Dėl smulkios klaidos įsisuko didelė biurokratinė karuselė – nors už kelių mokestį vairuotojas paklojo 300-us eurų, muitininkai nutarė vis tiek vyrą nubausti. Teko samdyti advokatą, minti Ilgus biurokratinius kelius, ir tik tada pripažinta akivaizdi tiesa.
Krovinį vežęs šiaulietis pateko į tikrą biurokratinę mėsmalę. Vyriškis buvo neseniai sumokėjęs 300 eurų kelių mokesčio, bet nepastebėjo, kad degalinės darbuotoja mokesčio vinjetėje užrašė ne mašinos numerį, o kitą identifikacinį numerį. Vyriškio mokestį patikrino muitinės pareigūnai.
Nors aišku, kad sumokėta būtent už tos mašinos važiavimą, biurokratijos karuselė pasileido visu smagumu. Vežėjų bendrovės direktorius Remigijus aiškina, kad viskas įvyko per klaidą.
„Gavo baudą už tai, kad kelių mokestyje buvo nurodytas ne transporto priemonės numeris, o techninio paso numeris. Pagal tai galima mašiną identifikuoti“, – sako Remigijus.
Vairuotojas muitininkams bandė aiškinti, kad tereikia pažiūrėti, jog mašinos ir techniniai numeriai įrodo, kad sumokėta būtent už tą mašiną, muitininkai net į kalbas nesileido – kaltas esi, mokėk baudą.
„Operatorė padarė klaidą, įrašė registracijos numeriu techninio paso kodą ir muitinei atvykus pasiaiškinti, paskaitė įstatymus ir viskas“, – sako vairuotojas.
Muitinė teisina pavaldinius – esą tokia jų pareiga – gaudyti kelių mokesčio nemokančius vairuotojus. O duomenų bazė – robotas, kuriam suprasti klaidą ne pagal jėgas.
„Muitininkai atliko savo pareigą, patikrino, sustabdė automobilį, rado neatitikimus duomenų bazėje, vinjetės nebuvo, o norminiai aktai numato, kad duomenys turi būti duomenų bazėje“, – sako Mutinės atstovė Virginija Šidlauskienė.
Nors 300-ų eurų kelių mokestis sumokėtas, vairuotojas direktoriui atvežė pranešimą apie gresiančias naujas išlaidas.
„Bauda 85 eurai, pusė sumos, jeigu sumokam greitai, jeigu ne, bauda didesnė ir viskas“, – sako Remiijus.
Vairuotojo darbdavys, ir pats vairuotojas trauko pečiais – ar nebūtų užtekę tiesiog įspėti vairuotoją, kad grįžtų į degalinę ir ištaisytų klaidą vinjetėje, jeigu jau ji tokia svarbi. vairuotojas
Vairuotojas tikina, akd reikėjo jam tiesiog paaiškinti, kur kreiptis ir viskas.
„Norėjom paprasto žmogiškumo. Na gal ne dėl baudos anuliavimo, o norėjom muitinės darbuotojų, kad padėtų žmogui išspręsti problemą, o ne aklai vyldyti įstatymus.“, – tikina vežėjų bendrovės direktorius.
Muitinės atstovė teisinasi, kad jie paversti robotais – esą nuleista sistema neleidžia elgtis žmoniškai – patarti, ką daryti.
„Ne, norminiai aktai nenumato tokių dalykų, įspėjimų, ką numatyta, tą ir daro. Asmuo visada turi teisę pateikti papildomus dokumentus, aptarti, nagrinėti administracinę bylą, įrodyti, kad įvyko žmogiška klaida“, – tikina V. Šidlauskienė.
O šia galimybe pasinaudoti kainuoja ir laiko, ir pinigų. Pasisamdę advokatą vežėjai keliauja į muitinės komisiją, kur įrodinės, kad kelių mokestį sumokėjo, nors , atrodytų, jau pirmą patikrinimo sekundę tas ir taip buvo aišku. Muitinėje užtrukę apie pusantros valandos vežėjai lengviau atsikvepia – sveikas protas pagaliau nugalėjo – muitinė nusprendė, kad kelių mokestis buvo sumokėtas, o ne tyčia vinjetėje įrašytas ne mašinos, o techninio paso numeris tai įrodo.
„Manau, kad priėmė teisingą sprendimą ir administracinio nusižengimo teisena nutraukta nesant pažeidimo sudėties. Ir baudos nereikės mokėti, nes byla nutraukta ir nėra atsakomybės“, – sako vežėjų advokatas Dalius Vaičiulis.
Biurokartinė rutina padarė savo – vis tiek apiplėšė nemažus mokesčius sumokėjusius verslininkus. Nors baudos vežėjai išvengė, kainavo advokatas ir laikas, kol mynė kabinetų slenksčius į darbą negalėjo eiti vairuotojas, biurokratinėje mėsmalėje sukosi jo darbdavys užuot vadovavęs verslui. Dabar važėjai kreipsis į teismą, kad iš valstybės prisiteistų advokato išlaidas. Kadangi jį samdys bylinėjimuisi dėl žalos atlygio, tai iš karto reikalaus ir antros bylos nagrinėjimo išlaidų kompensavimo, o dar ir už prastovas.