Po vakarykščio Seimo Pirmininkės pareiškimo ir opozicijos vieningo „nėrimo į krūmus“ dėl galimybės surengti priešlaikinius Seimo rinkimus, apie tai garsiai kalbėjusių veiksmus, bet nieko nedarymą, jog už tai bent būtų balsuojama, drąsiai galima vadinti dar vienu valdžios „muilu“.
Matau keletą pagrindinių priežasčių, kodėl priešlaikiniai rinkimai gegužės pabaigoje ar birželio 3 d., kaip yra mūsų užregistruotame teisės akte siūloma, būtų teisingas ir Lietuvai visomis prasmėmis naudingas sprendimas. Kodėl? Išdėstysiu eilės tvarka:
1. Toks Seimo apsisprendimas pagaliau visam laikui rinkimus perkeltų į pavasarį. Žinoma, tam, jog Seimo rinkimų data būtų įtvirtinta pavasarį, būsimas Seimas dar turėtų pakeisti Konstituciją, bet žinant, jog dėl to nenukentėtų būsimų seimūnų kadencijos ilgis, manau, tai nebūtų sudėtinga padaryti. Praktiškai visi politikai pripažįsta, apie tai ne kartą diskutuota viešumoje, jog rudenio viduryje įvykus rinkimams, naujai išrinkta valdžia susiduria su didžiuliais būsimų metų biudžeto performavimo ir tvirtinimo iššūkiais, o skuboti sprendimai, kaip rodo praktika ir jau liūdnai pagarsėjusi naktinių mokesčių reforma tik privelia valstybės ekonomikai žalingų klaidų, kurias pripažinti bei greitai ištaisyti, deja, ne visada pakanka ir išminties, ir politinės valios.
2. Paankstinti rinkimai ir naujas tautos mandatas išspręstų ir esamą valdžios krizę, nes akivaizdu, jog normalus darbas likusią kadencijos dalį nebeįmanomas, kadangi viską užgožė valdančiųjų kovos ir nepamatuotos ambicijos. LR Prezidentė gal norėtų manyti, kad ji šiomis dienomis kažką išsprendė, bet iš tikro nieko neišsprendė, o svarbiausia, kad taip nieko ir nepaaiškino, kodėl ir už ką buvo „sudoroti“ FNTT pareigūnai. Negi R. Palaičio, kuris anot LR Prezidentės „...ne prie ko“ atsistatydinimas – esminis šios istorijos dalykas, kai teisingumas liko neatstatytas, o procesus prieš FNTT buvusius vadovus pradėjusiųjų tikslai realizuoti pilna apimtimi?
Asmeniškai nebeturiu abejonių, jog šioje liūdnai pagarsėjusioje istorijoje valstybės vadovės vaidmuo buvo didžiulis ir, galbūt lemiamas, bet nenubraukiant to, ką, mano nuomone, LR Prezidentė darė gerai ir vetuodama atskirus istatymus, ir siūlydama sprendimus, ir teikdama įstatymų pataisas, jei gyvename demokratinėje šalyje, būtina pasakyti, jog šalies vadovė šioje situacijoje elgėsi neteisingai ir galimai neteisėtai. Deje, bet klaidų pripažinti ir tiesiog paprastai žmogiškai pasakyti „atsiprašau“ bei klaidas ištaisyti, valstybės vadovė dar neišmoko. Beieka tikėtis, kad bent ateityje šios, nors ir viešai nepripažintos pamokos, leis susilaikyti nuo panašaus pobūdžio tiek neteisėtų, tiek neteisingų veiksmų visiems esamiems ir būsimiems valstybės, atsakingas pareigas einantiems svarbių institucijų vadovams. Tai būtų vienintelė šios skandalingos istorijos teigiama pusė.
Taigi, naujas tautos mandatas suteiktų galimybę politikams, tame tarpe ir LR Prezidentei, sudaryti naują, stabilesnę valdančiąją dauguma remiantis ne „pokiliminiais žaidimais“, bet naujai tautos išreikšto pasitikėjimo pagrindu.
3. Valdžios konfliktų nualintoje terpėje priiminėti strateginių projektų įstatymus, galinčius ir neabejotinai nulemsiančius valstybės tolimesnę raidą, būtų ne tik neatsakinga, bet net avantiūriška, kadangi jau dabar pasigirdo šantažo elementų tarp pačių koalicijos partnerių, o jei dar pridėsime visada „įkasti“ pasiruošusią opoziciją, tai sudėtinga net prognozuoti, kaip viskas galėtų pakrypti. Bet, jei minėtų svarbių įstatymų projektai vis tik pasiektų Seimą (nors jų kol kas dar niekas nematė ne tik Seime, bet ir pačioje Vyriausybėje) ir palikus nuoskaudas nuošalyje pavyktų daugumai Seimo narių, įskaitant galbūt ir opoziciją, susitarti, tai priešlaikiniai rinkimai, jei jie būtų paskelbti, tam nesutrukdytų, nes senosios sudėties Seimas vis tiek dirbtų iki šios pavasario sesijos pabaigos.
4. Galėčiau ir dar daugiau argumentų pateikti. Ir dėl geresnės bei pozityvesnės visuomenės būsenos pavasarį, ir dėl to, jog vasaros pradžioje Lietuvoje jau vyksta Prezidento rinkimai, visoje Europos Sąjungoje vyksta rinkimai į Europarlamentą, tad perkėlus ir Seimo rinkimus į šį laikotarpį būtų ir nuoseklu bei aišku, o kai kada, susidubliavus rinkimams dar pavyktų sutaupyti ir mokesčių mokėtojų pinigų bei t.t.
Bet, deja, jau akivaizdu, jog priešlaikiniai Seimo rinkimai neįvyks ne dėl to, jog I. Degutienė nori ar nenori, o dėl to, kad po valdančiųjų bei opozicijos politikų žodinių pritarimų priešlaikinių rinkimų idėjai, mums registravus konkretų projektą tam, kad žodžius lydėtų ir atitinkami veiksmai, didžioji dauguma seimūnų pradėjo diskutuoti ne apie tokių rinkimų galimą naudą valstybei, visuomenei, o apie tai, kiek kiekvienas iš jų neperrinkimo atveju prarastų pinigų... Net sumas konkrečias pasiskaičiavo ir, anot aktyviausiųjų skaičiuotojų, kiekvienas toks netektų apie 45000 litų. Te nesupyksta kolegos ir, žinoma, nesuabsoliutinu, bet tokia matyt kaina, už kurią aukojami valstybės interesai.
Esu įsitikinęs, jog naujas tautos mandatas priešlaikiniuose rinkimuose būtų geriausia išeitis Lietuvai, bet sutinku, kad ne geriausia išeitis daliai Seimo narių. Tokia jau pas mus politika - kai reikia rinktis tarp verčių ir vertybių, kaip taisyklė, nugali vertės... FNTT istorija ne išimtis.