Su pirkinių krepšiu po parduotuve zujanti moteris. Drabužių skyriuje kelias valandas besidairanti dailiosios lyties atstovė. Šie stereotipai, panašu, jau istorija.
Prekybos centrų atlikti tyrimai rodo naujas tendencijas – vyrai apsipirkdami praleidžia beveik tiek pat laiko, kiek ir moterys, o ir parduotuvėse jie vis dažnesni svečiai.
Sociologai tokį suvienodėjimą sieja ir su vartojimo kultūra ir lyčių asimiliacija. Daugelis vyrų susirūpino išvaizda, stiliumi, tad dažnai parduotuvėse užtrunka rinkdamiesi tinkamus apdarus. Visgi dalytis savo apsipirkimo įpročiais tautiečiai vyrai vis dar nenori. Paklausti, ar prekybos centruose yra dažni svečiai, jie atvirauja, kad tai daro nenoriai. Visgi damos pastebi, kad parduotuvėse pastaraisiais metais zuja vis daugiau vyrukų.
„Aš tai pats išsirenku ko man reikia. Bet labai retai apsipirkinėju. Nesu iš tų, kuriems patinka vaikščioti po parduotuves“, – sako sutiktas vyras.
„Čia nuo šeimos priklauso. Jei moteris viską sprendžia, tai nueina pati ir nuperka, o jei kartu, tai kartu“, – svarstė kitas žmogus.
Kaip vyrai bekalbėtų, prekybininkai ne tik pastebi vis didesnį stipriosios lyties antplūdį, bet ir skaičiuoja didesnius pelnus iš jų pirkinių. Štai drabužių parduotuvės darbuotojai pasakoja, kad dabar vyrai kur kas drąsesni klausdami jų nuomonės. Įėję pro duris nepuola lyg akis išdegę prie vienos poros kelnių – konsultuojasi ir matuojasi ne vieną drabužių derinį.
Na, o psichologė Genovaitė Petronienė mano, jog viešai kalbėti apie vaikštinėjimą po parduotuves tautiečiai vengia dėl įsisenėjusių stereotipų. Ypač vyresnio amžiaus. Štai jaunimas visai nesigėdija dalintis naujų drabužių ar derinių nuotraukomis socialiniuose tinkluose. Vyresnieji dažniau savose kompanijose pasigiria, kokią meškerę išsirinko ir kiek užtruko, kol ją surado.
„Manau, kad vyrams tiesiog truputėli gėda sakyti, kad jie tai daro, nes vyrams išvaizda tikrai yra svarbesnė nei anksčiau. Jie stengiasi ir apsirengti įdomiau ir madingiau. Ieško tų rūbų ir maisto gurmaniško. Taip pat ir dalykai susiję su hobiais – sportu, žvejyba“, – kalbėjo G. Petronienė.
Nors vaizdelių, kuomet šalia moteriškų drabužių ant suoliukų tarsi kankiniai susėdę vyrai laukia savo damų, vis dar galima išvysti, dažniau vyrai tuo metu ir patys eina pasižvalgyti po vitrinas.
Psichologas Marius Daugelavičius sako, jog ribos tarp moteriškumo ir vyriškumo apibrėžimo, jei tai nesusiję su fiziologiją, vis labiau nyksta. Tiesa, pastebima ir dar viena tendencija. Dažnai santykiuose vadovaujančiojo pareigas užima moteris. Tad jei anksčiau vyrai į parduotuves siųsdavo žmonas, dabar su krepšiais į jas kulniuoja patys vyrai.
„Kas anksčiau buvo moteriška, tai dabar ir vyrai perima ir atvirkščiai. Charakteriai taip pat pradeda persidenginėti vienas su kitu. Tai ir tai to paties proceso pasėkmės – kai ribos tirpsta ir viskas eina link susimaišymo“, – mano jis.
Tiesa, elgesio parduotuvėse tyrimai iki šiol rodo, jog pasirinkdami įvairias prekes vyrai dažniau nei moterys teiraujasi priešingos lyties atstovo nuomonės ir prieš pirkdami atsiklausia, ar tai verta daryti.