Anot jų, pabrangus naujiems automobiliams, daugiau gyventojų ima dairytis pigesnių naudotų mašinų. O taip išaugusi paklausa taip pat didina ir jų kainas.
Kasmet tūkstančius automobilių iš JAV parsiveža ir lietuviai. Tačiau pardavėjai atsargiai vertina galimus pokyčius. Esą bent jau kol kas mūsų tautiečiai ir toliau mielai siunčiasi amerikietiškus automobilius.
Tiesa, jie įspėja, kad kai kurių mašinų ten geriau nepirkti, nors kaina ir atrodys patraukli.
Patarė, į ką svarbiausia atsižvelgti
Automobilių importavimu į Lietuvą užsiimančios įmonės „Lescar“ specialistas Lukas Burneika pripažįsta, kad naujojo JAV prezidento skelbiami importo muitų karai gali daryti didelę įtaką automobilių kainoms Amerikoje.
Pasak specialisto, nauji importo mokesčiai bus taikomi tik naujiems automobiliams, todėl daužtų ir aukcionuose parduodamų transporto priemonių importas į Lietuvą keistis neturėtų.
Tačiau specialistas akcentavo, kad situacija dar nėra galutinai aiški, nes galutiniai sprendimai dar nepriimti.
L. Burneika su naujienų portalu tv3.lt pasidalijo įžvalgomis, kas yra svarbiausia renkantis automobilį iš JAV.
Anot jo, išsirinkus patinkantį automobilį, pirmiausia reikia esančiose aukciono nuotraukose apžiūrėti vizualią automobilio būklę.
Patartina apie pasirinkimą pasikonsultuoti ir su specialistais, turinčiais patirties perkant automobilius iš JAV aukcionų. Tokių Lietuvoje tikrai netrūksta, jie gali pamatyti daugiau, nei statistinis žmogus.
Ekspertas būtinai rekomenduoja pasitikrinti ir automobilio istoriją. Tai galima padaryti internete suvedus automobilio identifikacinį numerį (VIN kodą) ar nusipirkus automobilio istorijos ataskaitą.
„Ataskaitos gali atskleisti automobilio istoriją, kuri taip lengvai neprieinama, o detalesnei automobilio istorijai rekomenduojama nusipirkti ir amerikietišką „Carfax“ ataskaitą. Taip galėsite įsitikinti, ką perkate“, – patarimais dalijosi L. Burneika.
Kokį automobilį pirkti verta
Tačiau kiekvieno automobilio pirkti iš JAV tikrai neapsimoka. Renkantis automobilį svarbu nusistatyti savo biudžetą. Vieni nori automobilį pirkti už 10 tūkst. eurų, kiti – už 50 tūkst. eurų.
Pats pirkėjas turi suprasti, kas jam labiausiai apsimoka kainos ir remonto atžvilgiu. Svarbu žinoti, ar automobilis perkamas sau, ar ketinama jį sutvarkyti bei perparduoti.
L. Burneika atskleidžia, kad pirkėjų norima mokėti suma svyruoja nuo 15 tūkst. iki 45 tūkst. eurų. Specialistas sako, kad pasitaiko ir tokių, kurie perka dar brangesnius automobilius, kurių kaina viršija ir 100 tūkst. eurų ribą.
„Sakykime, jeigu pirkėjas išsirinko BMW markę, tačiau negali išsirinkti modelio, patarčiau jam įsigyti trečios ar ketvirtos serijos modelį, kurie yra labiausiai perkami. Vidutiniškai tokie automobiliai aukcionuose nuperkami maždaug nuo 2 iki 7 tūkst. JAV dolerių.
Po transportavimo į Lietuvą, remonto ir registracijos jų rinkos vertė čia siekia nuo 12 iki 20 tūkst. eurų.
Jeigu žiūrime automobilį sau – tai šiuo atveju pats pirkėjas turi apsispręsti, kokio automobilio jis nori ir koks automobilis išpildytų jo visus lūkesčius. Taip pat, patarčiau nepirkti smarkiai daužto automobilio dėl galimų netikėtai išaugsiančių remonto kaštų“, – teigė L. Burneika.
Jis taip pat pridūrė, kad verta atsižvelgti ir į muito mokesčius, kurie priklauso nuo perkamo automobilio. „Mažai daužto 2024 metų „Porsche“ muito kaštai bus žymiai didesni nei kokio nors stipriau daužto trečios serijos „BMW“.
Daužtas ar skendęs automobilis?
Tarp gausybės JAV aukcionuose parduodamų automobilių galima rasti tiek daužtų, tiek vandens pažeistų automobilių.
„Lescar“ specialistas teigia, kad tiek vienas, tiek kitas žalos tipas turi savų niuansų, todėl sunku pasakyti, ar geriau rinktis daužtą, ar skendusį automobilį.
„Skendęs automobilis gali labiau apsimokėti, jeigu jis yra mažai skendęs, kadangi jo nereikės daug tvarkyti, nes visos kėbulo dalys bus sveikos. Tačiau pasitaiko ir tokių atvejų, kai automobilis nuotraukose atrodo skendęs nedaug, o iš tiesų buvo skendęs žymiai daugiau nei matėsi aukciono nuotraukose.
Šitaip remonto kaštai dažniausiai patampa didesni, nei paprastai daužto automobilio. Apsimoka pirkti abu, bet būtina atsižvelgti į automobilio markę, modelį ir jo daužimą ar skendimo lygį“, – aiškina pašnekovas.
Ne visi automobiliai tokie, kaip atrodo
Dar vienas itin svarbus aspektas, į kurį būtina atsižvelgti renkantis automobilį iš JAV – vadinamosios „lėlės“. Tai smarkiai sumaitoti automobiliai, kurie dažnai turi sugadintą važiuoklę, pažeistus kėbulo konstrukcijos elementus ir dažnai būna sunkiai prikeliami antram gyvenimui.
Tačiau tokie lėlėmis vadinami automobiliai turi vieną niuansą – dažnai išorinės kėbulo dalys būna pakeistos naujomis, todėl aukcionų nuotraukose atrodo, kad automobiliui padaryta žala yra minimali. Nors iš tikro ji – daug didesnė.
Kad apsisaugoti nuo tokių automobilių, ekspertas rekomenduoja pereiti elementarias tikrinimo procedūras. Suvedant automobilio identifikacinį numerį į paieškos sistemą, išmetama, ar automobilis prieš tai nebuvo parduodamas aukcione.
Tai yra dar viena svari priežastis, kodėl prieš perkant automobilį iš JAV aukcionų tikrinti jo istoriją – būtina. Automobilio žalos įrašai, nuotraukos iš buvusių aukcionų duomenų bazėse pasilieka visam laikui.
Kaina priklauso ir nuo automobilio vietos
Norintiems sutaupyti L. Burneika rekomenduoja atsižvelgti, kurioje Amerikos pusėje yra automobilis.
„Automobilio transportavimo išlaidų skirtumas priklauso nuo atstumo iki artimiausio uosto. Automobilius gabenant iš Šiaurės JAV dalies (pvz., Niujorko, Čikagos) transportavimo kaštai yra mažesni, o iš Kalifornijos – didesni dėl didesnio atstumo iki rytinės pakrantės uostų.
Vidutiniškai transportavimas iš Kalifornijos kainuoja apie 1–1,5 tūkst. eurų daugiau, todėl pirkėjui reikėtų pasiskaičiuoti, kokią pinigų sumą galėtų statyti už automobilį aukcione, kad automobilį su parvežimu į Lietuvą dar vis apsimokėtų pirkti“, – aiškino specialistas.
Svarbu žiūrėti ir automobilio dokumentų niuansus, nes automobilius su „Certificate of Destruction“ (liet. sunaikinimo sertifikatas, reiškiantis, kad automobilio negalima atstatinėti ir registruoti) ir „Parts Only“ (liet. nėra dokumentų arba transporto priemonė tinkama tik detalėms) dokumentais galėtume registruoti tik Vokietijoje ar kokioje nors kitoje šalyje, kuri leidžia registruoti su tokiais dokumentais.
Todėl ekspertas tikina, kad norint automobilį iš JAV eksploatuoti Lietuvoje, pirkti automobilius rekomenduojama su „Clean-title“ (liet. Tvarkingi dokumentai, tinkama atstatyti ir registruoti) ar „Salvage-title“ (liet. pažeisto automobilio dokumentai, tinkama atstatyti ir registruoti) dokumentais.
Straipsnio autorius yra Rokas Andruškevičius, atliekantis praktiką naujienų portale tv3.lt.