• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Su visuotinai priimtomis viešojo elgesio normomis susiduriame kasdien. Kaip ir visur kitur, taip ir pravėrus medicinos įstaigų duris privalome laikytis tam tikro etiketo. Apie tai, kaip turėtume elgtis bendraudami su gydytojais bei ar priimtinas šokoladas ir kava kaip padėka, aptariame su verslo įvaizdžio konsultante, etiketo specialiste Alvyda Jasilionyte.

Su visuotinai priimtomis viešojo elgesio normomis susiduriame kasdien. Kaip ir visur kitur, taip ir pravėrus medicinos įstaigų duris privalome laikytis tam tikro etiketo. Apie tai, kaip turėtume elgtis bendraudami su gydytojais bei ar priimtinas šokoladas ir kava kaip padėka, aptariame su verslo įvaizdžio konsultante, etiketo specialiste Alvyda Jasilionyte.

REKLAMA

Pirmųjų mandagumo žodžių „prašau“, „ačiū“ bei pasakymų „laba diena“ ar „viso gero“ išmokstame dar vaikystėje. Tačiau neretai bėgant laikui šie žodžiai vis dažniau ir dažniau pasidaro retesni, anksčiau sakyti bent kelis kartus per dieną jie išsitempia iki vos kelių kartų per savaitę.

Etiketas gydymo įstaigose

Vis dėlto, viešos elgesio normos ir etiketas yra neatsiejama kiekvieno žmogaus pareiga. Kone daugiausiai etiketo pažeidimų pastebima laukiant eilėje į gydytojo kabinetą – dažnai vienas per kitą pacientai lenda į kabinetą, trukdo kitų laiką, o negana to – nevengia ir viešai išreikšti savo nusiskundimų.

REKLAMA
REKLAMA

Pasiteiravus, ar egzistuoja tam tikras etiketas lankantis sveikatos įstaigose, pašnekovė Alvyda Jasilionytė tikina, kad būnant pacientu galioja bendros mandagumo taisyklės:

REKLAMA

„Atėjus dera pasisveikinti su jau esančiais, sėdinčiais už gydytojo durų pacientais. Tam padaryti užtenka ir galvos linktelėjimo arba pasakymo „laba diena“, „labas rytas“. Vystyti lengvo pokalbio nereikia. Pasisveikinti dera ir įėjus į gydytojo kabinetą. Jei ko nors neišgirdote ar nesupratote, galite mandagiai paprašyti pakartoti. Pavyzdžiui, ištarti: „Atsiprašau, neišgirdau/ nesupratau, ar galėtumėte pakartoti?“

REKLAMA
REKLAMA

Etiketo specialistė pabrėžia, kad apsilankymo metu nedera kaltinti gydytojo ar slaugytojų, kelti balsą ar reikalauti paslaugų, kurių specialistai iš karto negali suteikti. Kreiptis pagalbos dėl registracijos – priimtina, tačiau jokiu būdu tai neturėtų skambėti kaip reikalavimas ar žeminimas.

„Negalite įžeidinėti medicinos įstaigų darbuotojų. Jie jums padeda, nes patys apleidote sveikatą, todėl dera paisyti jų patarimų ir rekomendacijų. Kiekvienas žmogus pats yra atsakingas už savo sveikatą, tad šiuo atveju gydytojas yra gelbėtojas ir patarėjas susiklosčius sudėtingai situacijai. Būkite dėkingi. Padėkokite už laiką, patarimus, rekomendacijas ir pagalbą registruojantis“, – pataria A. Jasilionytė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kalbant apie apsilankymą gydytojo kabinete ar procedūriniame, prieš įeinant reikėtų nepamiršti ne tik pasisveikini, tačiau ir prisistatyti, kas toks esate. Pašnekovė pažymi, kad kai kuriuose kabinetuose reikia jau būti iš anksto pasiruošus dokumentą, todėl į tokį prašymą reikėtų atsižvelgti ir nenumoti ranka.

Bendros mandagumo taisyklės

Mandagiai elgtis reikia ne tik su gydytojais ar slaugytojomis, tačiau ir su visu gydymo įstaigos personalu, šalia esančiais žmonėmis. Pavyzdžiui, priėjus prie bendrų įėjimo durų dera palaikyti duris ir leisti praeiti paskui jus einančiam žmogui, ypatingai tada, kai matote, jog asmeniui yra sunku judėti, jis yra vyresnio amžiaus ar nešinas mažu vaiku, neįgalus, judantis neįgaliojo vėžimėlyje.

REKLAMA

„Jei keliatės liftu, tai į liftą įeina pirmiausiai tas, kuris yra priekyje. Tuomet paspaudžiate reikiamą aukšto mygtuką ir pasitraukiate į šoną, kad kitiems būtų patogu padaryti tą patį. Jeigu lifte yra daug žmonių ir mygtuko paspausti negalite patys, paprašykite kitų pagalbos. Pavyzdžiui, „prašau paspausti 6 aukšto mygtuką.“

Be to, jeigu lifto durys yra beužsidarančios ir matote, kad skuba dar vienas žmogus – mandagu palaikyti beužsidarančias lifto duris arba paspausti mygtuką „durys atsidaro“. Lygiai taip pat kaip ir prie kabineto, taip ir įėjus į liftą dera pasisveikinti, tačiau pokalbio nereikėtų plėtoti, galite persimesti keliomis frazėmis, o išeinant palinkėti geros dienos. Nei lifte, nei prie gydytojo kabineto nekalbėkite garsiai telefonu“, – paaiškina pašnekovė.

REKLAMA

Alvyda Jasilionytė nusišypsodama taip pat priduria ir dar vieną svarbią mandagumo taisyklę – laukiant prie lifto kaip ir prie autobuso ar troleibuso, vertėtų stovėti iš šono, kad išeinantys asmenys galėtų netrukdomai išlipti. Be to, verta nepamiršti ir padėkoti, jeigu kas nors kitas jus praleido, palaikė duris ir pan.

Svarbu nepamiršti ir dar kelių etiketo taisyklių – esant viešoje vietoje nereikėtų apkalbinėti šalia esančių žmonių, nesvarbu, ar tai būtų gydytojas, ar kiti pacientai:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Nešiukšlinkite ir nekramtykite kramtomosios gumos, kai kalbatės su kitais asmenimis. Jei rūkote, būkite dėmesingi kitiems ir rūkykite tik nurodytose vietose. Atvykus automobiliu statykite jį nurodytose vietose, neužimkite neįgaliesiems skirtų vietų.“

Suprantama, kad gyvenimas yra pilnas emocijų, tačiau A. Jasilionytė primena, kad susinervinus ar jaučiant nepasitenkinimą nereikėtų pradėti šaukti ar kelti balso, vartoti keiksmažodžius ar imtis įžeidinėjimų. Vietoje to geriau mandagiai išaiškinkite, kas jums kelia abejonių, neaiškumų, stresą, pyktį.

REKLAMA

„Venkite „aš“ išaukštinimo. Ne viskas vyksta taip, kaip norime, todėl reikia turėti kantrybės arba ją ugdyti. Taip, įtampa dažnai paskatina nemandagų elgesį, tačiau esame patys atsakingi už savo mintis ir emocijas. Jei susierzinome, nurimkime.

Tam padeda kvėpavimas, vandens atsigėrimas, pasivaikščiojimas gamtoje. Žinoma, kartais pasitaiko visko – pasielgiame šiurkščiai neturėdami noro įžeisti, nesąmoningai, garsiai kalbame telefonu, užlendame, puolame pirmi, nors atėjome vėliau. Visuomet mandagu pasiteirauti kas eilėje yra paskutinis arba kokiu paskirtu laiku yra atėjęs asmuo. Dažnai slaugytojai arba gydytojai patys pakviečia užeiti.

REKLAMA

Be to, negalima užlįsti jau visiems žinoma fraze, kad norite „tik paklausti“. Tai – labai nemandagu ir nepagarbu kitų atžvilgiu. Paklausti galite informacijoje, o prie „x“ kabineto durų visų klausimai yra lygiavertiškai svarbūs, nebent pats gydytojas ar slaugytoja palydi pacientą pirmumo tvarka“, – pabrėžia kone dažniausiai daromą mandagumo klaidą gydymo įstaigose etiketo specialistė.

Taip pat savaime aišku, kad atliekamos medicininės procedūros ne visuomet kelia pačias maloniausias emocijas ar mintis. Medikams atliekant procedūrą reikėtų laikytis rimties – ramiai kalbėti arba tylėti, kvėpuoti. Jeigu nerimaujate, galite informuoti procedūras atliekančiam asmeniui apie savo savijautą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Be to, būkite mandagūs ir su žmonėmis, esančiais už langelio – pasisveikinkite, padėkokite už aptarnavimą.

Kas yra priimtina padėka?

Paklausus, koks bendravimo tonas turėtų būti išlaikytas bendraujant su medikais, Alvyda teigia, kad jis tui būti mandagus, pagarbus:

„Į gydytoją galite kreiptis vartodami kreipinius „daktare“, „gydytojau (-a)“, „gerbiamas (-a) daktare“, „tamsta gydytojau (-a)“. Nekelkite tono, balso, nerėkaukite, nežeminkite ir neįžeidinėkite. Negalite kreiptis į juos vardu, nebent tai daryti jie pasiūlė patys.“

REKLAMA

Nuo senų laikų taip pat yra įprasta už suteiktas paslaugas gydytojams atsidėkoti vienokia ar kitokia padėka. Anksčiau žmonės gydytojams negailėdavo pinigų, vertingų daiktų, brangaus alkoholio, saldainių ar kitų dovanų.

A. Jasilionytė teigia mananti, kad ir šiais laikais yra nevengiama atsidėkoti pinigais ar kitais vertingais daiktais. Pasiteiravus, ar priimtina gydytojams atsidėkoti kava ar saldumynais, etiketo specialistė pastebi:

REKLAMA

„Jei kas nors nori pamaloninti ar atsidėkoti kava arba šokoladu už visą gydymo procesą, tai – gražus gestas, bet įsivaizduokite, kad pats esate gydytojas ir sulaukę nemažai kavos ar šokolado, alkoholinių gėrimų, kur juos dėsite?

Neretai vėliau stebimės, kodėl kai kurie gydytojai yra linkę stipriai vartoti alkoholį, tačiau pagalvokite, ar patys prie to neprisidedame? Gydytojai taip pat yra žmonės ir ne visi turi labai stiprią valią. Jei jau yra dovanojamas šokoladas, tai jis turėtų būti geros kokybės, turintis bent 70 proc. kakavos.“

REKLAMA
REKLAMA

Anot pašnekovės, vietoje šokoladų, saldainių, alkoholinių gėrimų ar kavos bei kitų dovanų, medikams didžiausia dovana yra pacientų padėka. Dažnai apie tai praneša ir ant gydytojų kabinetų esantys lipdukai. Šioje vietoje Alvyda siūlo kiekvienam iš mūsų susimąstyti, ar mokame nuoširdžiai padėkoti vieni kitiems žodžiu, o galbūt viso to dar reikia gerai pasimokyti.

Tačiau, jeigu prie žodinės padėkos vis tik norisi kažką įteikti nuo savęs, A. Jasilionytė dalinasi ir keliais priimtinais dovanų variantais:

„Jei esate pastebėję kokį nors gydytojo pomėgį, galite jį nustebinti atsidėkodami knyga, muzikos įrašu ar kuponu į teatrą, koncertą. Tačiau turėkite omenyje, kad dovana neturėtų turėti konkrečios datos, kadangi kiekvienas gydytojas dirba skirtingu grafiku.

Apskritai dovana medikams neturėtų būti įpareigojanti. Kartais dieną praskaidrinti gali graži gėlių puokštė ar smagus atvirukas su padėkos žodžiais už pagalbą. Nuoširdžiai pasakyti padėkos žodžiai yra geriausia dovana, tad ugdykime dėkingumą savyje ir dėkokime aplinkiniams.“

Saldainiai neteko prasmės, nes realiai tapo prieinama tik privati medicina. O visa kita - tik mokesčiai. Ir visiškai neetiška rašyti, kad žmogus apleido sveikatą, nes yra sergančių paveldimomis ligomis, yra sergančių lėtinėmis ligomis, nes tie patys medikai laiku nenustaė ligos, skyrė vaistus, kurie ne padėjo, o negrįžtamai pakenkė.
Kai susiduri su tuzinu abejingų daktarų, o po to pagaliau kažkuris vienas normaliai išklauso, ištyria ir randa rimtą negalavimų priežastį (kai kiti tuo tarpu tik sako "turėtų praieti") ir tas gydytojas dar ir gydymą efektyvų paskyria dėl kurio išties pagerėja sveikatos būklė, tai tokiam negaila ir dovaną nupirkti, kaip padėkos ženklą. Nes deja dauguma labai abejingi ir paviršutiniški, žmonės "konvejeriu" eina ir tiek.
O kokio velnio iš viso ką nors nešti?!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų