Ką bendro turi Arvydas Sabonis, Kazys Bobelis ir Jennifer Lopez? Visi jie, kaip ir dar tuzinas garsenybių, pasinaudoję vien savo vardų žinomumu uždirba daug pinigų.
Pasaulyje, pasak Lietuvos marketingo asociacijos nario Ryčio Buračo, savo vardu pavadinti prekių liniją ar drabužių, rankinių, sporto inventoriaus kolekciją ryžtasi daugelis garsenybių. Mat tai suteikia puikių verslo galimybių. „Nuo Schwarzeneggerio ar Michaelio Jordano iki „Spice Girl's“ narių, visi turi nuosavą prekių liniją. Jei ne liniją, tai bent grupės pavadinimu pažymėtų prekių. Iš vardo stengiamasi uždirbti maksimaliai“, – sako R. Buračas.
Rinkodaros agentūros „Brandscape“ vadovo Mindaugo Lapinsko nuomone, kad įžymybės sukurtas prekių ženklas būtų sėkmingas, vienas esminių reikalavimų yra asmenybės išskirtinumas. „Kuo ryškesnis žmogaus charakteris, asmeninės savybės ir kuo labiau išreikštas požiūris į gyvenimą, tuo didesnis šansas jam sulaukti pasiūlymo iš gamintojų produktų liniją pavadinti jo vardu, – pasakoja M. Lapinskas. – Reikia būti ne tik žinomam, bet ir išskirtinio charakterio. Net nėra didelio skirtumo, ar ryškus iš teigiamo, ar tam tikra prasme iš neigiamo.“
Rinkodaros konsultantas Audrius Savickas aiškina, kad būtina sąlyga sėkmingam žinomo žmogaus prekių ženklui – daug sekėjų, kurie norėtų kopijuoti jo gyvenimo būdą. Be to, prekių ženklas ir asmenybė turi vienas kitam neprieštarauti.
Sabonis, Sabonis ir... Sabonis
Savo vardais pavadintas drabužių linijas pasaulyje dažnai kuria garsūs sportininkai. Vienas ryškiausių pavyzdžių yra „Nike“ ir Michaelo Jordano bendradarbiavimo vaisius – „Air Jordan“ sportiniai batai, kurių galima įsigyti ir Lietuvoje.
Mūsų šalyje krepšinio veteranai vardus taip pat naudoja komerciniais tikslais. Dar 2005 metais Lietuvoje pristatyti šveicarų įmonės „Eloga“ laikrodžiai – „Eloga by Sabonis“, pavadinti krepšininko Arvydo Sabonio vardu.
Tąkart, pasak M. Lapinsko, padaryta tipinė ženklinimo klaida – Sabonis pateiktas beveik kaip laikrodžio dizaineris. Tai buvo viena priežasčių, dėl kurių sumanymas nebuvo komerciškai labai sėkmingas. „Sabonis gali puikiai reprezentuoti laikrodžio dydį, bet vargu ar jis yra autoritetas kalbant apie precizinius laikrodžių mechanizmus“, – pastebi M. Lapinskas.
2006 metais garsusis krepšininkas pradėjo bendradarbiauti su „Tūta“, kuri gamino drabužius „Approved by Sabonis“, o prieš metus įkūrė specialią drabužių liniją „Sabonis 220“.
Kitas garsus Lietuvos krepšininkas Š. Marčiulionis savo vardu pavadino jam priklausantį viešbutį.
Vaizdelis vis dar geras
Politikai Lietuvoje vardus komerciniais tikslais naudoja sėkmingai. A. Savickas kaip puikų ženklinimo pagal pavardę atvejį pateikia pagal politiko K. Bobelio receptą sukurtą „Bobelinę“. „K. Bobelis atitinka visas gero ženklinimo pagal pavardę charakteristikas: atsiradus „Bobelinei“ jis buvo ryškus asmuo, kaip užsienio lietuvis tam tikrai auditorijai jis darė įspūdį, jo kalbos manieros buvo ryškios, jis įtikinamai pristatė produktą“, – sako A. Savickas.
Beveik visi pašnekovai prisimena ir Viktoro Uspaskicho agurkus su užrašu „Geras vaizdelis“. Tuomet Seimo nariai atsiradus prekei neleido V. Uspaskicho atvaizdo naudoti ant agurkų stiklainių, tačiau Kėdainių konservų fabrikas ant jų pavaizdavo V. Uspaskichą humoro laidose parodijuodavusį personažą ir agurkais prekiauja iki šiol.
V. Romanovo revoliucija
Iš savo vardo uždirbti, tik kiek rečiau, mėgina ir verslininkai. Tiesa, atvejai, kai savo pavardėmis, pavyzdžiui, advokatai pavadina kontoras, nėra reti, tačiau jau išgarsėję verslininkai iš savo vardo uždirbti mėgina gana retai.
Vienas jų – savo vardu drabužių liniją pavadinęs verslininkas Vladimiras Romanovas, kadaise išleidęs kelias drabužių kolekcijos „RRrevolution“ (Vladimiro Romanovo revoliucija) linijas.
Rinkodaros specialistas Džiugas Paršonis, paklaustas apie prekių ženklinimą žymių verslininkų vardais, sako apskritai abejojantis, ar Lietuvoje būtų tokių, kurie išleidę savo vardu pažymėtus prekių ženklus, būtų įvertinti ir žinomi dėl verslo gabumų. Esą minėtas V. Romanovas daugiau žinomas dėl savireklamos.
Jei žinomas žmogus nori sukurti sėkmingą savo vardu pavadintą produktą, nepriklausomai nuo profesinės srities asmenybė turi kitiems kelti stiprių emocijų ir peržengti profesinio žinomumo ribas – tam puikiai tinka žmonės, kurie mirga žiniasklaidos puslapiuose. „Jeigu įžymybės, kaip Davidas Beckhamas, nepanaudotų savo vardo kurti prekių ženklams, tai jau būtų verslo potencialo švaistymas“, – konstatuoja D. Paršonis.
Skandalas – ne visada gerai
Kiek prasčiau, palyginti su užsieniečiais, iš savo vardo uždirbti Lietuvoje sekasi muzikantams. Užsienyje muzikos atlikėjai, kaip J. Lopez, Puff Diddy, leisdami drabužių linijas, kvepalus ar aksesuarus uždirba šimtus milijonų dolerių.
Pasak A. Savicko, Lietuvoje daug uždirbti iš savo vardo muzikos žvaigždėms trukdo ir maža rinka.
„Garsenybės Lietuvoje nėra nuoseklios, jos dažnokai įsivelia į skandalus ir tai prekių ženklams reiškia riziką, – priduria A. Savickas. – Be to, pas mus įžymybių kopijavimo kultūros apraiškų mažiau nei Didžiojoje Britanijoje, kur užtenka pirmajai šalies poniai pasirodyti su švarkeliu ir jo pardavimas akimirksniu kyla.“
Iš savo vardo Lietuvoje uždirbti pamėgino dainininkas ir aktorius Mantas Jankavičius, atlikęs pagrindinį vaidmenį filme „Tadas Blinda. Pradžia“. Jam pasiūlyta išleisti vardinius akinius po to, kai žiūrovai, pamatę juos dėvintį dainininką vaizdo klipe, pradėjo klausinėti apie jų įsigijimą.
Kitas žymus dainininkas Egidijus Dragūnas pernai pristatė savo sukurtą gėrimą „SEL Dragoon“.
Kava įvaizdžio nepakėlė
Tai, kad dizaineriai pasaulyje pristato kolekcijas, pavadintas savo vardu, – ne naujiena. O Lietuvos dizaineriai savo vardo potencialą stengiasi išnaudoti maksimaliai – Mantas Petruškevičius savo vardu pavadino saldainius, o Juozas Statkevičius – kvepalus ir kavą.
Vis dėlto, pasak M. Lapinsko, kyla abejonių dėl komercinės J. Statkevičiaus kavos sėkmės.
„J. Statkevičius sako, kad prie pakuotės sukūrimo pridėjo ranką, bet man atrodo, ta pakuotė labiau tiktų Gariūnų, o ne J. Statkevičiaus lygio prabangai, – dėsto M. Lapinskas. – Tokie atvejai, kai atėjęs į „Maximą“ pamatai paletę su J. Statkevičiaus kava, kurios sena kaina nubraukta ir vietoj jos užklijuota perpus mažesnė, J. Statkevičiui populiarumo neprideda.“
Faktai: Vardas kaip prekių ženklas
1805 m. gimęs Johnie Walkeris pardavinėjo daugybę įvairių prekių, o labiausiai sekėsi – arbatą. Maišydamas arbatos lapus jis sugalvojo sujungti grūdų ir salyklo viskius, kad sukurtų geresnę kokybę. Taip gimė „Johnie Walker“
Į Lietuvą atkeliausianti „Ikea“ taip pat kilo nuo žmogaus vardo ir pavardės – Ingvaras Kampradas pirmąsias bendrovės raides pasirinko pagal savo inicialus,o paskutinės dvi žymi fermos, kur jis užaugo, ir dar vienos, buvusios greta, pirmąsias raides
Marquisas M. Converse’as Masačiusetse lipdamas laiptais paslydo ir nukrito. Kad ateityje išvengtų panašių incidentų, jis sugalvojo sukurti iš specialios medžiagos pagamintus batus, kuriuos pavadino „Converse“.
Paulius Grinkevičius
Straipsnis publikuotas savaitraštyje „Ekonomika.lt“ (nr. 26(88) liepos 16 - 29 d.)