers pereiti ir vyresnio amžiaus keleivius, kurie, kaip žinia, nėra itin imlūs technologinėms naujovėms.
Pradės veikti ir švieslentės
Iki birželio 1 dienos taip pat turėtų pilnai pradėti veikti 40 liūdnai pagarsėjusių informacinių viešojo transporto švieslenčių. Informaciniai ekranai sostinės stotelėse atsirado dar 2008 metais, tuo metu buvo aiškinama, kad paspaudus šaltukui sistema užšaldavo, nes jai naudojami skystųjų kristalų švieslenčių ekranai yra per silpni didesniems šalčiams.
Tuo tarpu penktadienį „Susisiekimo paslaugų“ projektų vadovas Mindaugas Žironas teigė kad, pagrindinė problema buvo, jog švieslentės buvo prijungtos prie troleibusų elektros tiekimo linijų, kuriose įtampa ne visada būdavo pastovi ir tai jas išvesdavo iš rikiuotės.
Šiuo metu visi ekranai yra perjungiami prie įprasto elektros tiekimo šaltinio, tačiau dalyje stotelių reikia atlikti kasimo darbus, kurie šiuo metu neįmanomi dėl žiemos, todėl sistema pilnai funkcionuoti pradės iki vasaros pradžios.
Grėsė ES sankcijos
Elektroninio bilietų sistemos kūrimas ir diegimas yra dalinai finansuojamas iš ES struktūrinių fondų.
„Projekto įgyvendinimo laikas dėl įvairių problemų buvo keletą kartų atidėtas. Kadangi naudojamos ES lėšos, o dalis jų jau buvo išleista, todėl neužbaigus projekto iki metų pabaigos būtų grėsę rimtos sankcijos – būtų reikėję ne tik grąžinti pinigines lėšas, bet ir būtų pakenkę Lietuvos, kaip ES lėšų naudotojos, įvaizdžiui“, – sakė R. Adomavičius.
Paskutinis trikdis užbaigti sistemą buvo informacinės sistemos trūkumas, kuriai iki šiandien kurti buvo išleista 800 tūkst. litų.