Neretai manoma, kad automobilio paruošimas žiemai baigiasi uždėjus žieminių padangų komplektą. Tai, žinoma, labai svarbu. Tačiau specialistai tikina, kad, prieš prasidedant šalčiams, derėtų apsilankyti remonto dirbtuvėse ir nuodugniai patikrinti automobilį.
Pirmas darbas – padangos
Jau nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. bus draudžiama eksploatuoti transporto priemones, kurių leidžiama maksimali masė ne didesnė kaip 3,5 t, su vasarinėmis padangomis. Beje, nuo lapkričio 1-os dienos transporto priemones jau galima eksploatuoti ir su dygliuotomis padangomis.
Renkantis žiemines padangas dažnas vairuotojas svarsto, kokio tipo automobilio „apavą“ rinktis - su dygliais ar be jų. Viskas priklauso nuo važinėjimo sąlygų. Dygliuotų padangų charakteristikos vis dar yra gerokai geresnės važiuojant ledu ar kietai suplūkto sniego paviršiumi, todėl tokias padangas vertėtų rinktis visiems tiems, kurie dažniausiai važinėja krašto keliais, nevengia nusukti nuo asfalto į žvyrkelius.
Tiesa, važiuojant sausu ar šlapiu asfaltu dygliuotos padangos praranda savo privalumus, be to, jos yra gerokai triukšmingesnės. Vertėtų dėmesį atkreipti ir į tai, kad su tokiomis padangomis draudžiama važiuoti dalies Vakarų Europos šalių keliais. Todėl jei važinėjate mieste ar pagrindiniais šalies keliais, optimaliausia būtų rinktis žiemines padangas be dyglių.
Perkant žiemines padangas itin svarbu laikytis automobilio gamintojų rekomendacijų. Nerekomenduojama žiemai montuoti padangų, kurios būtų platesnės nei nustatyta automobilio gamintojo.
Platesnės padangos su kelio danga liečiasi didesniu plotu. Esant tam pačiam svoriui, bet padidinus lietimosi plotą, santykinė prispaudimo jėga mažėja proporcingai ploto padidėjimui. Platesnės padangos - mažesnė santykinė prispaudimo jėga, mažesnė prispaudimo jėga - didesnė vadinamojo akvaplanavimo tikimybė. Todėl yra tik viena taisyklė - žiemai jokiu būdu negalima montuoti platesnių nei rekomenduojama padangų.
Kad šaltą rytą variklis užsivestų
Apie artėjančius šalčius hidrometeorologai dar nepraneša. Tačiau ruošits žiemai – dabar pats tas laikas. Prieš paspaudžiant šaltukui vertėtų patikrinti elektros akumuliatorių. Įprastai užvesti automobilį pakanka 40 proc. akumuliatoriaus galios. Žiemą, kai oro temperatūra nukrenta gerokai žemiau nulio, akumuliatoriaus pajėgumas sumažėja, tad reikėtų patikrinti realų baterijos pajėgumą. Patartina, kad variklio skyrius, akumuliatoriaus gnybtai ir aukštos įtampos laidai būtų švarūs. Automobilių elektros specialistas Mantas Pilkis teigia, kad purvas po variklio dangčiu ir ant laidų didina nereikalingus energijos praradimus. Elektros akumuliatorius turi būti tokios talpos, kaip rekomenduoja automobilio gamintojas.
Pasak elektriko, automobilių remonto dirbtuvėse ar pačiam reikėtų patikrinti ir generatorių. Jei pastarasis gamina pernelyg mažai elektros energijos, akumuliatorius gali būti nepilnai įkraunamas. Po žiemiško užvedimo sunaudota elektros energija normaliai veikiančiame automobilyje akumuliatoriuje atstatoma tik po maždaug 20 minučių variklio veikimo. Tad važinėjant tik trumpais miesto atstumais, baterija gali pilnai nepasikrauti. Generatorius irgi turi būti švarus, jokiu būdu ant jo negali varvėti tepalas.
Važinėjantys dyzeliniais automobiliais prieš žiemą turėtų patikrinti kaitinimo žvakes. Kol nespaudžia šalčiai galima net nepastebėti, kad neveikia net kelios kaitinimo žvakės. Tačiau spustelėjus rimtesniam šaltukui, variklis gali ir neužsivesti.
Jei prieš žiemą atėjo laikas keisti tepalus, nevertėtų taupyti ir pilti į tepimo sistemą pusiau sintetinį tepalą. Daugumos naujų ir apynaujų automobilių gamintojai primygtinai rekomenduoja naudoti tik sintetinę variklio alyvą, tačiau apie tokius tepalus vertėtų pagalvoti ir senesnių automobilių šeimininkams. Spaudžiant rimtam šaltukui variklis su tokiais tepalais užvedimo metu suksis daug lengviau. Juo labiau, dabar tokių tepalų kaina jau „nesikandžioja“.
Vardan apsidraudimo vertėtų patikrinti ir variklio aušinimo skysčio charakteristikas. Jis bėgant laikui praranda savo savybes, jį derėtų periodiškai keisti. Tačiau patys žinote, kad Lietuvoje važinėjančiuose automobiliuose aušinimo skystis tarnauja vos ne amžinai. Todėl remonto dirbtuvėse vertėtų patikrinti jo užšalimo temperatūrą. Tai kainuoja daug kartų pigiau nei remontuoti variklį.
Vardan saugumo
Prieš prasidedant žiemai pasikeiskite valytuvus. Ledas ir purvas jiems - didelis išbandymas. Važinėjant žiemiškais keliais jie reikalingi vos ne kiekvieną dieną, tad taupyti saugumo sąskaita tikrai nederėtų.
Nelaukite kol spustels šaltis ir bakelyje ar vamzdeliuose užšals langų plovimo skystis. Kai tik sinoptikai praneš apie naktimis gresiantį šaltuką, bakelį užpildykite žieminiu langų plovimo skysčiu.
Nepatingėkite sureguliuoti automobilio žibintų. Darganoje ir vakaro prieblandoje tai padės ne tik geriau matyti kelią ir kliūtis, bet ir neerzins kitų eismo dalyvių - nieko nėra blogiau, kaip darganoje akinantys priešais atvažiuojančio automobilio žibintai. Automobilio elektros sistemų specialistas M. Pilkis pataria prieš žiemą patikrinti ne tik lemputes, bet ir žibintų reflektorius ir stiklus. Surūdiję reflektoriai ar matiniais tapę stiklai žibintų efektyvumą gali sumažinti net dvigubai.
Nors žiemą stabdžių pedalą spausti stengiamės kuo rečiau, būtina patikrinti ir automobilio stabdžius. Tai irgi saugumo garantas. Dėl nevienodai sudilusių kaladėlių ar stringančių stabdžių cilindriukų ratai gali būti stabdomi netolygiai, todėl slidžiame kelyje stabdomas automobilis pradėtų slysti šonu.
Smulkmenos, kurias dažnai pamirštame
Prieš žiemą nederėtų pamiršti ir mūsų patogumą užtikrinančių smulkmenų. Patikrinkite kaip veikia šildymo sistema, ar tinkamai cirkuliuoja aušinimo skystis. Nepatingėkite patikrinti ir salono filtro: jam užsikišus gerokai stipriau rasoja langai, todėl jį būtina pakeisti bent kas 30 tūkst. kilometrų.
Kad nereikėtų plėšte plėšti prišalusių durelių ar bagažinės patepkite jų gumas specialiu silikonu, sutepkite durelių ir bagažinės spynas užšalti neleidžiančiais cheminiais preparatais.
Žiemą automobilyje turi būti patogus gremžtukas ledui, šluotelė sniegui nušluoti, o kad dirbant šiuos darbus nešaltų rankos, automobilyje galima laikyti ir šiltas darbines pirštines.