Šiuolaikinės muzikos festivalis “Gaida” pasiekė vidurį - trečiadienį (10.15) Filharmonijos salėje įvyko penktasis koncertas (liko dar penki vakarai), į kurį suspinduliavo keletas formalių ašių, vienaip ar kitaip palytėjusių buvusius ir, ko gero, lydėsiančių būsimus festivalio koncertus.
Girdėjome vieno kolektyvo parengtą programą, aprėpiančią šiuolaikinės muzikos klasikų ir jaunesnės kartos atstovų kompozicijas, instrumentinę ir vokalinę muziką, akustinio ir elektroninio garso dermę, įvairių stilių sambūvį.
Antrus metus festivalyje savo erdvę įtikinamai apsibrėžia “Gaida Ensemble” - iš lietuvių solistų, orkestrų atlikėjų susibūręs paslankios sudėties (su gausiomis pučiamųjų pajėgomis), bemaž 20 muzikantų ansamblis, per metus įgijęs akivaizdžios kūrybinės ekspansijos, meninės kokybės. Atrodo, kad pastarosios “Gaidos” muzikinis kontekstas, didele dalimi kuriamas iš šiuolaikinės muzikos pasaulio autoritetų - užsienio kompozitorių ir atlikėjų - akivaizdžiai leidžia jame išgirsti užtikrintą, originalų mūsų menininkų balsą, tiek kuriantį, tiek ir interpretuojantį.
Keturi koncerte skambėję opusai liudijo keturių autorių individualumą, kurio matmenis taikliai įžvelgė “Gaida Ensemble” dirigavęs Danielis Gazonas (Belgija). Turint galvoje šio dirigento patirtį, brandintą vadovaujant Sergiu Celibidache (pats D. Gazonas šias studijas laiko svarbiausiomis), turbūt net ir nestebino interpretacijų skaidrumas, pastabumas, dėstymo koncentracija, imantis Luciano Berio, Osvaldo Balakausko, Remigijaus Merkelio ar Lucos Francesconi partitūrų, jose užčiuopiant aiškų pulsą, nustatant estetinių vertybių hierarchiją, sutvarkant technologinę “virtuvę”.
L. Berio ryškiems muzikos braižo štrichams atsiskleisti rafinuotos technikos kompozicija “Chemins II” (1967) altui (solistas Gediminas Dačinskas) ir ansambliui, manyčiau, netapo pačia optimaliausia. Joje sukaupti muzikiniai resursai, parankūs garso aukščio zonų poveikio tyrimams, skleidėsi gana ribotoje dinaminėje erdvėje, kurioje kiek numenko ir tembrinio turingumo krūvis.
Tembrinės iškalbos estetika pasigardžiuotinai liejosi O. Balakausko koncerto elektrinei violončelei ir ansambliui “Ludus modorum” naujojoje versijoje (solistas Davidas Geringas). Plastiškas reljefas, šmaikšti ir elegantiška stilistinė transpozicija, meistriškai reprezentuojama intonacinė bazė - visa partitūros išraiškos priemonių prabanga liudijo atlikėjų maksimaliai aprėptą kompozitoriaus kūrybinę fantaziją, provokuojančią šį opusą įrašyti į vertingiausių O. Balakausko kompozicijų fondą. Tiesa, dalis “Ludus modorum” jau buvo pradėta kartoti “bisui”, tačiau po kelių taktų nutrukusi D. Geringo instrumento styga publikai tepaliko galimybę šį žavų opusą tikėtis išgirsti jau ne “Gaidos” kontekste.
R. Merkelys kūrinyje “Compas (intro)”, tematinius sluoksnius tapatinęs su keturiomis tembrų grupėmis, leido joms tiesiog tarpti kiekvienai savo prigimties bazėje, natūraliai harmonizuotis ir sąveikauti tarpusavyje. Kompoziciją įrėmindamas improvizacijų pliūpsniais, jis pasiekė formos išlakumo, laisvumo, impulsyvumo efektą.
Koncerto pabaigoje skambėjo L. Francesconi “Etymo” sopranui (solistė Gintarė Skerytė), elektronikai ir kameriniam orkestrui, klausytojus panardinusi į etimologines garso studijas, į fonemų kaleidoskopą, žodžio ir prasmės skaidymą ir tapsmą. Tai išties įspūdinga garso studija, organizuojama kaip ilgas, daugiasluoksnis, sudėtingas procesas, kuriame, technologija neužgožė tradicinių medžiagų ir vaizduotės gyvybingumo, išplėsdama pastarųjų estetinį lauką bei komunikatyvųjį horizontą.
Ketvirtadienį (10.16) “Gaidoje” vėl pristatomas sceninis kūrinys -vienos talentingiausių Ukrainos kompozitorių Allos Zagaykevych subtili kamerinė opera “Skaičiai ir vėjas” (1999). Šio multimedinio kūrinio libretas pagrįstas ukrainiečių poeto Mykolos Vorobjovo poezijos ir tapybos motyvais. Sykiu iš Ukrainos atvyksta ir kūrinio atlikėjai -“Ensemble New Performance”, diriguojami P. Tovstuchos, dainininkai I. Halatenko, N. Polovynka, V. Davydenko. Taigi šįvakar 19 val. Rusų dramos teatre.
Klausimas šiuolaikinės muzikos mėgėjams:
Ketvirtadienį "Gaidos" festivalyje - ukrainiečių aktualioji muzika. Kuris lietuvių kompozitorius jaunystėje studijavo Ukrainoje?
Šarūnas NakasOsvaldas BalakauskasBorisas Borisovas
Atsakymą siųskite į Lietuvos muzikos informacijos ir leidybos centrą el. paštu [email protected] ir laimėkite bilietus į "Gaidos" festivalio koncertus arba ką tik išleistą dvigubą CD "Zoom 2 - contemporary music from Lithuania".