„Mes kasdien meldžiamės, kad kokia nelaimė neištiktų“, – balsas.lt žurnalistams sakė sunerimę vieno sostinės Žirmūnų mikrorajono daugiabučio gyventojai kiek daugiau negu prieš savaitę.
Paaiškėjo, kad greta didžiulio, 8 laiptinių penkiaaukščio, prasidėjusios statybos beveik atitvėrė juos nuo likusio pasaulio. „Jei kam nors prireiktų išsikviesti greitąją ar dar blogiau – kiltų gaisras, iki mūsų jie paprasčiausiai neprivažiuos. Ant vienintelio privažiavimo keliuko statybininkai tvorą surentė“, – guodėsi gyventojai.
„O kaip jūs privažiuodavote prie laiptinių?“, – klausė balsas.lt žurnalistai.
„Apvažiuojame savo namą „iš nugaros“, privažiuojame kaip tik prie to kampo, kur dabar statybininkai pastatė tvorą, apsukame aplink namo galą ir važiuojame šaligatviu, manevruodami tarp gėlynų ir suoliukų. Kito būdo nėra“, – aiškino jie. Tačiau prasidėjus statyboms, gyventojų rastos išeities nebeliko – keliukas, kurį tiksliau būtų vadinti pėsčiųjų taku, ties namo kampu atsiremia į statybininkių tvorą.
Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) atstovai, išgirdę, kad nežinia kas stato nežinia ką, kartu su žurnalistais apsilankę statybvietėje, taip pat stebėjosi, kad ant tvoros, juosiančios statybvietę, nėra jokių informacinių skydų, ir žadėjo pasidomėti, kodėl vyrukai, pjovusieji klevą, rūkte išrūko iš statybos aikštelės, vos pradėjus prie jos artėti VDI Vilniaus skyriaus vedėjo pavaduotojui Jonui Survilai ir jo kolegoms.Apie tyrimo rezultatus jis pažadėjo informuoti balsas.lt redakciją. (Straipsnio pirmąją dalį galite skaityti čia.)
Savivaldybė: tai pėsčiųjų takas, o gaisrinė tegul važiuoja per žolę
Nei gyventojai, nei žurnalistai nesėdėjo rankų sudėję. Ir per savaitę šis tas paaiškėjo.
Vilniaus miesto savivaldybės Inžinerinių tinklų poskyrio vedėja Viktorija Kaušylienė balsas.lt informavo, kad UAB „Statybų gausa“ ir UAB „Požeminės jungtys“ leidimus aptverti statybos aikštelę ir atlikti žemės, statybos-montavimo darbus ir buitinei nuotekynei pakloti išdavė savivaldybės „Miesto ūkio ir transporto departamento Infrastruktūros skyriaus Inžinerinių tinklų poskyris nustatyta tvarka“.
V. Kaušylienė taip pat nurodė, kad „Darbų organizavimo projektas, kaip statinio projekto „Daugiabutis gyvenamas namas Žirmūnų g. 48e, Vilniuje“ sudėtinė dalis statybos leidimui Nr.(čia ir kitur numeris nurodytas – red. past.) gauti, yra parengtas ir suderintas su žemės savininkais – Nacionaline žemės tarnyba 2014 02 06 sutikimas Nr. (...)“.
Nežinia, ar vedėja apsilankė statybos vietoje, tačiau atsakyme, kurį redakcijai atsiuntė raštu, V.Kaušylienė teigia, kad „šiuo metu įrengtas statybvietės aptvėrimas Žirmūnų g. 48e yra sklypo ribose ir pilnai užtikrina saugų pėsčiųjų praėjimą“.
Ar tikrai? Štai taip atrodo tas „saugus pėsčiųjų praėjimas".
O štai keliuko, kuriuo kelis dešimtmečius naudojosi ne tik gyventojai, bet ir greitoji, gaisrinė ir kitos avarinės tarnybos, ir dėl kurio sunerimo gyventojai, niekada nebuvo ir nebus. Tai viso labo pėsčiųjų takas.
„ Pagal teritorijų planavimo dokumentus privažiavimas iki Žirmūnų g. (Nr...) pastato baigiasi automobilių stovėjimo aikštelėje, kuri yra pietinėje pastato pusėje. Toliau yra pėsčiųjų takas. Jūsų minimas pravažiavimas yra savavališkas, nes tai nepravažiavimas, o automobiliais sulaužyta šaligatvio danga“.
Klaidą galėjo ištaisyti?
Į klausimą, kaip nelaimei ištikus prie laiptinių privažiuos avarinių tarnybų automobiliai, savivaldybės atstovai atsakė: „Ši situacija yra rajonuose, kurie buvo seniau projektuoti – neįrengiant privažiavimų. Tokiu vietų Vilniuje tikrai pasitaiko. Normatyvuose projektuojant naujus rajonus, namus, visada yra numatoma, kad būtų ir atitinkama infrastruktūra. Tačiau anksčiau tokie normatyvai nebuvo naudojami, todėl greitosios ir specialiosios tarnybos tokias vietas pasiekia kirsdami žalią veją, pėsčiųjų takus ir kita“.
Tačiau jei, cituojame „projektuojant naujus rajonus, namus, visada yra numatoma, kad būtų ir atitinkama infrastruktūra“, projektuojant naująjį devynaukštį ir turėjo būti ištaisyta sena klaida ir vietoj pėsčiųjų tako arba, tarkime, iš kitos senojo daugiabučio pusės įrengtas keliukas? Logiška?
Bet apie tai savivaldybės atstovai net neužsimena. Užtat guodžia, kad „pagal išduotas Miesto ūkio ir transporto departamento susisiekimo komunikacijų sąlygas, UAB „Statybų gausa“ suprojektavo ir įrengs naują ir platesnį šaligatvį tarp savo sklypo ir Žirmūnų (Nr...) namo. Šioje vietoje bus klojama buitinės nuotekynės tinklai, bet darbų metu bus užtikrintas saugus pėsčiųjų praėjimas“.
Taip pat sutvarkys aplinkinę teritoriją, įrengs šaligatvių apšvietimą ir atliks dar kitus gerus darbus. Pavyzdžiui, atnaujins laiptus, iki kurių dabar gyventojai keliauja tų pačių statybininkų kreivai šleivai paklotu laikinuoju šaligatviu". Būtent paklotu, o ne, kaip atsakyme redakcijai rašo V. Kaušylienė, „automobiliais išdaužytu“.
Statybos inspekcija: jie galėjo dar daugiau apsitverti
Ieškodami pagalbos gyventojai kreipėsi ir į Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją (VTPSI) prie Aplinkos ministerijos. Žurnalistai – taip pat.
VTPSI atstovė ryšiams su visuomene Vida Aliukonienė balsas.lt redakciją informavo, kad gyventojų skundas šiuo metu yra nagrinėjamas. Ji taip pat pranešė, kad „2008-04-25 išduotas leidimas statyti daugiabutį gyvenamąjį namą pagal 2006 metais parengtą statybos projektą, 2013-12-16 perregistruotas kito statytojo vardu“.
„Šiuo metu vykdomi žemės darbai, Vilniaus miesto savivaldybės administracijai 2014-03-17 išdavus leidimą. Pagal pateiktą schemą gautas ir leidimas aptverti statybvietę nuo 2014-03-17 iki 2015-07-01 (pagal apvėrimo schemą galima dar didesnė aptverta teritorija)“, – atsakyme redakcijai nurodo V. Aliukonienė. Ji taip pat informuoja, kad yra ir Nacionalinės žemės tarnybos sutikimas dėl sklypo aptvėrimo.
Tačiau gyventojams, nerimaujantiems dėl to, kad nelaimei ištikus prie jų niekas neprivažiuos, ir ji nieko paguodžiančio nežada. „Pastebėtina, kad jūsų nurodyti pėsčiųjų takai prie Žirmūnų g. (Nr...) namo skirti pėstiesiems eiti, o ne transporto priemonėms važiuoti – tai draudžia kelių eismo taisyklės“. Ir tarsi dar nežinotume primena: „Pėsčiųjų takas, vedantis prie minėto namo, yra ir iš kitos pusės“.
Lyg žmonės turėtų kokią nors kitą išeitį? Nebent skraidyti išmoktų? Tiesa, patarimą gyventojams ji vis dėlto davė. „Dėl privažiavimo (-ų) prie namo organizavimo (sklypo suformavimo, projektavimo ir įrengimo) gyventojai turėtų kreiptis į savivaldybės administraciją“, – rašo V. Aliukonienė.
Tikriausiai jie taip ir padarys. Tik labai keista, kad nei naujo daugiabučio projektuotojai, nei tie, kurie tvirtino tuos projektus, nesusizgribo, kad, cituojame dar kartą V. Kaušylienės atsakymą: „projektuojant naujus rajonus, namus, visada yra numatoma, kad būtų ir atitinkama infrastruktūra“. Ar nenorėjo to pastebėti?
Nepriklausomas ekspertas: keista, kodėl to nepadarė
„Negaliu pasakyti, kaip buvo numatyta namo ar kvartalo projekte, ar projekto sprendiniai įgyvendinti, tačiau pagal dabar galiojančius teisės aktus rengiamo statinio projekto sklypo sutvarkymo dalies sprendiniais numatomi sklype įrengiami autotransporto privažiavimo keliai, stovėjimo aikštelės, pėsčiųjų takai ir kita”, – nė nesuabejojęs balsas.lt žurnalistams pasakė nepriklausomas statybų ekspertas.
Apie UAB „Statybų gausa”
Visagalis internetas apie naujojo daugiabučio statytojus pateikė štai tokią informaciją:
Dėl sąsajų su verslo įmonėmis ūkio ministro posto 2011 metais netekęs D.Kreivys (dabar Seimo narys) paskelbęs, jog grįžta į verslą, susigrąžino anksčiau motinai parduotą akcijų paketą verslo ir nekilnojamojo turto valdymo bendrovėje „Catus“ (buvusi „Stamija“), kuris iš dalies valdo ir statybų įmonę „Statybų gausa“. Likusias „Catus“ akcijas valdo vieno D.Kreivio verslo partnerio motina.
Gal sunerimusių gyventojų nuogąstavimus išgirs ir jiems padės pats parlamentaras? Bet apie tai kitą kartą – istorija apie nuo pasaulio atskirtą daugiabutį dar nesibaigė.