Klaipėdos senamiesčio verslininkai, praėjusią savaitę patyrę naujos transporto eismo tvarkos nepatogumus, prognozuoja, kad vasarą įsigaliosiantis mokestis už automobilių stovėjimą galutinai ištuštins šią miesto dalį, rašo „Vakarų ekspresas“.
Automobilių stovėjimo apmokestinimo tvarką rengiančios VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" direktorius Gintaras Neniškis sutinka, kad rinkliavos senamiestyje, centre ir pajūryje paaštrins šių zonų gyventojų bei čia dirbančių žmonių konfliktus dėl automobilių vietų ir apgailestauja, kad infrastruktūros įrengimas stipriai vėluoja.
Pasijuto atkirsti
Įsigaliojusi vienpusio judėjimo tvarka kai kurias senamiesčio parduotuves paliko be jokio transporto.
"Didžiosios Vandens gatvės galas, atsiremiantis į Tiltų gatvę, iš visų pusių apstatytas eismą draudžiančiais ženklais. Čia įsikūrusios keturios įstaigos - parduotuvės, restoranas, galerija. Kaip mums atsivežti prekes?" - skundėsi Didžiojoje Vandens gatvėje 13 įsikūrusios galerijos-dirbtuvių "Artmanija" savininkė Auksė Drazdienė.
Moteris piktinasi, kad Klaipėdos savivaldybė, deklaruojanti neva norinti atgaivinti senamiestį, nesuteikia čia dirbantiems verslininkams jokių lengvatų automobiliams statyti. "Jau pradedame dairytis naujos vietos, kur įsikurti, nes apmokestinus automobilių stovėjimą senamiestyje, žmonių čia visai neliks", - įsitikinusi verslininkė.
Trispalvė rinkliava
Rinkliava už automobilių stovėjimą Klaipėdos senamiestyje (raudonojoje zonoje), centre (geltonojoje zonoje) ir pajūryje (žaliojoje zonoje) bus pradėta rinkti nuo šių metų birželio 1-osios. Oficialus rinkliavos tikslas - pagerinti miesto ekologinę būklę, sumažinti automobilių srautus apmokestintose zonose, surinkti lėšų, kurios bus naudojamos mokamoms vietoms automobiliams statyti Klaipėdos mieste įrengti ir prižiūrėti bei viešajam transportui plėtoti.
Žaliojoje zonoje automobilių stovėjimas kainuos 1 litą už valandą. Geltonojoje zonoje, centrinėje miesto dalyje, - 2 litai už valandą. Šioje zonoje vairuotojai galės įsigyti ir abonementą, kuris kainuos 100 litų mėnesiui už 1 stovėjimo vietą. Raudonojoje zonoje, senamiestyje, - 3 litai už valandą.
Lengvata - 15 litų metams už 1 stovėjimo vietą - bus suteikta tik automobilių valdytojams ar vairuotojams, deklaravusiems senamiestyje arba centre gyvenamąją vietą. 1 butui bus suteikiamas leidimas 1 stovėjimo vietai.
Dirbantiems - jokių lengvatų
Šią tvarką įgyvendinančios VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" direktorius Gintaras Neniškis patvirtino, kad senamiestyje bei miesto centre dirbantiems žmonėms jokių nuolaidų nebus.
"Miesto valdžios pozicija yra tokia, kad senamiestis turi būti skirtas pėstiesiems bei dviratininkams. Tokia tvarka jau seniai galioja Vilniuje ir Kaune, ir tuose miestuose taip pat nėra jokių lengvatų verslininkams, tik gyventojams", - sakė G. Neniškis.
Klaipėdoje senamiesčio zonoje turėtų būti 460 automobilių stovėjimo vietų, šiuo metu, pasak pokalbininko, šioje teritorijoje stovi daugiau kaip 900 automobilių.
VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" direktorius dar pastebėjo, kad klaipėdiečiai visada pradeda piktintis tada, kai įsigalioja naujovės, tačiau nerodo jokios iniciatyvos, kai nauji projektai svarstomi.
"Automobilių stovėjimo tam tikrose miesto vietose tvarka rengta ketverius metus. Aš pats pristatinėjau šį projektą senamiesčio verslininkams. Jokių pastabų bei pasiūlymų ką nors keisti nesulaukėme. Vis dėlto iki šio projekto įsigaliojimo dar yra laiko. Senamiesčio verslininkai turi savo atstovų miesto Taryboje - dar galimi pakeitimai", - sakė G. Neniškis.
Investicija į kokybę
Klaipėdos miesto Tarybos narė, Senamiesčio verslininkų sąjungos pirmininkė Eugenija Odebrecht mano, jog automobilių stovėjimo apmokestinimo tvarka yra gera.
"Žinoma, pirmas smūgis bus skaudus visiems, ir gali būti, kad ši tvarka kurį laiką išguis iš senamiesčio dar daugiau verslininkų, tačiau tvarka turi būti. Tik tada, kai išsivalysime senamiestį nuo tokių didelių automobilių srautų, atsiras kitokia šios vietos kokybė. Savo automobilių vietas turime užleisti svečiams, savo klientams. Patys verslininkai turi daugiau investuoti, kad Klaipėdos senamiestis atsigautų, išgražėtų ir pritrauktų daugiau žmonių. Jeigu jie to daryti nėra pajėgūs - turi palikti šią vietą", - įsitikinusi verslininkė E. Odebrecht.
Ji pridūrė, jog didžiausia problema yra tai, kad transporto srautų reguliavimo problema Klaipėdoje nėra sprendžiama kompleksiškai. "Įvedami eismo apribojimai ir rinkliavos už automobilių stovėjimą, tačiau apie automobilių savininkų interesus galvojama nepakankamai. Klaipėdos senamiestyje vietos yra tiek, kiek yra, ir daugiau nebus. O jo prieigose turėtų atsirasti patogių, erdvių automobilių stovėjimo aikštelių", - sakė E. Odebrecht.
G. Neniškis sutinka, jog infrastruktūros įrengimas labai atsilieka nuo naujos transporto eismo srautų reguliavimo tvarkos. "Klaipėdos senamiestyje, Klaipėdos piliavietės teritorijoje, numatyta daugiaaukštės automobilių aikštelės statyba, tačiau šiuo metu dar tik derinamas šio statinio techninis projektas", - informavo G. Neniškis.
Kiemuose - pirmenybė gyventojams
VšĮ "Klaipėdos keleivinio transportas" direktorius sutiko, kad naujoji automobilių stovėjimo apmokestinimo tvarka neišspręs, o gal net paaštrins apmokestintų miesto zonų gyventojų ir čia dirbančių žmonių konfliktus dėl automobilių stovėjimo vietų.
"Rinkliava bus renkama už vairuotojų naudojimąsi Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos nustatytomis mokamomis miesto gatvių, aikščių bei aikštelių vietomis automobiliams statyti, tačiau mes negalime apmokestinti tose zonose esančių gyvenamųjų namų kiemų", - sakė G. Neniškis.
Taigi galima prognozuoti, jog rinkliavos nenorintys mokėti vairuotojai dar labiau užspaus daugiabučių gyvenamųjų namų bendro naudojimo kiemų aikšteles.
"Žinoma, rinkliavos įvedimas neišspręs kiemų ir gatvių konflikto, tačiau galbūt paskatins daugiabučių gyventojus pasirūpinti kiemu - pasidaryti jo detalųjį planą ir paženklinti automobilių stovėjimo vietas. Šiuo metu ruošiama ženklinimo sistema, kurios tikslas - apsaugoti gyventojų interesus. Numatoma, jog atsiras ženklas, kuris reglamentuos gyventojų automobilių stovėjimo tvarką kiemuose", - sakė G. Neniškis.
Tuo tarpu centrinėje miesto dalyje arba senamiestyje dirbantys žmonės, jei šalia darbovietės nėra įsirengę privačios automobilių stovėjimo aikštelės, bus priversti mokėti už automobilių stovėjimą arba keliauti į darbą viešuoju transportu.
Automatai vėluos
Rinkliavą už automobilio stovėjimą apmokestintoje vietoje, jei neturi leidimo, vairuotojas galės sumokėti mobiliuoju ryšiu arba bilietų automatuose. Pasak G. Neniškio, atsiskaitymas mobiliojo ryšio būdu jau parengtas, o automatų įrengimas vėluos. Jau įsigaliojus naujai tvarkai, tik birželio mėnesį, bilietų automatai turėtų atsirasti žaliojoje zonoje.
Tuo tarpu geltonojoje bei raudonojoje zonoje jų teks dar plaukti, nes stipriai vėluoja automatų techninės schemos parengimas. "Šiuo metu mes dar nežinome, kiek ir kokių Klaipėdai reikės bilietų automatų. Konkursą jiems įsigyti tikimės skelbti kovo mėnesį", - sakė "Klaipėdos keleivinio transporto" direktorius.
Anot G. Neniškio, dėl šių techninių kliūčių pirmaisiais mėnesiais griežtai - blokuojant ratus - bus baudžiami tik piktybiškai naują tvarką pažeidžiantys vairuotojai.
Rinkliavos už automobilių stovėjimą priežiūrą vykdys VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" kontrolieriai bei Klaipėdos policija. Klaipėdos miesto savivaldybės Taryba šioms pareigoms atlikti skyrė 3,5 etato, su policija dėl darbuotojų dar tik deramasi.
Jurga Petronytė