Daugiau apie tai – TV3 Žiniose.
Krovininio lėktuvo sudužimas greta Vilniaus oro uosto – pirmoji tokio masto aviakatastrofa nepriklausomoje Lietuvoje. Įvykis neeilinis, tačiau iki šiol apgaubtas mįsle – kas atsitiko, kad pagal planą skridęs orlaivis sudužo gana arti tūpimo tako. Kelios valandos po katastrofos, į prezidentūrą atvyko policijos, ugniagesių gelbėtojų vadai. Taip pat ir saugumo departamento bei karinės žvalgybos vadovai.
„Prezidentui buvo pristatyta dabartinė situacija ir tai, kaip pagal pirminius duomenis atrodė pats įvykis, pati nelaimė“, – teigė prezidento patarėjas Frederikas Jansonas.
Prokuratūra tyrimą pradėjo pagal Baudžiamojo kodekso straipsnį, kuriame minimos netvarkingos transporto priemonės, dėl kurių įvyko nelaimė. Tačiau sako, kad bent jau kol kas visos versijos yra neatmestinos.
„Mes negalime atmesti ir to terorizmo atvejo, žinoma, VSD kartu su AOTD, taip pat esame įspėję, kad tie dalykai galimi ateityje, mes matome agresyvėjančią Rusiją“, – kalba Valstybės saugumo departamento vadovas Darius Jauniškis.
Vakarų tarnybos daro prielaidą
Ekspertai sako, kad iš piloto ir valdymo bokšto pokalbio įrašo akivaizdu, jog nutiko kažkas netikėto ir staigaus. Pilotas apie problemas valdymo bokštui nespėjo nieko pranešti.
„Na, jeigu kažkas jau nutinka staigaus ir tokio labai pavojingo, tai pilotų prioritetas yra ne kalbėti su skrydžių vadovais, bet spręsti situaciją čia ir dabar. Todėl yra natūralu, kad jie bandė suvaldyti orlaivį tom paskutinėm sekundėm, o ne komunikuoti su skrydžio vadovais“, – aiškino aviacijos ekspertas Vidas Kaupelis.
Sudužęs orlaivis „Boeing 737“ priklausė Ispanijos kompanijai „Swiftair“, kuri aptarnauja dalį DHL skrydžių. Pats lėktuvas pagamintas prieš 32 metus, nuo 2015-ųjų tarnauja, kaip krovininis. Tai nebuvo pirmasis jo skrydis į Lietuvą – paskutinį kartą jis į Vilnių skrido rugsėjo pradžioje. Prieš keletą dienų jis dar intensyviai skraidė, o savaitgalį stovėjo Vokietijoje ir į orą nekilo. Pakilo tik pirmadienį, paryčiais.
Teisėsauga dar tiria savaime užsidegančių siuntų bylos detales. Vasarą iš Lietuvos tais pačiais DHL lėktuvais buvo siunčiami elektriniai masažuokliai. Vėliau jie Vokietijoje ir Anglijoje užsidegė. Vakarų tarnybos daro prielaidą, kad tai rusų tarnybų darbas – amerikiečiai skelbia, kad taip rusai bandė sužinoti, ar pavyktų jiems sukelti aviakatastrofas JAV, į orlaivius įdėjus tokias siuntas.
„Buvo kalbėtasi, turbūt su DHL ir su kitom kompanijom, jie yra įspėti apie šitą, tą dalyką sužiūrėti yra ypatingai sunku, veikiama sofistikuotai, siuntų yra daug ir, aš manau, kad visoje Europoje ir visame pasaulyje įspėjimo lygis, pavojaus lygis yra pakeltas“, – kalbėjo Darius Jauniškis.
Dirba spec. lenkų lėktuvas
Sutapimas – viena iš užsidegančių siuntų vasarą užsiliepsnojo prieš ją kraunant į orlaivį Vokietijoje, Leipcigo oro uoste. O būtent iš Leipcigo DHL orlaivis pirmadienio rytą ir atskrido į Lietuvą.
„Kažkokių išorinių veiksnių, kurie galėjo pažeisti lėktuvą, tikrai nebuvo, tą jau akivaizdžiai matome. Tačiau, kas vyko lėktuvo viduje, tam reikės apklausti išgyvenusius įgulos narius ir, be abejo, juodoji dėžė“, – teigė krašto apsaugos ministras Laurynas Kasčiūnas.
Vokietijos valdžios atstovai pareiškė, kad iš turimos informacijos katastrofa nesusijusi su savaime užsidegančiais siuntiniais. Kompanija DHL taip pat sako neturinti žinių, kad lėktuve galėjo būti kas nors įtartino.
Anot VSD, Lietuvoje terorizmo grėsmės lygis išlieka žemas.
„Taip pat ir užsienio partneriai yra išėję į eterį, lygiai taip pat kalbėdami apie pavojus ir sabotažo atvejus, ar terorizmo grėsmę, tai negalime atmesti ir šitos versijos, bet, kaip ir sakau, kol kas jokių atribucijų, ar badyti pirštais į kažką, tikrai negalime, todėl, kad nėra jokios informacijos apie tai“, – komentavo Valstybės saugumo departamento vadovas Jauniškis.
„Ar ten galėjo būt su kažkokiu teoriniu aktu susiję, ar įmanomi tokie scenarijai kažką įdėti į ten kargo skyrių, kas sukeltų lėktuvo avariją, tai yra taip. Bet labai sunku sugalvoti konkretų veiksmą, kuris sukeltų būtent šitą scenarijų, tai vėl, atmesti nereikėtų, bet man atrodo, kad tai yra gana mažai tikėtina“, – sakė aviacijos ekspertas Kaupelis.
Virš Vilniaus ratus pradėjo sukti ir specialus lenkų lėktuvas, kuris, tarytum laboratorija ore, kalibruoja ir tikrina navigacijos sistemų darbą.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio pradžioje.