Daugiau apie tai – TV3 žiniose.
Prie judrios Žaliųjų ežerų gatvės Vilniaus pakraštyje įrengtos elektromobilių įkrovos stotelės yra prekybos centras, daug vaizdo stebėjimo kamerų. Tačiau tai ilgapirščiams nesutrukdė ten nupjauti ir išsinešti net šešis storus elektromobilių įkrovimo kabelius.
„Penkiose „Ignitis ON“ įkrovimo stotelių lokacijose turime vandalizmo, galimų vagysčių atvejus, kai yra nupjaunami, nukerpami įkrovimo kabeliai. Problema opi, vairuotojai neturi galimybės įsikrauti elektromobilių“, – pasakoja „Ignitis ON“ departamento vadovas Eimantas Balta.
Pastarąjį mėnesį netekusios elektromobilių įkrovimo kabelių įvairiose Vilniaus vietose skundžiasi net kelios šiuo verslu besiverčiančios įmonės. Vagys pjūklu ar žnyplėmis tiesiog nusikerpa storą kabelį.
„Užtrunka trumpai, minutę, net be pasiruošimo. Tikėtina, kad dėl vario. Nupjovė įkrovos stotelių kabelius, net tik pas mus, bet ir pas kitus operatorius“, – komentuoja „Vilniaus apšvietimo“ vadybininkas Ruslanas Gorinas.
„Turime 3 sugadintas įkrovimo stoteles dviejose skirtingose lokacijose. Esame praradę apie 6 kabelius, laidus“, – sako „Eldrive“ plėtros vadovas Paulius Jankauskas.
Brangus varis skatina vogti
Dėl vagysčių bendrovės masiškai rašo pareiškimus policijai.
„Dėl nukarpytų nuo elektromobilių įkrovimo stotelių laidų skundai gauti iš tiekėjų“, – teigia policijos komisariato viršininkas Povilas Revuckas.
Vieną vagišių, nešiną nupjautu kabeliu, policija jau sugavo.
„Gyventojai, pamatę, kad vakare įtartinas žmogus trinasi prie stotelės, bando pjauti kabelį, pranešė teisėsaugai, kaip tik policija budėjo, sulaikė kartu su nupjautu kabeliu vagį“, – sako R. Gorinas.
„Tai nusikaltimas, pagal žalą yra atliekami tyrimai dėl vagystės, už ką sankcija yra numatyta – viešieji darbai, bauda arba įkalinimas iki 3 metų“, – tikina P. Revuckas.
Elektromobilių įkrovimo stotelių valdytojams visgi kelia nerimą vario kainų tendencijos. Šis metalas brangsta pasaulinėje rinkoje ir supirkimo vietose, o tai gali skatinti ilgapirščius tęsti vagystes.
„Nuo metų pradžios vario kaina pakilo 16 proc. ir tai yra žaliava, kurios kaina labiausiai šiemet pakilo. Tai lemia 70–80 proc. kainos augimo ir yra susiję su tuo, kad Kinija skatina ekonomiką, fokusuojasi į sritis, kur reikalingas varis: elektromobiliai, statybų sektorius, vartojimo produktai“, – kalba ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.
Didelio uždarbio gali nesitikėti
Vienas toks kabelis, anot įkrovos stotelių administratorių, gali būti iki 5 metrų ilgio ir sverti apie 10 kilogramų. Tačiau jame vario yra mažesnė dalis, mat esą daugiau nei pusę kabelio masės sudaro plastiko izoliacija. Tad pardavę kabelyje esantį varį, didelio uždarbio vagys esą turi nesitikėti. Sostinės supirktuvės už kilogramą vario šiuo metu siūlo nuo 6 iki 8 eurų. Tad vieno kabelio atkarpos vertė gali siekti apie 30 eurų.
„Jie tikisi pajamų iš kabelių. Padaro ženkliai didesnį nuostolį operatoriams. Vairuotojai negali įsikrauti, užtrunka laiko it kabelis su jungtimis kainuoja daugiau nei galimos nelegalios pajamos, keliasdešimt eurų už metalo dalį“, – tikina E. Balta.
„Laidai nepriskiriami prie dalykų, kurių priimti negalima. Dažniausiai laidai nudeginami ir lieka tik metalinė dalis, kurią priima metalo supirkėjas. Supirktuvės kai kurios bendradarbiauja su policija, o kai kurios vengia bendradarbiavimo“, – teigia policijos komisariato vadovas viršininkas Revuckas.
Vagims pradėjus masiškai vogti kabelius iš elektromobilių įkrovimo stotelių, jų valdytojai sako patiriantys tūkstantinius nuostolius, mat ne vieną savaitę užtrunka naują kabelį užsakyti, atsigabenti ir sumontuoti. Tad prašo ir gyventojus nebūti abejingus ir pranešti policijai, pamačius įtartinus asmenis, besisukiojančius elektromobilių įkrovimo stotelėse.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio viršuje.