Ketvirtadienį, sausio 31 d., naujienų agentūros „Elta“ patalpose vykusioje spaudos konferencijoje Lietuvos autoverslininkų asociacijos atstovai pristatė praėjusių metų rezultatus ir paskelbė 2013 m. automobilių rinkos prognozes.
2012 m. sumažėjo tiek naujų komercinių, tiek asmeninių automobilių pardavimai. Nuosekliai savo rinkos dalį didina „Volkswagen“ markė. Šio gamintojo automobilių pardavimai šiais metais išaugo daugiau nei 18 proc. Lyginant automobilių registravimą pagal naudotojus, nuo 2010 iki 2012 m. vis daugiau naujų transporto priemonių registruoja juridiniai asmenys.
„Volkswagen“ išlaiko populiarumą
Naujų ir naudotų automobilių registravimo proporcijos nesikeičia, 2011 ir 2012 m. pirmą kartą registruotų transporto priemonių procentas rinkoje nesiekia 10 proc.
Naudotų automobilių rinkoje irgi dominuoja „Volkswagen“, nors, lyginant su 2011 m., šios markės automobilių rinkos dalis sumažėjo 2 proc. Daugiausiai automobilių ir toliau importuojama iš Vokietijos. Populiariausi šalyje automobiliai yra 15 metų ir senesni automobiliai. Populiariausiu modeliu metų pradžioje išliko „Volskwagen Passat“.
Lyginant Baltijos šalis, Lietuvos automobilių parkas išlieka seniausias. Tarkime, 2012 m. automobilių skaičius sudaro apie 0,5 proc. Estijoje šis skaičius siekia 3 proc. Kaimynes šalis mes lenkiame pagal 1993 m. ir senesnių automobilių skaičių.
10 proc. naujų automobilių „išvažiuoja“ į užsienį
„Iš visų 13,8 tūkst. naujų automobilių 2012 m. 90 proc. liko šalyje, o likę 10 proc. buvo išregistruoti“, – komentavo „Data Center“ kompanijos atstovas Andrius Verbyla.
Įspūdingiausiai pagal šį rodiklį atrodo „Fiat“. 2012 m. buvo parduoti 626 nauji šios markės automobiliai, tačiau 47 proc. jų buvo išregistruota. Antroje vietoje pagal daugiausiai išregistruotų naujų transporto priemonių skaičių atsidūrė „Peugeot“, 15 proc. parduotų naujų prancūzų markės automobilių nelieka Lietuvoje.
Bendras Europoje 2012 m. metais parduotų naujų automobilių skaičius siekia 12 mln., o tai yra maždaug 1995–1996 m. lygis. Įdomu tai, kad Lietuvoje naujų automobilių pardavimų nuosmukis praėjusiais metais procentiškai (8,2 proc.) visiškai sutapo su bendru rinkos sumažėjimu Europoje. Nuo 2010 m. naujų ir naudotų automobilių santykis išlieka maždaug svyruoja nuo 14 iki 16 naudotų transporto priemonių „naudai“.
Lietuvius veikia lūkesčių ekonomika
Nuo kaimynų Lietuva atsilieka smarkiai. Lyginant naujų automobilių registravimo duomenis santykiniais duomenimis (naujų automobilių skaičius tūkstančiui gyventojų), 2010 m. Lietuva, nors ir atsiliko nuo Estijos, bet lenkė Latviją, tačiau nuo 2011 m. situacija pasikeitė ir pagal šį rodiklį šalis lieka paskutinė.
„Automobilių rinka yra labai inertiška ir pagrįsta nemakroekonominiais rodikliais, o psichologijos sprendimais“, − kalbėjo LAA atstovas Mindaugas Beišys.
Tą parodo bandymas daugiamečius automobilių rinkos pokyčius susieti su bendro vidaus produkto pokyčiais. Kuomet 2012 m. BVP augo 3,6 proc., asmeninių automobilių rinka krito 8,2 proc. Tokia disharmonija matoma eilę metų Lietuvoje, panašus vaizdas matomas ir vertinant Latvijos ir Estijos automobilių rinkas su tų šalių BVP pokyčiais.
Šioje rinkoje stebimas švytuoklės efektas: ekonomikai vos atšilus naujų automobilių registruojama dešimtimis procentų daugiau, lūkesčiams susvyravus – analogiški yra pardavimų kritimai. Kliento pasitikėjimo indeksas, anot Petro Ignoto, šiuo atveju yra labai svarbus aspektas, todėl į ekonomines situacijos pokyčius žmonės reaguoja labai jautriai.
Prognozėse – „plokščia kreivė“
Kliento pasitikėjimo indeksas, anot Petro Ignoto, šiuo atveju yra labai svarbus aspektas, todėl į ekonominės situacijos pokyčius žmonės reaguoja labai jautriai.
„Prieš porą metų mūsų valdžios atstovai dar prieš šventes pradėjo kalbėti, kokie prasti bus ateinantys metai, skelbdami kone pasaulio pabaigą. Net Kalėdų neleido ramiai atšvęsti. Vėliau galėjome matyti, kokie buvo to rezultatai, jau vasarą naujų automobilių pardavimai smarkiai smuko ir taip liko dugne kone iki metų pabaigos“, – kalbėjo LAA prezidentas Petras Ignotas.
2013 m. LAA atstovai prognozuoja „plokščią kreivę“, t. y. naujų automobilių pardavimai neaugs. Pardavimai turėtų siekti 14,050 vienetų, o tai sudarytų tik simbolinį 2,0 proc. augimą.