„Daugiausia dviratininkų srautų jutikliai šiemet skaičiavo birželio, liepos ir rugpjūčio mėnesiais. Vien birželį užfiksuota 85,5 tūkst. dviratininkų“, – pasakoja Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė.
Ne vienas sostinės ir kitų miestų gyventojas dviratį pasirinko kaip alternatyvią priemonę keliauti, mat kilus Covid-19 pandemijai, viešasis transportas tiko ne visiems.
Nors didesnis fizinis aktyvumas ir važiavimas dviračiu yra ne tik ekologiška, bet ir naudinga sveikatai, daugiau dviratininkų gatvėse sukėlė ir neigiamų pasekmių.
Policijos duomenimis, vien šių metų sausio–liepos mėnesiais gatvėse žuvo šeši dviratininkai. Dar 229 buvo sužeisti. Praėjusiais metais tokiu pačiu metu eismo įvykiuose nukentėjo penktadaliu mažiau dviratininkų – 179.
Policija pabrėžia, kad šiemet eismo įvykiuose, kuriuose dalyvavo dviratininkai, daugiau nukenčia vaikai – vien iki šių metų liepos mėnesio nukentėjo 57 mažieji dviratininkai.
Dėl šių eismo įvykių dažnai yra kalti ir patys dviratininkai. Eismo įvykių, kurių metu dėl savo pačių kaltės nukentėjo patys dviračių vairuotojai, sausio–liepos mėnesiais buvo 80. Nors už kelių eismo pažeidimus skiriamos baudos, pavyzdžiui, pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą už KET nesilaikymą dviratininkams gresia baudos nuo dešimties iki dviejų šimtų eurų, tai drausmina ne visus.
Dviračius graibstė ir dėl kompensacijų
Lietuvoje dviračių, paspirtukų ir kitokių ekologiškesnių transporto priemonių paklausa paaugo ne tik dėl koronaviruso, bet ir dėl kompensacijų, mat gyventojai, sunaikinę savo taršų automobilį ir nusipirkę elektrinį paspirtuką, elektrinį ar paprastą dviratį, elektrinį motociklą ar mopedą, gauna išmokas.
Skaičiuojama, kad jau gauta paraiškų šioms kompensacijoms už 4,1 mln. eurų, o iš Klimato kaitos programos šiam tikslui iš viso yra skirta 5 mln. eurų, o Aplinkos projektų valdymo agentūrą (APVA) paraiškas priims, kol pakaks likusių 900 tūkst. eurų, bet ne ilgiau kaip iki 2021 m. vasario 1 d. Jeigu jos ir toliau bus teikiamos taip intensyviai, manoma, kad lėšų pakaks iki spalio mėnesio.
Vilnietė Andresa dviratį įsigijo dar prieš koronaviruso pandemijai įsibėgėjant. „Dviratį pirkau viename prekybos centre, pavasarį kainos buvo didesnės, tai sumokėjau 370 eurų“, – pasakoja Andresa.
Mergina sako, kad važiuoti dviračiu jai yra ne tik puikus laisvalaikio praleidimo būdas, bet ir smagi sporto rūšis.
„Su dviračiu gali tiek daug pamatyti, pasiekti viską, tuo pačiu ir pasportuoti. Ir šiaip tai yra švarus transportas, neteršia aplinkos“, – mintimis dalijasi Andresa.
Andresa tikrai nėra vienintelė koronaviruso pandemijos metu susidomėjusi dviračiais: juos parduotuvėse pirkėjai tiesiogine to žodžio prasme tiesiog išgraibstė. Dviračiais prekiaujanti parduotuvė „ProSport“ sako, kad šiuos metus lyginant su ankstesniais, pastebimas bent dvigubai didesnis žmonių susidomėjimas dviračiais.
„Didžiausias prieaugis buvo gegužės, birželio ir liepos mėnesiais“, – komentuoja parduotuvės pardavimų vadybininkas Donatas Jankauskas.
Nuo gegužės, kai buvo paskelbtas kvietimas teikti paraiškas, į APVA jau kreipėsi daugiau kaip 4,6 tūkst. gyventojų. Jie kompensacinių išmokų daugiausia prašo elektriniams paspirtukams ir paprastiems dviračiams. Iš viso gyventojai įsigijo per 10 tūkst. šių transporto priemonių.
Kadangi galima įsigyti ne vieną priemonę, dažnai kreipiamasi įsigijus kelis dviračių ar paspirtukus visai šeimai. Gyventojai domisi ir elektriniais dviračiais. Prašoma kompensuoti daugiau kaip 400 šių susisiekimo priemonių.
Paraiškas galima teikti tik elektroniniu būdu per APVA informacinę sistemą APVIS. Kompensacijos dydis apskaičiuojamas pagal faktiškai patirtas išlaidas, neviršijant priemonei nustatytų maksimalių sumų ir bendros 1 tūkst. eurų kompensacijos sumos.
Nustatytus kriterijus atitikusio sunaikinto taršaus automobilio savininkas gali gauti iki 310 eurų kompensaciją už metinį viešojo transporto bilietą, iki 400 eurų – už paprastą dviratį arba elektrinį paspirtuką, iki 700 eurų – už elektrinį dviratį, iki 1 tūkst. eurų – už elektrinį mopedą ar elektrinį motociklą.