Vakar iškritęs sniegas priminė, kad žiema vis dėl to prasidėjo. Kelininkai ją pajuto jau praėjusią savaitę: trečiadienį ir ketvirtadienį VĮ „Šiaulių regiono keliai“ keliolika barstytuvų darbavosi visų apskrities rajonų keliuose.
Nenori kartoti pernykščių klaidų
Pradėjus pokalbį apie žiemos sezoną, bendrovės „Specializuotas transportas“, prižiūrinčios Šiaulių miesto gatves, vadovas Rolandas Stanys ironiškai kalbėjo: “Oi, kaip mes tos žiemos laukiame — vienas ponas Dievas mato“.
Žiemai bendrovė įsigijo druskos, specialaus žvyro, kurių ir esant labai žiemiškoms sąlygoms turėtų pakakti iki vasario vidurio. Esant reikalui, atsargos bus papildytos.
Pasak direktoriaus, pernykštė žiema buvo rimtas išbandymas. Sniego iš pėsčiųjų bulvaro ir kitų svarbesnių gatvių neleido išvežti Savivaldybės administracija, nes reikėjo taupyti lėšas. „Manau, kad buvo padaryta klaida. Gal šiemet leis išgabenti sniegą nuo gatvių“, — svarstė R. Stanys.
„Specializuotas transportas“ daugiau kaip už vieną milijoną litų įsigijo naujos technikos: vakuuminę šlavimo mašiną ir šlapios druskos barstymo technologija dirbančią mašiną. Įsigytas ir specialus įrenginys sniegui numesti nuo važiuojamosios gatvės dalies.
Pinigų mažėja
Arūnas Adomaitis, Šiaulių savivaldybės administracijos Miesto infrasruktūros skyriaus vedėjas, sakė, kad šiemet gatvėms valyti, prižiūrėti, remontuoti turėjo 9 milijonus.
Ateinančių metų asignavimus šiam skyriui siūloma sumažinti net 30 procentų. Tačiau vadovas tikisi, kad būtiniausioms reikmėms pavyks iš įvairių šaltinių surinkti apie 7 milijonus litų.
Tūkstančiai kilometrų
„Šiaulių regiono keliams“ magistraliniams, krašto ir rajoniniams keliams prižiūrėti per metus reikia apie 20 milijonų litų. Įmonės direktorius Vytautas Mačiulis dar negalėjo pasakyti, kiek lėšų bus skirta kitais metais.
Įmonė žiemos darbams yra sukaupusi per 3470 tonų smėlio ir druskos mišinio bei 8480 tonų druskos. Jeigu prireiks, atsargos bus papildomos.
Iš viso įmonė prižiūri daugiau kaip 2778 kilometrus valstybinių kelių: per 219 kilometrų magistralinių, per 603 kilometrus krašto ir beveik 2000 kilometrų rajoninių kelių. Daugiau kaip 1461 kilometras kelių turi juodąją arba asfaltbetoninę dangą, o 1320 kilometrų yra žvyrkeliai. Seniūnijų keliais turi rūpintis pačios seniūnijos.
Darbai — valandų tikslumu
Susisiekimo ministerija yra nustačiusi griežtas taisykles, kaip visi keliai turi būti nuvalyti, nors gamta iškrečia įvairių netikėtumų. Pirmiausia valomi magistraliniai keliai. Šios kategorijos keliuose budima ir valomas sniegas bei slidumą mažinančios medžiagos barstomos nuo 4 iki 22 valandos. Šie keliai, nustojus snigti ar pustyti, turi būti nuvalyti per 3 valandas. Jeigu slidu, magistraliniai keliai turi būti pabarstyti iki septintos valandos. Esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, eismas magistraliniuose keliuose gali nutrūkti ne ilgiau kaip keturioms valandoms.
Krašto keliai prižiūrimi nuo 6 iki 19 valandos, o turi būti nuvalyti praėjus 4 valandoms po snigimo. Jeigu sąlygos ypač sudėtingos, eismas šiuose keliuose gali nutrūkti net aštuonioms valandoms. Pabarstyti juos būtina iki 8 valandos.
Tik tada ateina rajoninių kelių eilė. Jie turi būti prižiūrimi nuo 6 iki 19 valandos, bet tik tie, kuriuose eismo srautas — daugiau kaip 1000 automobilių per parą. Leidžiama, kad eismas šiuose keliuose gali nutrūkti 5 valandoms. Iš praktikos žinoma, kad rajoniniuose keliuose sąlygos ilgai būna itin sunkios.
Pasak V. Mačiulio, ne visada kelininkams pasiseka tiksliai įvykdyti šiuos nurodymus, nes su gamta nesusitarsi, ir į tuos pačius ruožus tenka vykti po kelis kartus per parą.