Valstybinis Vilniaus kvartetas - Audronė Vainiūnaitė, Artūras Šilalė, Girdutis Jakaitis, Augustinas Vasiliauskas - toliau tęsia vingiuotą ir įdomią kelionę po Europos Sąjungos šalių muzikines kultūras.
Ciklą “Europos Sąjungos šalių kamerinės muzikos vakarai” šis Nacionalinės filharmonijos kolektyvas pradėjo bemaž lygiai prieš metus, tąsyk pagrieždamas pirmąją - Belgijos kompozitorių kūrinių programą. Po jos 2002 metais dar septynis sekmadienius Vilniaus Taikomosios dailės muziejuje publika klausėsi Vokietijos, Austrijos, Italijos, Prancūzijos, Danijos, Suomijos, Švedijos kompozitorių kūrinių.
Nėra jokių abejonių, kad šis koncertų ciklas, neapsiribojantis vien Vilniumi (paprastai kvartetas su kiekviena ciklo programa dar aplanko po du kitus Lietuvos miestus ar miestelius), aktualus ne vien tiesiogine politine istorine įžvalga. Pažymėtina, kad koncertų kompozicijos sudaromos labai neformaliai, išradingai, jose stengiamasi aprėpti kelių šimtmečių diapazoną, o pastaruoju metu vis dažniau apsistojama ties XX amžiaus partitūromis. Be to, neretai greta styginių kvarteto pasitelkiami ir kiti solistai, tad praplatėja šių koncertų žanrinės ribos. Itin svarbus ir vertingas šių koncertų dėmuo, akivaizdžiai pritraukiantis ir gausesnę publiką, yra muzikologės Onos Narbutienės komentarai.
Juose išgirstame ir apie pačius muzikos kūrėjus, kurių pavardės ir muzika neretai tampa naujiena ne tik muzikos mėgėjams, bet ir specialistams. Muzikologė paprastai apžvelgia ir konkrečios valstybės kultūrinį kontekstą, stengiasi surasti ryšių su Lietuva giją. Visa tai vyksta lietuvių kalba, o pastaruoju metu prieš koncertą galima įsigyti ir anglišką O. Narbutienės komentarų santrauką.
Norėtųsi trumpam stabtelėti ir ties pačiu Vilniaus kvartetu, jo itin intensyvia ir produktyvia menine veikla, anaiptol neapribota tik minėtuoju ciklu. Šio ansamblio kūrybiniai užmojai visada darė įspūdį ir tai vienas tų retų Lietuvos kolektyvų, kurie nuolat greta pavienių koncertinių programų imasi monumentalių ciklų, kaip antai pastaraisiais metais pagriežti “Visi L. van Beethoveno styginių kvartetai” (8 koncertai) ar “Romantinės ir lietuvių šiuolaikinės muzikos vakarai” (6 koncertai). Nenuostabu, kad ansamblio repertuare jau apie 400 kūrinių.
Praėję mėnesiai Vilniaus kvartetui buvo itin reikšmingi profesinės brandos įvertinimo požiūriu. Rudenį jiems buvo paskirta solidi Lietuvių fondo kultūrinė muzikinė dr. Antano Razmos premija (JAV), o visai neseniai, sausio 5-12 dieną, Vilniaus kvartetas gastroliavo Jungtinėse Amerikos Valstijose. Ir nors tai jau šeštos jų gastrolės Amerikoje, tačiau būtent jų metu kvartetas į savo kūrybinę biografiją įrašė labai svarbų faktą - sėkmingą koncertą vienoje žymiausių Amerikos salių “Carnegie Hall” Mažojoje salėje. Jau kitą dieną dienraštyje “The New York Times” kritikė A. Midgette rašė apie puikų Vilniaus kvarteto ansambliškumą, o straipsnį puošė didžiulė mūsų atlikėjų nuotrauka.
Grįžtant prie ciklo “Europos Sąjungos šalių kamerinės muzikos vakarai”, dera pridurti, kad iki šių metų lapkričio 17 d. Vilniaus kvartetas su muzikologe O. Narbutiene žada apkeliauti visas penkiolika Europos Sąjungos muzikinių kultūrų. Na, o 2003 metai buvo pradėti sausio 26 dieną atlikta Airijos kompozitorių programa, pasak pačių atlikėjų, palytėta “mistiniu šešėlių žaismu”. Koncerte skambėjusios trys XX a. kompozicijos - B. Boydello, Ph. Hammondo ir J. O’Leary - nenustebino moderniais, gaiviais išraiškos ar atlikimo būdais, tačiau pasižymėjo ganėtinai komplikuota, monotoniškai tamsoka muzikine kalba, kurią kūrybiškai perteikti kvartetui ir Ph. Hammondo kūrinyje solo dainavusiai J. Leitaitei (mecosopranas) prireikė nemaža pastangų ir išmonės. Atlikėjai tad susikoncentravo į artikuliacinius niuansus, dinamikos, štrichų ir tembrų dramaturgiją. Įtemptas dėmesys čia išvardytiems dalykams atliekant pirmus tris kūrinius gal kiek “apsunkino” koncerto pabaigoje nuskambėjusias keturias airių dainas. Paprastučio akordinio akompanimento fone skambančiam solistės balsui kiek pristigo adekvataus paprastumo, taurumo pojūčio, būdingo tokio pobūdžio žanrui.
Beje, visi čia skambėję kūriniai Lietuvoje buvo atlikti pirmą kartą. O tokių partitūrų dar daug žada būti ciklo ateities programose - Nyderlandų, Liuksemburgo, Graikijos, Didžiosios Britanijos, Portugalijos, Ispanijos kompozitorių koncertuose. Artimiausias vakaras Taikomosios dailės muziejuje vasario 23 dieną bus skirtas Nyderlandų muzikai.