Atšaukimo kampanijos – neišvengiama automobilių pramonės dalis. Gamintojai jas skelbia, kai aptinka gamybos ar konstrukcijos trūkumų, kurie gali kelti pavojų saugumui arba lemti gedimus eksploatacijos metu.
Atsižvelgiant į gedimų statistiką, automobilių gamintojai atšaukimo kampanijas skelbia dėl oro pagalvių veikimo sutrikimų, stabdžių sistemų gedimų, variklių defektų ar gedimų, susijusių su elektronika.
![](/pimg/2/correct-orange.png)
![](/pimg/2/correct-blue.png)
![](/pimg/2/correct-orange.png)
![](/pimg/2/correct-blue.png)
![](/pimg/2/correct-orange.png)
![](/pimg/2/correct-blue.png)
![](/pimg/2/correct-orange.png)
![](/pimg/2/correct-blue.png)
Vadovaujantis Europos Sąjungos „Safety Gate“ (anksčiau žinoma kaip „RAPEX“) sistemos duomenimis, praėjusiais metais automobilių gamintojai paskelbė 249 atšaukimo kampanijas, kurios palietė 256 automobilių modelius.
Lyginant su 2023 metais, bendras atšaukimų skaičius sumažėjo 34 atvejais, tačiau atšauktų modelių padaugėjo – jų sąrašas išaugo dar 7 modeliais.
Be oficialių atšaukimų, gamintojai taip pat vykdo techninės priežiūros kampanijas (angl. Technical Service Bulletins – TSB), kurios nėra registruojamos oficialiose saugumo duomenų bazėse, nes jos dažniausiai susijusios ne su saugumu, o su automobilio patikimumu ir eksploatacijos ilgaamžiškumu.
Tokie priežiūros darbai dažniausiai atliekami per planinius vizitus oficialiose atstovybėse, todėl vairuotojai savo automobilius vežantys į nepriklausomus servisus apie juos gali nieko nežinoti.
Daugiausiai automobilių atšaukė „Mercedes-Benz“, BMW ir „Citroën“
2024 metais daugiausiai atšaukimo kampanijų paskelbė „Mercedes-Benz“. Aukštesnės klasės automobilių gamintojas paskelbė 24 atšaukimo kampanijas.
Antroje vietoje įsitaisė „Mercedes-Benz“ netolima kaimynė – BMW. Bavarų gamintojas paskelbė 23 atšaukimo kampanijas. O štai paskutinę vietą ant „nugalėtojų“ podiumo užėmė „Stellantis“ koncernui priklausanti „Citroën“ – 15 atšaukimų.
Kitos markės, kurios 2024 m. paskelbė daugiausiai atšaukimo kampanijų:
- „Ford“ – 13
- „Volkswagen“ – 12
- „Hyundai“ – 12
- „Opel“ – 12
- „Lexus“ – 12
- „Peugeot“ – 11
- „Toyota“ – 11
Kokie automobiliai buvo atšaukiami dažniausiai?
Šių automobilių statistika buvo sudaryta atsižvelgiant į tai, kiek kartų konkretus modelis per metus turėjo grįžti į oficialų servisą. Net penkis ar daugiau kartų į atšaukimo kampanijas pateko šie modeliai:
- BMW 5 serija
- BMW X3
- „Mercedes-Benz“ C klasė
- „Mercedes-Benz“ GLE
- „Toyota Proace City“
Automobiliai, kurie buvo atšaukti 4 kartus:
- BMW 1 serija
- BMW 2 serija
- BMW X5
- „Citroën Berlingo“
- „Ford Kuga“
- „Ford Transit“
- „Opel Corsa“
- „Peugeot 208“
- „Mercedes-Benz“ E klasė
- „Mercedes-Benz EQS“
- „Toyota Corolla“
- „Toyota Corolla Cross“
Kokios buvo dažniausios gedimų priežastys?
Daugiausia atšaukimo kampanijų 2024 metais buvo susijusios su šiomis problemomis:
- Oro pagalvės – 89 atvejai
- Variklio gedimai – 74 atvejai
- Stabdžių sistemos problemos – 56 atvejai
- Elektronikos ir programinės įrangos klaidos – 52 atvejai
- Vairo sistemos problemos – 30 atvejų
- Pakabos defektai – 20 atvejų
- Kėbulo konstrukcijos problemos – 20 atvejų
Elektromobiliai ir hibridiniai modeliai buvo įtraukti į 54 atšaukimo kampanijas. Vis dėlto tikrasis tokių atvejų skaičius galėjo būti didesnis, nes viena atšaukimo kampanija dažnai apima kelis skirtingus modelius.
Ką svarbu žinoti perkant automobilį?
Didesnis atšaukimų skaičius nebūtinai reiškia, kad gamintojas kuria nepatikimus automobilius. Pavyzdžiui, remiantis šiuo rodikliu, „Mercedes-Benz“ ar BMW turėtume laikyti mažiau patikimi nei „Dacia“ ar „Fiat“, tačiau dauguma patikimumo ataskaitų (pvz, TUV Report) rodo, kad būtent vokiškų markių modeliai laikomi vienais patikimiausių.
Kai kurios markės, tokios kaip „Fiat“ ar „Tesla“, per visus 2024 metus nepaskelbė nė vienos oficialios atšaukimo kampanijos. Tačiau tai nebūtinai reiškia geresnę kokybę – dažnai tai susiję su skirtingu požiūriu į problemų sprendimą. Vieni gamintojai viešai pripažįsta trūkumus ir organizuoja oficialius atšaukimus, o kiti problemas sprendžia tyliai.
Be to, gamintojai, turintys itin plačią modelių gamą, atšaukimo kampanijas turi organizuoti dažniau. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ ar BMW gamina tiek kompaktinės klasės hečbekus, tiek didelius visureigius, todėl natūralu, kad klaidų ir galimų defektų tikimybė išlieka ganėtinai didelė. Kita vertus, tai priverčia kvestionuoti šių gamintojų kokybės kontrolę.
Kaip patikrinti, ar mano automobilis buvo atšauktas?
Jeigu perkate naudotą automobilį, verta pasitikrinti, ar jam buvo taikoma atšaukimo kampanija ir ar visi reikiami darbai buvo atlikti.
Apie 25 proc. atšauktų automobilių niekada negrįžta į servisą, nes jų savininkai paprasčiausiai nesusisiekia su atstovybėmis.
Norint sužinoti, ar jūsų automobiliui buvo taikomas atšaukimas, tiesiog:
- Susisiekite su artimiausiu autorizuotu servisu.
- Pateikite savo automobilio VIN kodą.
- Gaukite informaciją, ar atšaukimas buvo vykdytas, ar problema buvo sutvarkyta.