Vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis pavedė ministerijos Generalinio inspektoriaus skyriaus vedėjui Juliui Jasaičiui ištirti, ar teisėtai Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) prie Vidaus reikalų ministerijos (VRM) tikrina verslininkų vamzdynus iš oro.
Ministras pavedė J.Jasaičiui peržiūrėti ir įvertinti galiojančius teisės aktus, kuriais remiantis VSAT priėmė sprendimą dėl Aviacinės rinktinės sraigtasparnių panaudojimo bendrovių "Lietuvos dujos" ir "Mažeikių nafta" vamzdynų stebėjimui, trečiadienį pranešė VRM.
"Žiniasklaidoje aptarinėjamas klausimas - ar nepažeidžiami teisės aktai už Šengeno priemonės programos lėšas VSAT įsigytus sraigtasparnius naudojant privačių objektų stebėjimui - turi būti išsamiai išnagrinėtas ir duotas aiškus atsakymas. Šiandien galiu konstatuoti tik tai, kad aš asmeniškai nesu davęs jokio pavedimo ar sutikimo minėtiems stebėjimo darbams vykdyti", - pranešime cituojamas R.Palaitis.
Šią savaitę žiniasklaidoje skelbta, kad VSAT Aviacijos rinktinės sraigtasparniai šiemet mažesnėmis nei rinkos kainomis tikrina minėtų dviejų bendrovių vamzdynus, besitęsiančius šimtus kilometrų.
Tam esą naudojami brangiausi Lietuvoje "Eurocopter" sraigtasparniai, kurių skrydžio valanda kainuoja apie 4 tūkst. litų. Be to, šį darbą VSAT Aviacijos rinktinė atlieka neturėdama tokiai veiklai pagal Lietuvos įstatymus būtino oro vežėjo pažymėjimo, kurį išduoda Civilinės aviacijos administracija.
VSAT Aviacijos rinktinės administravimo poskyrio vedėjas Nerijus Petrulėnas BNS negalėjo pasakyti, kiek pasieniečiams už vamzdynų tikrinimą iš oro moka "Lietuvos dujos" bei "Mažeikių nafta".
Pasak pareigūno, vamzdynų priežiūra, kurią jis pavadino strateginių valstybės objektų apsauga, pasieniečiams netrukdo atlikti tiesioginių pareigų - saugoti valstybės sienos. Bendrovių "Lietuvos dujos" bei "Mažeikių nafta" vamzdynai šiemet esą stebėti po vieną kartą, ir tai atlikta naudojantis pačiais pigiausiais sraigtasparniais.
N.Petrulėno teigimu, tokiems skrydžiams nereikalingas specialus oro vežėjo pažymėjimas, kadangi jie yra ne specialieji, o bendrosios paskirties skrydžiai.
"Pagal aviacijos įstatymą, jei norima atlikti specialiuosius darbus pagal užsakymą, reikalingas vežėjo pažymėjimas, bet civilinės aviacijos administracija valstybės orlaiviams kariniams ir nekariniams gali padaryti išimtis, kaip ir buvo padaryta patvirtinant aviacijos rinktinės skrydžių instrukciją. Ten numatyta, kad tai yra bendrosios paskirties skrydžiai, ne specialieji aviacijos darbai", - tvirtino N.Petrulėnas.
Seimo Nacionalinio saugimo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas konservatorius Arvydas Anušauskas savo ruožtu BNS teigė esąs nustebintas pasirodžiusių žinių apie VSAT teikiamą paslaugą privačioms bendrovėms ir žadėjo pasidomėti, ar įstatymai tikrai leidžia VSAT teikti mokamas vamzdynų tikrintojų paslaugas bei kiek tai tikslinga.