Saugaus eismo specialistų teigimu, toks neatsakingumas nėra atsitiktinis – vairuotojai jaučiasi nebaudžiami arba baudos yra tokios, kurios jų negąsdina. Viršyti greitį 10 km/h tapo kone norma ir nerašyta taisykle, dėl kurios kasmet sužeidžiama ir nužudoma šimtai žmonių.
Nežino pasekmių
2003-iųjų rudenį įsigaliojus Kelių eismo taisyklių pakeitimui, greitį gyvenvietėse sumažinusiam nuo 60 km/h iki 50 km/h, kilo galybė diskusijų ir nepasitenkinimo. Tuomet net 45 proc. apklaustų Lietuvos gyventojų pasisakė prieš greičio sumažinimą. Vis dėlto, 52 proc. respondentų buvo už tai, kad miestuose ir gyvenvietėse važiavimo greitis būtų apribotas iki 50 km/h, išskyrus tuos ruožus, kur eismo sąlygos leidžia važiuoti saugiai ir greičiau.
Greičio ribojimas miestuose iki 50 kilometrų per valandą galioja beveik visose Europos valstybėse, 60 km/h greitis miestuose leidžiamas Moldovoje, Baltarusijoje, Ukrainoje, Rusijoje ir dar keliose šalyse.
„Daugelyje Europos miestų greitis yra 50 km/h, o gyvenamuosiuose rajonuose ir dar gerokai mažesnis. Šio nustatyto greičio viršijimas labai pavojingas, nes gan ženkliai pailgėja automobilio sustojimo kelias, o mieste, kur netikėtai į gatvę gali išeiti vaikai, išvažiuoti taip labai dabar populiarėjantys dviračiai, kurių vairuotojai ne visada laikosi kelių eismo taisyklių, tai labai svarbus faktorius“, - sakė vairavimo mokyklos „Autologija“ instruktorius Kastytis Povilaitis.
Anot jo, automobiliui susidūrus su pėsčiuoju važiuojant 30 km/h greičiu ir tai gali būti tragiškos pasekmės, o ką jau kalbėti apie didesnį nei 50 km/h greitį. Neabejojama, kad būtent per didelis greitis dažniausiai ir išprovokuoja avarines situacijas. Tyrimai rodo, kad oficialiai maksimalų leidžiamą greitį sumažinus 10 km/val., realiai transporto srautas miestuose sulėtėja tik 5 km/val., tačiau tokios permainos autoįvykių, kuriuose žūsta žmonės, skaičių sumažina apie 20 proc.
Statistikos departamento duomenimis, praėjusiais metais šalies keliuose įvyko 3418 kelių eismo įvykių, arba vienu procentu daugiau nei 2012 m. Juose buvo sužeista 4040 žmonių, žuvo – 258. Palyginti su 2012 m., šalies keliuose ir gatvėse žuvusių eismo dalyvių skaičius sumažėjo 15 procentų. Tai mažiausias žuvusiųjų skaičius per 23 šalies Nepriklausomybės metus.
Pažabotų tik bausmės
„Yra susiformavusi nuomonė, kad leistiną greitį viršyti 10 km/h yra visiškai normalu. Net administracinė bauda už tai netaikoma, tik skiriamas įspėjimas. Dėl tokio vairuotojų mastymo, statydami greitį ribojantį kelio ženklą net kelininkai dažnai stato griežtesnį ženklą, žinodami, kad vairuotojai vis tiek viršys nurodytą greitį“, - sakė K. Povilaitis. Kelių eismo pažeidimų statistika rodo, kad dažniausiai greitis viršijamas 10-30 km/h.
Pasak specialisto, labiausiai saugiai važiuoti vairuotojus motyvuotų didelės baudos ir nuolatinis švietimas apie tai, kas gali nutikti nesilaikant kelių eismo taisyklių.
„Priemonių yra visokių, bet, kaip praktika rodo, efektyviausias yra viršyto greičio pasekmių aiškinimas ir atitinkamos baudos: kai vairuotojas žino, jog net ir nežymiai viršijus greitį bus pritaikytos sankcijos, o išvengti atsakomybės bus sudėtinga, važiuoja atsargiau“, - sakė pašnekovas. Anot jo, 2 metų stažo neturintiems vairuotojams sutramdyti padėtų aktyvesnis galimų sankcijų viešinimas. Pavyzdžiui, ne visi pradedantieji vairuotojai žino, kad viršijus greitį iki 10 km/h, yra privaloma perklausyti vairavimo kursą, viršijus daugiau 30 km/h – iš jų atimamas vairuotojo pažymėjimas.