Iš amerikiečių į olandų rankas pernai patekęs švedų automobilių koncernas ,,Saab“ greičiausiai skaičiuoja paskutines savo gyvavimo dienas.
1937 metais įkurta kaip Švedijos neutralumą prieš II pasaulinį karą užtikrinsiančių lėktuvų gamintoja ir vėliau juos pakeitusi automobiliais švedų kompanija ,,Saab“ šiandien gyvena juodžiausias dienas.
Milžiniškos skolos tiekėjams ir darbuotojams pastatė įmonę ant bankroto slenksčio. Rugsėjį teismas ,,Saab“ suteikė teisinę apsaugą nuo kreditorių ir davė tris mėnesius kompanijai reorganizuotis bei spręsti didžiules likvidumo problemas.
Bankrotas – jau šią savaitę?
Bendrovės restruktūrizacijos administratorius praėjusią savaitę įmonės vadovybei pranešė nebetikintis kompanijos ateitimi. Nors ,,Saab“ teigia tęsianti derybas su kreditoriais, kalbama, kad jos bankrotas gali būti skelbiamas jau šią savaitę.
Kompanijos automobilių gamyba yra beveik sustojusi jau nuo šių metų kovo, nes ,,Saab“ neišgalėjo sumokėti tiekėjams ir personalui. Pranešama, kad nuo liepos 1 iki rugsėjo 30 d. bendrovė pagamino vos apie 130 ir pardavė tik 1 235 naujų automobilių – net 86 proc. mažiau nei per tą patį laikotarpį pernai.
Žinomą automobilių gamintoją šiandien valdo olandų kompanija ,,Swedish Automobile“ (buvusi ,,Spyker cars“), kuriai vadovauja skandalingai pagarsėjęs vykdomasis direktorius Victoras Mulleris. Bendrovė praėjusią savaitę paskelbė trečiąjį šių metų ketvirtį patyrusi 142,7 mln. eurų nuostolių. Vadovo teigimu, skola „Saab“ tiekėjams šiuo metu siekia 150 mln. eurų.
Susitarimai su Kinija žlunga
Lapkritį ,,Saab“ paskelbė, kad susitarimas dėl kompanijos pardavimo Kinijos automobilių gamintojams ir vienu banku jau beveik pasiektas. Tartasi ,,Saab“ ir jos antrines įmones Didžiojoje Britanijoje parduoti už 140 mln. JAV dolerių įsipareigojant investuoti dar 600 mln., kad bendrovės likvidumas būtų atkurtas.
Kita vertus, gruodžio pradžioje amerikiečių kompanija ,,General Motors“ (GM), kuriai ,,Saab“ priklausė iki 2010 metų, paskelbė nepalaikysianti susitarimo dėl bendrovės pardavimo ir taip ,,Saab“ atsidūrė dar keblesnėje padėtyje.
GM priklauso dauguma technologijų, kurias naudoja ,,Saab“, licencijų. Bendrovė šiuo metu yra didžiausia automobilių gamintoja Kinijoje, todėl sunerimta, kad kompanijos intelektinė nuosavybė gali atitekti konkurentams.
Kyšo V. Antonovo ausys
,,Saab“ gelbėjimo operacijoje pastaraisiais metais bandė dalyvauti ir buvęs bankrutuojančio Lietuvos banko ,,Snoras“ akcininkas Vladimiras Antonovas.
2007 metais jis suteikė apie 100 mln. eurų paskolą tuometinei V. Mullerio valdomai kompanijai ,,Spyker cars“. Tai leido V. Mulleriui tapti ir ant bankroto slenksčio atsidūrusio „Saab“ savininku.
Oficialiuoju koncerno savininku norėjo tapti pats V. Antonovas, tačiau Europos investicijų bankas (EIB) neleido jam investuoti 240 mln. eurų į sunkumų kamuojamą Švedijos automobilių gamintoją.
Bankas jau yra davęs paskolą ,,Saab“, todėl turi veto teisę nuosavybės klausimais. Kiti kompanijos valdyme dalyvaujantys organai – Švedijos vyriausybė ir GM – buvo suteikę sąlyginį pritarimą V. Antonovo investicijoms.
FAKTAI: ,,Saab“
2010 m. kompanija pagamino daugiau nei 32 tūkst. automobilių.
Pernai ,,Saab“ pajamos siekė 6,3 mlrd. Švedijos kronų (2,3 mlrd. litų), tačiau patyrė 3,1 mlrd. kronų (1,15 mlrd. litų) nuostolį.
Bendrovėje dirba apie 3,5 tūkst. gyventojų.1990 m. kompaniją nupirko amerikiečių ,,General Motors“, 2010 m. ,,Saab“ valdymą perėmė ,,Spyker Cars" (dabar ,,Swedish Automobile“).