Kelių eismo taisyklėse (KET) sakoma, kad nuo lapkričio 10 d. Lietuvos draudžiama važiuoti automobiliais su vasarinėmis padangomis.
Tuo metu servisų atstovai užsimena, kad šiemet už padangų keitimą taip pat, nors ir nežymiai, tačiau gali tekti susimokėti daugiau nei pernai.
O jeigu nuspręsite padangas pasikeisti čia ir dabar, tikėtina, kad teks palaukti, nes servisuose šiuo metu pats darbymetis.
Padangas galima nusipirkti ir iki 100 eurų
Peržvelgus parduodamų padangų kainas internetiniuose portaluose, galima pamatyti, kad mažiau žinomų gamintojų (dažniausiai atkeliaujančių iš Kinijos rinkos) padangų kainos prasideda ir nuo daugiau kaip 20 eurų.
Visgi reikia atsiminti, kad padangų kaina priklauso ne tik nuo kokybės, bet ir jos dydžio. Pavyzdžiui, aukštesnės ir platesnės padangos, suprantama, kainuos daugiau nei žemesnės ir siauresnės.
Žinomesnių gamintojų, pavyzdžiui, japoniškų bendrovės „Yokohama“, siūlomų padangų kaina Lietuvos prekybos vietose gali siekti virš 70 eurų (už vnt.).
Ir nors visą padangų komplektą gali pavykti nupirkti iki 100 eurų, tačiau gamintojų pateikiamoje informacijoje bus nurodoma, kad tokios padangos įprastai nepasižymės aukštesne kokybe.
Vis dėlto, kaip teigia dalis specialistų, tai nebūtinai reikš, kad kiekvienas vairuotojas dėl to turi pirkti žinomų gamintojų padangas.
Štai Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros docentas pataria atsižvelgti ne į kainą, bet į padangų amžių ir jų savybes.
„Gumos mišinys, iš kurio pagamintos padangos, bėgant laikui, keičia savo savybes, ir ne į gerąją pusę. Neretai vairuotojai sako, kad senos padangos yra „kietos“: tai reiškia, kad jų sukibimas su apsnigta ar ledu padengta kelio danga yra blogesnis.
Todėl naujos, kad ir mažiau žinomo prekių ženklo, padangos yra geresnis pasirinkimas už senesnes žinomo gamintojo prekes. Naujos padangos taip pat turi gilesnį protektorių, o tai – svarbus veiksnys, užtikrinantis saugų keliavimą“, – aiškina doc. dr. Giedrius Garbinčius.
Vairuotojų įpročiai keičiasi, bet kinta ir kainos
Tuo metu padangas pardavinėjančios ir serviso paslaugas siūlančios įmonės „Egzotika“ atstovai sako, kad vairuotojų įpročiai pasikeitė. Tačiau, jų vertinimu, padangos Lietuvoje esą keičiamos pernelyg anksti.
„Pastebime, kad vairuotojai padangas keičia anksčiau, nes jau yra patyrę, kad paskutinėmis dienomis įsigyti ir pasikeisti padangas tampa gerokai sudėtingiau, todėl pasirūpina tuo iš anksto.
Lietuva yra vienintelė šalis, kurioje taip anksti reikalaujama pasikeisti padangas, net Skandinavijoje tai privaloma nuo gruodžio 1 d. Toks reglamentavimas kelia nemažai sunkumų ne tik vairuotojams, bet ir servisams bei padangų pardavėjams – situacija, galima sakyti, yra absurdiška“, – kalbėjo įmonės atstovai.
Tuo metu autoserviso „Toptis“ vadovas Artūras Mačiūnas teigė, kad jau šią savaitę jaučiamas vairuotojų, norinčių pasikeisti padangas į žiemines, bumas.
„Toks bumas dažnu atveju tęsiasi iki lapkričio 10 d. Įprastai padangas montuoti vairuotojai pradeda skubėti ir po pirmo iškritusio sniego, pavyzdžiui, jei tai įvyksta spalio mėnesį.
Taip pat pastebimas dar vienas padangų keitimo bumas lapkričio mėnesį po prisnigimo, kai atvyksta tie vairuotojai, kurie nespėjo persimontuoti padangų iki lapkričio 10 d.“, – kalbėjo pašnekovas.
Jo teigimu, šiemet 4 padangų permontavimas klientams gali kainuoti nuo 50 iki 80 eurų, priklausomai nuo ratlankių dydžio.
„Kainos praktiškai tos pačios kaip pavasarį“, – teigė A. Mačiūnas.
O štai bendrovės „Egzotika“ atstovai sako, kad padangų keitimo kaina gali prasidėti ir nuo 40 eurų.
„Šiais metais kainos kito nežymiai – jos padidėjo iki 10 proc.“, – kalbėjo įmonės atstovai.
Serviso „Melga“ internetiniame puslapyje esančiame kainoraštyje rašoma, kad už R13 ir R14 visų keturių padangų pakeitimą vairuotojams tektų sumokėti 56 eurus (į kainą įskaičiuojami svareliai ir ventiliai), R15 ir R16 – 60 eurų, R17 – 64 eurai, o, pavyzdžiui, už R18 diametro padangų keitimą sumokėsite 72 eurus.
Įspėja vairuotojus, ko nevalia pamiršti
Pašnekovas A. Mačiūnas taip pat vairuotojams pataria, jei yra montuojamos ne naujos žieminės padangos, pamatuoti padangų protektoriaus gylį.
„Galbūt tokiu atveju jų nevertės montuoti, o reikės įsigyti naujas padangas.
Taip pat patariama atkreipti dėmesį į numontuotas vasarines padangas, įvertinti, ar nėra netolygaus padangų nudilimo, signalizuojančio apie automobilio važiuoklės gedimus. Svarbu apžiūrėti ir stabdžių trinkeles ir stabdžių diskus, kurie dažnai būna sudilę arba surūdiję“, – patarė serviso vadovas.
Bendrovės „Egzotika“ atstovai sako, kad neretai vairuotojai negali sau leisti įsigyti pačių brangiausių padangų.
„Todėl rekomenduojame pasirinkti geriausią kainos ir kokybės santykį atitinkančias padangas, atsižvelgiant į turimą biudžetą.
Kai kurių gerai reklamuojamų prekių ženklų padangos gali būti brangios, tačiau jų savybės ne visada atitinka mūsų žiemos sąlygas, kurios dėl klimato kaitos tampa vis sunkiau nuspėjamos ir ne tokios stabilios“, – patariama vairuotojams.
Rinktis žiemines ar universalias padangas?
Įmonės atstovai taip pat užsimena, kad vairuotojai turėtų gerai įvertinti, kokias padangas perka.
„Švariame asfalte gerai važiuoja universalios ar net vasarinės padangos, tačiau tikros žiemos sąlygomis saugiausia važiuoti su specialiai žiemai pritaikytomis padangomis. Universalių padangų gamyba orientuota į didžiųjų rinkų, tokių kaip Prancūzija ar Vokietija, poreikius, kur sudėtingos žiemiškos eismo sąlygos pasitaiko retai.
Daugumos universalių padangų guma pastebimai sukietėja jau prie -5 laipsnių temperatūros, todėl ekstremaliomis žiemos sąlygomis jos tampa dideliu kompromisu saugumui“, – patarė bendrovės atstovai.
Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius Tech“) Automobilių inžinerijos katedros docentas dr. Giedrius Garbinčius svarsto, kad universalios padangos šiltuoju metų laiku pagal savo eksploatacines savybes neprilygsta vasarinėms padangoms.
„O šaltuoju metu laiku analogiškai – žieminėms padangoms. Žinoma, jos gali vilioti savo kaina ir patogumu – keičiantis metų laikams, nereikia keisti padangų, jų sandėliuoti.
Tačiau jos neužtikrina tokio saugumo lygio, kokį suteikia konkrečiam sezonui skirtos padangos“, – sakė docentas.
Anot eksperto, visiems metų laikams tinkančių padangų protektorius greičiau dyla šiltuoju metų laiku, padidėja triukšmingumas ir kuro sąnaudos.
Tuo metu žiemą toks transporto priemonės apavas neturės gero sukibimo su apsnigta ar ledu padengta kelio danga, kaip kad turi žieminės padangos. Todėl, siekiant užtikrinti geriausią važiavimo kokybę ir saugumą, patariama rinktis konkrečiam sezonui pritaikytas padangas.
Svarbiausia – įvertinti oro temperatūrą
Pasak doc. dr. G. Garbinčiaus, pakeisti padangas galima ir anksčiau, nelaukiant lapkričio 10-osios, tik būtina stebėti aplinkos temperatūrą. Jo teigimu, esant 7 laipsniams šilumos ir žemesnei oro temperatūrai, keičiasi vasarinių padangų eksploatacinės savybės: sukibimas su kelio danga, dilimo intensyvumas ir kt.
„Ypač, jei keliaujate anksti ryte, kai temperatūra – arti nulio, patartina jau dabar pasikeisti padangas. Žinoma, gali nutikti ir taip, kad orai pasikeis ir staiga atšils. Tačiau nėra jokios būtinybės vėl persimontuoti vasarinių padangų: per trumpą laiką žieminės padangos tikrai nesudils“, – paaiškina mokslininkas.
Svarbu nepamiršti atlikti ir šių darbų
Artėjant žiemai, transporto sektoriaus ekspertai pataria laiku pasikeisti ir langų plovimo skystį. Visą vasarinį langų plovimo skystį rekomenduojama išnaudoti dar prieš spustelint šaltukui ir pripildyti talpą žieminiu. Laiku to nepadarius, rizikuojama sugadinti langų ir žibintų apiplovimo sistemą: vasarinis skystis gali užšalti jau prie 0 laipsnių temperatūros.
Šaltuoju metų laiku reikalingi ir specialūs degalai, kurie yra pritaikyti varikliui veikti žemesnėje aplinkos temperatūroje. Tai ypač svarbu vairuojantiems dyzelines transporto priemones.
„Jei benzinas įprastai užšąla maždaug -60 laipsnių temperatūroje, dyzelinas užšąla aukštesnėje temperatūroje. Todėl, prasidėjus rudeniui, degalinėse pradedama prekiauti žieminiu dyzelinu – tai galima suprasti iš specialaus žymėjimo kainų švieslentėse ar ant kuro pylimo pistoletų kolonėlėse. Užšalęs dyzelinas neleis užvesti variklio, kol sistema nebus atšildyta. Tokiu atveju, automobilį reikėtų transportuoti į šiltą patalpą ir laukti, kol atšils“, – sako pašnekovas.
Patariama pasirūpinti ir tuo, kad akumuliatorius, atėjus šalčiams, būtų visiškai įkrautas, nes, spustelėjus šaltukui, iškrautas akumuliatorius gali užšalti ir sugesti.